Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äta själv?

Skrivet av Lussan
Min dotter på 17 mån. ska börja på dagis och jag undrar om barnen måste kunna äta själva på dagis? Min dotter är helt ointresserad av mat och äter ingenting om man inte matar henne.
Svar på tråden: Äta själv?

Nej

Skrivet av  :: Tina & Vincent ::
om barnen inte kan äta för egen maskin (min son var så) så ska de få hjälp. När de ser andra barn äta själv lockas de att prova själv, jag lovar!
 

nej då

Skrivet av  ElZa
hade hon gått hos oss så hade hon inte blivit matlös iaf även om hon inte äter själv. Vad som är bra är att du talar om det för personalen bara så de vet om det.

Vi placerar de minsta (eller ibland även de större som kanske inte är så intresserade av att äta även om de kan själva) nära oss vuxna så vi kan hjälpa till o skyffla in en sked då o då *S*

Men oftast tar det bara nån vecka eller två så vill de själva och kan mycket bra själva. Det gäller att ha överseende med kladdet bara förstås *S*
 

Hon får den hjälp hon behöver!

Skrivet av  Amnam
När min dotter började vid 18 månader bad jag personalen att mixa maten...Vilket de gjorde till en början. Och matar gör man ju på en småbarnsavdelning! Det är ju bara småttingar där! Jag är själv förskollärare och har hittills aldrig varit med om ett barn som inte efter några veckor i detta glada kollektiv vill göra som alla de nya kompisarna och förebilderna. Hon kommer att få i sig mat, bara lugn!
 

Det där

Skrivet av  En annan förälder
brukar många föräldrar vara oroliga för eftersom nästan inget barn i den ålder klarar att äta själv. Beskedet man får från personalen, när man tar upp bekymret, är att barnet lär sig såsmåningom att äta själv, och att inget barn svälter ihjäl. Som förälder händer det att man blir upprörd och tycker att personalen är oansvariga. Men personalen har rätt! Det tar oftast inte mer än ett par dar innan barnet klarar av att äta själv, och dessutom äter ordentligt eftersom grupptrycket gör en hel del på dagis.
 

Tack för alla svar! Då

Skrivet av  Lussan
kan jag sova lungt alltså *s*
 

Artiklar från Familjeliv