Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Program" för 2-åring

Skrivet av Mala
Jag har förmånen att kunna ha en "2-årsgrupp" två timmar per vecka med enbart en tvååring. Han har inga speciella saker som ska tränas egentligen och mår fint. Tips och idéer mottages tacksamt på vad jag kan utnyttja dessa guldtimmar till!
Svar på tråden: "Program" för 2-åring

Jag förstår inte riktigt

Skrivet av  Anna
Ska du vara ensam med en tvååring två timmar i veckan? Vad är syftet? Är det en förskola som har åldersindelade grupper två h/vecka och det bara finns en tvååring? I såna fall tycker jag att det låter konstigt. Då är det väl roligare att få vara i en annan grupp? Beroende på vad de gör i grupperna.

Eller menar du nånting annat? Du skriver att inget särskilt behöver tränas, så jag är inte säker på att jag tänker rätt.
 

Ensam liten

Skrivet av  Mala
Egentligen går bara de större barnen på avdelningen, men nu var det färre större och fler små så den äldsta tvååringen fick gå med oss. Därav är jag lite ovan. För de större har vi redan fungerande ålders-grupper där vi brukar rotera personal och den som blir "över" plockar ihop mm. Planeringstid har vi annan. Nu har vi löst det så att jag alltid är med 2-åringen. Vi vill kompensera mot att han inte får så mycket aktiviteter riktade just mot sin ålder. Till hösten blir det annorlunda. Då kommer fler 3-åringar in och "vår" 2-åring kommer få nästan jämnårigt sällskap.
 

Undrar lite oxå

Skrivet av  Emma
om det är innom förskolan eller vad
Men du får ta till fantasin
små barn tycker ofta det är väldigt kul att röra på sig
gå en promenad i någon liten skog om ni har i närheten om vädret tillåter
nu i vinter kanske söka en lämplig pulkabacke och åka lite försiktigt pulka
dansa till käck musik finns massor med bra både på cd och allt med rörelser till
lite fri lek utomhus klättra träna motoriken lite till
inne kan man måla börja bygga lite med pärlor på platta kanske göra trolldeg pyssel.
ja lite vadsom eftersom inget speciellt bör tränas säger du *ler*
hoppas ni får det mysigt
 

Inspirerande

Skrivet av  Mala
Det var mysiga förslag! Tack
 

Artiklar från Familjeliv