Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang dagisavgift!

Skrivet av

Vi börjar skola in 24 januari. Betalar vi för hela månaden ändå? (Skjuter isåfall upp det till början av feb)

Sedan undrar jag hur man får veta VAD man ska betala och allt det där? Har inte fått någon info.

Räknar de med studiemedel (CSN) när de bestämmer inkomsten? Har för mig jag läst någonstans att de inte gör det. Isåfall är väl avgiften bara grundad på pappans lön?
vad är det minsta man betalar?

Kanske skiljer det sig fr olika städer, vi bor i Örebro iaf.
Svar på tråden: ang dagisavgift!

ja jag tror starkt att du betalar för

Skrivet av  L
hela januari
och om du fått platsen i januari och själv väljer att skjuta upp den till februari får du dock ialla fall betala från Januari då du fick din plats.
om de håller platsen åt dig eller du utnyttjar den spelar ingen större roll platsen blir inte mer ledig för det
i sitt sökande för dagis kan man söka att man vill ha ett datum söker man januari är det vanligt att det kan bli mot slutet av januari men man betalar för hela
söker du däremot ett exakt datum att du vill ha dagis från 1/1 kan du få plats om det finns ledigt i början av januari och därmed betalar samma summa som innan men skolar in några veckor tidigare
varför vet jag inte men det är så det fungerar
 

Jag betalade bara 65 kr eller vad det var! I Ö-o

Skrivet av  Miko
De började den 27/9 och det blev bara en fjuttig avgift för september.
Det var nu i höstas så det är säkert inte ändrat!
 

Blev utloggad förut.. Såhär betalar ni

Skrivet av  Miko
Från http://www.orebro.se/visintra_1065.htm

"Avgiften grundad på inkomsten
Avgiften för att ha barn i förskola, familjedaghem och skolbarnsomsorg är grundad på inkomsten i det hushåll där barnet är skrivet. I ett hushåll bestående av t ex två vuxna samt barn är de vuxnas gemensamma inkomster grund för beräkning av avgiften, oberoende av om någon av dem inte är barnets biologiska förälder.

Vad kostar det?
Avgiften för att ha ett barn i förskola eller familjedaghem är 3 % av hushållets inkomst. Motsvarande avgift för att ha ett barn i skolbarnsomsorgen är 2 %.

Avgiften per barn minskar ju fler barn du har i verksamheterna. Avgiften beräknas då på följande sätt. Barn 1 kallas familjens yngsta barn som vistas i förskola, familjedaghem eller skolbarnsomsorg. Barn 2 kallas det näst yngsta osv.

Barn i förskola/familjedaghem:
Barn 1: 3 % av inkomsten, dock högst 1 260 kronor per månad.
Barn 2: 2 % av inkomsten, dock högst 840 kronor per månad.
Barn 3: 1 % av inkomsten, dock högst 420 kronor per månad.
Barn 4: Ingen avgift.

Barn i skolbarnsomsorg:
Barn 1: 2 % av inkomsten, dock högst 840 kronor per månad.*
Barn 2: 1 % av inkomsten, dock högst 420 kronor per månad.
Barn 3: 1 % av inkomsten, dock högst 420 kronor per månad.
Barn 4: Ingen avgift.

* Skolbarnsomsorg för barn som går i skolår 4-6 kostar högst 400 kronor per månad.

Barn som behöver skolbarnsomsorg max 30 dagar/år (för skollov) betalar en terminsavgift på 400 kr.

Du som har barn i förskolan på grund av särskilda skäl (enligt skollagen kap 2 a, 9 §) kommer även i fortsättningen att ha rätt till avgiftsfri plats i förskoleverksamhet upp till 15 timmar per vecka. För tid därutöver är avgiften 70 % av den normala taxan.

Delad räkning mellan två biologiska föräldrar som inte bor tillsammans kan vi inte erbjuda.

Vad räknas som inkomst?
Som inkomst räknas här lön före skatt, sjukpenning, föräldrapenning, utbildningsbidrag, arbetslöshetsersättning, starta-eget-bidrag, bidrag vid militär tjänstgöring, konfliktersättning samt pension.

Räkneexempel
Ett hushåll består av två vuxna och tre barn.

Hushållet har en månadsinkomst på 36 000 kr före skatt.

Om endast ett av barnen går i förskola är avgiften:
36 000 x 0,03 = 1 080 kr i månaden.

Om två av barnen går i förskolan är avgiften:

36 000 x 0,03 + 36 000 x 0,02 = 1 080 + 720 = 1 800 kr
i månaden.

Om ett av barnen går i förskola och två barn går i skolbarnsomsorg är avgiften:
36 000 x 0,03 + 36 000 x 0,01 + 36 000 x 0,01 = 1 080 + 360 + 360 = 1 800 kr i månaden.

Sjukdom eller semestertider
Om ditt barn är borta från förskolan en längre tid på grund av sjukdom, betalar vi tillbaka avgiften från och med 15:e sjukdagen.

Under sommaren är det många förskolor som minskar sin verksamhet i semestertider. Som kompensation betalar alla en halv avgift i juli."

Ni betalar alltså inte för studiemedlet, det är inte beskattningsbart.

 

Verkar som sagt bero på

Skrivet av  Hulma m Totil +
vilken kommun, där jag bor betalar man för den del av månaden man utnyttjar (alltså halva om man börjar den 15:e).

Men ta och kolla upp med kommunen hur du ska anmäla din inkomst. Där jag bor sätts man i högsta inkomstklassen om man inte anmält, och man måste ha anmält innan man börjar skola in.
 

Så är det i Örebro.

Skrivet av  Miko
Man betalar inte för hela månaden om de börjar i slutet.
 

på frågan om csn

Skrivet av  gwendolyn
gissar jag (förmodar) att den del som är bidrag räknas, medan lånet inte räknas in. det är så det brukas.
 

bidraget räknas inte heller..

Skrivet av  anna
bara beskattningsbar inkomst.
 

aah! tack! (IMT)

Skrivet av  gwendolyn
 

tack för era svar! *imt*

Skrivet av  
 

Nog olika

Skrivet av  ::Tina & Vincent::
men i sthlm kommun betalar man bara from det datumet barnet börjar INTE hela månaden.
 

Artiklar från Familjeliv