Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3-hjuling

Skrivet av Trolles mamma
Hejsan!

Jag undrar om ni vet vid vilken ålder barn brukar kunna cykla på 3-hjuling? Min son blir 4 i sommar och kan ännu inte cykla. Okey, han kan trampa på den och kommer kanske 10 centimeter framåt eller bakåt, men sen fortsätter han att sparka sej fram istället. Han föddes med en lungsjukdom vilket gjorde att han blev sen med allt det fysiska eftersom det tog så mycket kraft att överleva och fortsätta andas. Nu börjar han komma i kapp sina jämnåriga utom i vissa saker, som det här med cykling t.ex.
Svar på tråden: 3-hjuling

Ingen av mina kunde!

Skrivet av  Nillis
Hej Trolles mamma.
Ingen av mina fullt friska barn kunde någonsin cykla på en trehjuling. De gjorde som din pojk, i bästa fall. Min dotter lärde sig inte cykla förrän hon var 7,5 (på vanlig cykel) sedan tog det någon månad tills hon cyklade ståendes på ett ben på sadeln, och andra benet rakt ut i luften. Min näst yngste som fyller sju om några månader kan fortfarande inte cykla mer än några meter, se´n far han i backen. Jag är inte orolig, och det tror jag inte du behöver vara heller, om det går framåt för övrigt!
 

5 och ett halvt

Skrivet av  Linas mamma
Hej!

Vår dotter har kunnat cykla på tre-hjuling i ca 2 månader. Hon har lärt sig det på dagis där det finns större 3-hjulingar och delvis är asfalterat. De "vanliga" 3-hjulingarna är så små så att knäna slår i styret, och i gruset här hemma blir det inte bra heller. Hon ÄLSKAR att cykla nu, cyklar runt, runt på dagis-gården och bara strålar! Hon är lindrigt förstådshandikappad och har epilepsi. En dag bara kan dom!
 

Artiklar från Familjeliv