Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fallreflex??

Skrivet av Bekymrad igen...
Har skrivit ett svar här inne tidigare under signatur
"tidigare bekymrad". Min son, nu 19 månader gammal, lärde sig att gå vid 17 mån ålder. Vi hade då varit på
undersökning på barnhab pga av att han inte sätter sig upp från liggande och inte heller ställer sig upp från
stående. Dock så gick han när vi ställde honom upp. På
barnhab tyckte läkaren inte att detta var något att oroa sig över, utan det skulle säkert komma med tiden eftersom han går riktigt bra. Han har fortfarande inte kommit på hur man gör varken det ena eller andra (han har faktiskt lyckats komma upp i stående från liggande en gång för ett par dagar sedan i spjälsängen!). Men nu till mitt nya bekymmer; när han ramlar, vilket han gör till och från, tar han inte för sig med armarna, och lyfter heller inte alltid upp huvudet. Jätteläskigt, för han brakar i golv och mark med huvudet före med stora bulor och en del skrapsår som resultat. Peppar, peppar, så har inget allvarligt hänt ännu.... De sista 2 veckorna verkar det ändå ha blivit bättre, med betydligt säkrare gång (nästan springer!) och nästan inga fall. Har någon annan varit med om detta någon gång? Det verkar nästan som om han inte har någon fallreflex?? Jag har haft ont i magen en hel del under denna period pga detta..... Kan tillägga att vi ska på barnhab i september för uppföljning, som tur är. De vanliga undersökningarna på BVC har inte visat något "avvikande". Hjälp mig - jag behöver ett lugnande ord i väntan på barnhabbesöket!
Svar på tråden: Fallreflex??

Hej

Skrivet av  MatinaEE
Jag har en dotter som är året nu. Hon har också problem med motoriken och med att inte kunna stå. Alla läkare som har tittat på henne säger att det kommer att ordna sig, men jag tror inte det. Min dotter kunde aldrig ligga på golvet och hålla upp huvudet. Hon kan knappt stå och att gå är bara en dröm för oss. Emelie har faktiskt fler problem än så, men kanske att det ordnar sig för oss?
Motoriken tycker jag ändå att du ska kräva dem att titta på. BVC eller något större sjukhus borde kunna stå till tjänst med detta.??? Min dotter är under utredning, men vi får se...*L*
Är din son som min dotter? Har han haft problem konstant med detta eller kom det nu?
Min dotter fäller aldrig ut vänster arm vid fall eller för att få stöd. Likaså är höger ben svagt mot det vänstra... *L*
Hoppas att mina ord tröstar lite.? Jag hoppas att du i alla fall kan stå på dig mot läkarna. Jag gör det och ska i månaden upp till Jönköping för koll...
 

Tackar för svaret!

Skrivet av  Mindre bekymrad nu.
Vi har semester just nu, så vi är bara här lite då & då. Jag blev jätteglad för ditt svar! Problemet med motoriken har alltid funnits. Han har varit "sen" med det mesta. Det har alltid känts som om man har behövt försvara honom inför allas frågor, för han har ju inte direkt följt "någon mall". Visserligen är ju alla barn olika, men det har varit lite oroande det här med att han ännu inte kunnat sätta sig och ställa sig upp själv.

Men idag!!!! Taaadaaaa!!! Nere på stranden fick han plötsligt fäste med fötterna, och reste sig upp :) !!
Så idag känns det som ett superframsteg!

Vi ska tillbaka på barnhab i september, så vi får väl se hur det artar sig till dess. JAg var nog lite mesig när vi var där förra gången, fastän jag var så orolig. Läkaren sa att det ordnar sig säkert, och så sitter jag bara där som en mes och håller med. Nu kanske hon får rätt, men jag borde ha stått på mig lite till. En dag nu i sommar, så stod min lille son ute på asfalts-
planen på sitt dagis, och bara föll raklång - utan att alls ta emot sig. Fröknarna trodde först att han hade svimmat, men han "bara ramlade". Läskigt!! Så du kan ju förstå att jag varit orolig.

Har ni varit i Jönköping ännu? På din beskrivning så låter din dotter väldigt lik min son i motoriken. Och vi hade nog inga förhoppningar om att han skulle kunna gå. Men det kom ju till slut! Jag håller tummarna för er att allt ordnar sig till det bästa. Du kan väl berätta hur det går?

Ha en skön fortsatt sommar med mysiga bad! Kramar!!
 

Artiklar från Familjeliv