Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fel diagnos? Utvecklingsförsening??? (långt)

Skrivet av Undrande mamma till ADHD-pojk
Vår pojk har diagnosen ADHD (eller egentligen diagnoserna uppmärksamhetsstörning och hyperaktivitet i kombination) och han fick den tidigt, han var 4 3/4 år. Vi har dock börjat ifrågasätta diagnosen en del numera. Ska förklara varför och vill sedan gärna höra vad ni tycker om våra funderingar?

Ända sedan han var nyfödd var han mycket aktiv och har även haft stooora problem med koncentrationen. Mycket impulsiv. På så sett typiska tecken på ADHD. Och svårigheterna har ju varit stora. MEN - att man inte sätter diagnos på t ex 2-åringar beror väl på att man som litet småbarn kan vara "sån" utan att något är fel? Att det helt enkelt beror på omognad? Jag menar att det är ju inte helt ovanligt att små barn är okoncentrerade och mycket aktiva, och detta är något som sedan lugnar ner sig och förbättras, åtminstone framåt fyra-femårsåldern?

Vår tanke nu är att det kanske inte alls har handlat om ADHD egentligen eftersom hyperaktiviteten i princip har upphört, och han är drygt fem nu. Koncentrationen är också mycket förbättrad. BUP menar att det beror på att vi har arbetat så intensivt med honom och att han fått så mycket hjälp på dagis av bl a sin resursperson och övrig motiverad och ambitiös personal samt väldigt bra dagis i övrigt med små avskärmade grupper, tätt med personal mm. Men vi undrar ändå. Kan det vara så att hela problematiken har berott på någon form av utvecklingsförsening? Det finns fortfarande ganska stora problem, men de största problemen nu är alltså inte dålig koncentration och hyperaktivitet utan andra saker, som också har funnits med hela tiden. Det är svårigheter och problem med saker som grov- och finmotorik (kan långt ifrån göra det som förväntas utifrån hans ålder och det är konstaterat både på dagis, bvc och bup och han väntar en utredning av sjukgymnast på np-teamet, tog t ex inte sina första steg förrän 18 mån ålder, kan fortfarande inte rita ens en streckgubbe, cyklade på trehjuling först vid 3-4 års ålder, klumpig), munmotorik (dreglar fortfarande rätt mycket), socialt (leker t ex nästan bara med 3-åringar), enormt pratglad och ibland lite distanslös (har dock förbättrats), svårigheter att skilja på fantasi och verklighet (såsom ett mindre barn), svårigheter med tidsuppfattning, ängslig personlighet (är speciellt rädd för främmande ljud och maskiner men även för annat såsom nya situationer) mm. Intellektuellt har han inga svårigheter såvitt jag förstår, särskilt inte med matematik. Han var språkligt försenad till att börja med, men har utvecklats enormt här och är nu som vilken fem-sexåring som helst, har också fått munmotorisk träning av talpedagog och dagispersonal. Han var mycket sugsvag som nyfödd och även som lite större bebis faktiskt. Fick tillmatas ganska mycket.

Ibland känns det som om det som nu är problem, och det som har varit (även hyperaktiviteten, uppmärksamhetsstörningen och impulsiviteten), endast signalerar om en utvecklingsförsening på vissa plan. Och där han nu i vissa avseenden har kommit ikapp. Eller kanske i sin försening har nått den ålder där dessa svårigheter normalt försvinner eller förbättras såsom hos alla barn. Skulle det inte kunna vara så här? Eller är vi ute och cyklar...?
Svar på tråden: Fel diagnos? Utvecklingsförsening??? (långt)

Har egentligen

Skrivet av  Nessa
inte alls någon erfarenhet om ADHD men är det inte vanligt med "dålig" motorik vid en sån diagnos? Eller är det jag som är ute och cyklar ;).
Lycka till med allt i alla fall
 

Tror inte det

Skrivet av  Undrande mamma till ADHD-pojk
När man läser på snacksidan "föräldrar till bokstavsbarn" så tycker jag att många föräldrar tvärtom har haft väldigt tidiga barn vad gäller det motoriska. Konstig kombination känns det som... Men det kanske varierar. Tack för ditt svar!
 

Nåja :-)

Skrivet av  Aase
Jag vet inte om det är ovanligt med dålig motorik men jag har ett barn med en ADD-diagnos med så betydande motoriska svårigheter att han har "tilläggsdiagnosen" DAMP.

Han har långt ifrån haft de svårigheter som du beskriver hos din son men alltid varit sen i jämförelse med jämnåriga. Lärde sig t.ex inte gunga förrän han var åtta och han kan fortfarande, vid elva års ålder inte knyta ett par skor. Jag misstänker att graden av motoriska svårigheter hos barn med den typen av problem varierar precis som graden av bokstavsdiagnosen i sig.

Jag tror egentligen inte de här barnen är så ovanliga. Det kanske bara är så att de barn med bokstavsdiagnos som är tidiga i sin motorik upplevs som extra jobbiga och att det är deras föräldrar som i stor utsträckning finns på "föräldrar till bokstavsbarn". Det är ju inte heller så konstigt för det är ju de som behöver mest stöttning i sin vardag.

Fast vad vet jag, vi kanske tillhör en liten exklusiv skara :-)!

 

ADHD är väl koncentrations o hyperaktivitet

Skrivet av  Ullet-stolt Plorpmoder
medan DAMP har motoriska svårigheter med i bilden (M står för Motoric "nånting"? Jag har för mig att det är skillnad i de olika bokstavsdiagnoserna vad gäller symtomen. *ler*
 

Det var det jag försökte få fram.

Skrivet av  Aase
Men för att få en DAMP-diagnos måste man ha en bokstavsdiagnos i botten annars har man inte DAMP hur stora motoriska problem man än har.

Jag vet också att man kan ha de motoriska svårigheterna utan att ha bokstavsproblematiken men då heter det inte DAMP utan något annat (kommer ej ihåg vad).
 

Färskvara

Skrivet av  Helena B A
brukar diagnoserna ibland kallas på autismområdet. Barn utvecklas och förändras ju enormt och visst kan det hända att en diagnos som passade jättebra för ett par år sedan inte alls verkar stämma idag. Kan ni inte be om en ny bedömning av dem som utredde honom tidigare?
 

Intressant uttryck!

Skrivet av  Undrande mamma till ADHD-pojk
Kanske det är så! Fast det känns som om de som är vuxna och har diagnosen sedan tidigare vittnar om att svårigheterna finns kvar, fast att man hittat strategier för att hantera dem bättre. Men kanske det inte är så för alla, får höra med BUP om man inte lite längre fram kan få en ny bedömning! Tack för tipset! Tyvärr försvinner ju aldrig en diagnos man en gång har fått, den hänger liksom med. Och i vår pojks fall innebär det att vi inte kan försäkra honom. Han får olycksfallsförsäkring, dock inte till fullbelopp, och ingen sjukdomsförsäkring. Det är så sjukt tycker jag, han kan inte ens få ersättning om han skulle få cancer, precis som om den skulle kunna orsakas av ADHD?
 

Hej=)

Skrivet av  no1wildcat
Svarade på Bokstavsbarn men kopierar det in hit oxå=)

Å ena sidan ser jag min son i det du berättar,17 år idag med AS,men jag ser även dottern,8 år lindrig utv.störning/ADHD.
Sonen var väldigt överaktiv som liten men så vände det vid 4-5 års ålder.Blev underaktiv=)fast just då förstod man inte att nåt var fel...trodde det var normalt,att han lekt av sig och bara blivit lugnare.Men efter nåt år,läste till uska då och hade barnkunskap,så förstod jag att det inte alls var normalt.Han gick på tårna,hade inga kompisar,satt bara hemma vid tv-spelet,skolan gick sämre från 2:a klass mm mm.Läste gjorde han vid 4 år men matten fungerade inte i skolan.Hans gång var "udda",cykla kunde han men det såg annorlunda ut..benen var rätt ut,ungefär som en hjulbent-någon annan som tänkt på det?Duktig på att rita har han alltid varit,dålig på sugförmågan som baby,bra nattsömn mm mm

Dottern har alltid varit överaktiv så det har vi antagit från början att hon hade ADHD,väldigt social-pratar/följer med allt Å alla,lite dålig finmotorik-svårt med knappar,blixtlås Å en del annat.Klättrar som en apa däremot=)Har aldrig varit höjdrädd!Tvärtom-distanslös.Dålig sugförmåga som baby,dålig nattsömn,dålig på att rita,läste inte innan hon började skolan-då kom det i expressfart istället,svårt att skilja på fantasi/verklighet,tidsfixerad/oxå dålig tidsuppfattning,ängslig,problem med alla nya situationer,pratade sent,gick hos logoped 1 år,men kom ifatt i ett nafs mm mm.Men även hon hade en lugn period vid 4-6 år,då blev det explosionsartat..=)
Listan kan bli oändlig=)*suck* att jag inte kan lära mig att skriva kortare,hoppas du orkar läsa...
Ha det alla!

 

Låter lite som...

Skrivet av  Undrande mamma till ADHD-pojk
om min pojk påminner lite om din flicka tycker jag! Har ni fått diagnos på henne? Är det lindrig utvecklingsstörning/ADHD? Men kan man komma ikapp om man har diagnosen utvecklingsstörning? Det trodde jag bara gällde utvecklingsförsening och om jag fattar dig rätt så är din tjej ikapp nu? Tack för ditt svar, det var intressant att läsa! Har svarat på föräldrar till bokstavsbarn med.
 

Hej!

Skrivet av  marianne
Jag skulle vilja fråga dig om en sak. Läste att din dotter har lindrig utv.störning/ADHD. Min son har lindig utv. störning, och hjärtfel, men det upptäcktes inte förrän han var ca 11 månader. Kan barn med en utv.störning verkligen hinna ikapp sin utveckling. Jag har aldrig läst att det verkligen har inträffat. Då får jag fortsätta att hålla tummarna här hemma.
Marianne
 

Marianne!

Skrivet av  no1wildcat
Det jag menade med att komma ifatt är att när hon väl började prata så pratade hon långt bak,ung. som när man har napp i mun,ingen förstod vad hon sa.Vi gick hos logoped i ett år men det gjorde ingen nytta.Därefter kom pratet igång av sig själv så man förstod henne och hon hade samma ordförråd/uttal som jämnåriga.
Hon var intresserad av bokstäver på dagis,men hon skrev bara sitt namn,mamma,pappa..ja det vanliga när hon började skolan och hon kunde inte läsa.Efter 1:a terminen kunde hon läsa-visst det gick inte som ett rinnande vatten men hon läste och kunde ljuda.Nu läser hon ganska obehindrat och kan följa texten på tv till viss del.
Det tar ju längre tid för henne att lära saker och jag tror inte att hon kommer att lära sig allt som normalstörda gör och kanske har i "ryggmärgen" istället måste hon nöta in vissa saker.(vilket kan bli ett problem då hon även har ADHD)Ha en trevlig helg=)
 

Hej

Skrivet av  marianne
En del av det som du har skrivit stämmer in på vår son, han föddes med hjärtfel. När han var ca 6 år gammal så fick han sin diagnos Lindrig utvecklingsstörning. Det som vi har svårt med här hemma, är hur vi ska tala om det för han. För det kommer säker en dag när han kommer att fråga varför vi håller mer koll på han än våra andra barn.
Mvh
Marianne
 

Hej marianne!

Skrivet av  Undrande mamma till ADHD-pojk
Tack för ditt svar! Vad var det som gjorde att ni misstänkte att något var fel? Och var fick ni utredning kring detta gjort och diagnos? Jag tror inte att de alls har tittat på vår pojk utifrån detta perspektiv utan har redan ifrån början varit inställda på att det är ADHD eller DAMP. Vilket jag misstänker är fel. Men jag vet inte vart man vänder sig om man har dessa frågeställningar angående ev utvecklingsförsening? Du skriver att din pojk har lindrig utvecklingsstörning - vad innebär det för honom? (svara bara om du vill) Är hans svårigheter uppenbara för andra som inte känner honom?
 

Hej

Skrivet av  Marianne
När vår son var ca 6 månader så kunde han inte sitta, och han kunde inte krypa. När han skulle ta sig framåt så hasade han sig med armarna istället. Det tog väl ett tag så fick vi hjälp av en sjukgymnast. Men det ville sig inte då heller, sedan så blev han mag sjuk(Rotavirus). Då upptäcktes det att han hade hjärtfel, så det blev operation när han blev frisk. När han var 22 månader så lärde han sig att gå, han hade så mycket spring i benen också. När han var 3-4 års-åldern så fick han gå på hab- förskola, sedan så har han gått på Fyrklövern( Pedagogiskt resurs Centrum).De tyckte att hans utveckling gick för långsamt, När han var ca 6 år så gjorde de ett par muntliga och motoriska ( lägga pussel) mm. Då kom de fram till att han var lindrigt utv. störd. han har lite svårt för att hålla pennan med penngreppet, kan inte riktigt knäppa byx knappar,kan inte knyta sina skor. Han kan dra upp dragkedjor, äter själv, cyklar, åker spark cykel, åker skate board. Han förstår lite av vad plus är, kan inte rita som andra barn i hans ålder, kan inte läsa, han kan nästan hela alfabetet( stora bokstäver). Han har ett hett temperament emellanåt, ja det var nog allt, om vi inte hade varit involverad så mycket med sjukhuset. Så vet jag ej hur det hade gått med hans diagnos, vi hade kanske fått vänta länge innan vi hade fått redan på den. Han går förresten på en särskola
ja det var nog allt, tror jag. De flesta som känner han vet att han har haft hjärtfel, så vi har sagt att hans utvecklings försening beror på det. Det finns nog en och en annan som har kallat han för dum i huvudet, men då kallar han de för likadant tillbaka. Ja" jag tror det på din sista fråga.
det blev visst mycket
MVH
Marianne
 

Tack för ditt svar!!!

Skrivet av  Undrande mamma till ADHD-pojk
Jätteintressant att läsa! Och jag tycker ju att jag känner igen vår pojk i en del. Undrar bara hur gammal han är nu?
 

Artiklar från Familjeliv