Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alltså.... funderar

Skrivet av Linda med Filip 12/11-02
Filip är nu 16 månader och säger inte ETT ord, en massa bubbel men inga ord... Han förstår inte vad man säger åt honom verkar det som, bara att vinka...

Något fel måste det ju vara, imorgon ska vi till öron iaf=)... *suck*
Svar på tråden: Alltså.... funderar

Låter som...

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122
vår Douglas det. Han kan absolut inte ett enda ord! Han jollrar endast lite och då mest med vokaler. Ibland kan han ihop med a använda b, m, n och v.
Vi går hos logoped och ska börja stödteckna med honom så jag börjar teckenkurs den 22/3. Känns sååååå stort, men samtidigt så är det ju en "modefluga" i USA att teckna med sina barn.
Vad ska ni göra på öron imorgon? Hörseltest, eller?
 

Ja

Skrivet av  Linda med Filip 12/11-02
de skulle kolla hans hörsel, tänk om man ska teckna men jag märker att han kan lyssna till mig men det är inte ofta man märker att han förstår=(
 

Samma med Douglas.

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122
Det är samma med Douglas. Han lyssnar, men jag tror inte han förstår mycket av det jag säger.
Vi vet att han har hörsel ner till i alla fall normal samtalston. De två första hörseltesten visade att han nästan inte hörde något alls. Fram till han var 6 månader, då de gjorde hjärnstamsaudimetri, så visste vi inte om han var gravt hörselskadad eller om det var all vätska som stod och tryckte bakom trumhinnorna som gjorde att han inte hörde. Men, då vid 6 månader fick vi veta att det var vätskan som var boven.
Vi ska stödteckna för att stimulera det talade språket. Det blir ju två sinnen som får arbeta då. Hoppas på att det ska funka.
 

Hej på er!

Skrivet av  Maria m Elin
Vill bara göra lite reklam för "tecken till tal/stöd"
Jag har en flicka som är 15 mån och har downs syndrom, vi tränar efter "Karlsta modellen" där bla. tecken till tal ingår. För oss har det fungerat bra, min flicka talar inte, (något enstaka "ord" bara) Men hon kan teckna flera. Ett tecken kan du VISA barnet, med dina händer och barnets, lättare än ett ord som flyger förbi,en del barn har problem med att forma ljudet i munnen också. Det är ovant i början och det tar ett tag innan du får respons, men det är så härligt när barnet börjar försöka kommunicera. (små feta fingrar....) Men jag är inget proffs, inne på downs syndrom finns det flera som tecknat längre, fråga där.
Nu vet jag ju inget om vad era barn behöver/inte,det här är bara ett välment tips om ni nu funderar på tecken. (En del habiliteringar är väldigt bra på detta,en del mindre bra, om ni nu har kontakt med något hab.)
 

Jag ahr en femåring som inte talar

Skrivet av  Ullet
så helt udda är det väl inte bland våra speciella barn. *ler* Hoppas ni får bra hjälp på öron.
 

Artiklar från Familjeliv