Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten rapport från oss!

Skrivet av Cecilia med Amanda 021010
Har inte skrivit här på länge för vi har varit extremt slutkörda hemma men nu tänkte jag lämna en liten rapport om oss.

Det positiva först! Amanda har fått plats på en förskola med resursavdelning (särskilt för allergiska barn). Personaltätheten är 10 barn och 3 vuxna. hon ska vara där tre dagar i veckan i höst då jag börjar jobba. Den specialpedagog vi har haft kontakt med ska åka dit då hon börjar och handleda personalen runt Amanda om hur de ska göra för att det ska bli bäst för henne. Personalen verkar kanonbra och är verkligen intresserad av vår lilla prinsessa.
Vårdbidragsansökan är klar och ivägskickad. Håll tummarna för att det går bra!

Lite negativt har också hänt. Amandas astma blir bara värre och värre och ingen hittar någon medicin som hjälper. Nu provar vi flytande Tavegyl för att se om det kan vara pollenallergi dessutom. Hon får en besvärlig hosta vid minsta ansträngning och kan bara gå korta sträckor själv. Vi bär och kör vagn,hon går tio meter, får inte luft,hostar och väser, vi bär igen osv.
Hon har dessutom stannat i växten igen. Nu snart 20 månader gammal är hon 74,2 cm lång och väger 9,5 kg. Lilla,lilla pytta!
Vi har fått reda på nu att hon har normal hörsel när rören fungerar som de ska. Men,men hon har haft tre öroninflammationer och två stopp i rören sedan hon fick rör 9 mars. Så fort det blir för mycket vätska påverkas hennes hörsel och hennes tal är fortfarande dåligt. "försenad talutveckling" skrev öronläkaren bland annat i hennes intyg till vårdbidrag. Hu,det skär i mig att läsa sådant.

Nå,nu vet ni hur vi har det! Hoppas att ni andra har det så bra det går.
Svar på tråden: En liten rapport från oss!

Hej Cecilia.

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
Vad jobbigt ni har det med infektioner och astma! Stackars lilla tösabit som vi säger här i Skåne.

Härligt att ni får en bra dagisplats! Vi har också fått plats till Frida på en bra avdelning med en egen assistent och det känns toppen.

Håller tummarna för att er VB:ansökan leder till vettig ersättning!

Kram
Ann
 

Hej Ann

Skrivet av  Cecilia med Amanda 021010
Vad bra att ni också har fått bra barnomsorg. Det känns superviktigt att våga gå till jobbet utan att oroa sig för mycket.

Jag har inte så stora förhoppningar om vårdbidraget. Har fått för mig att det är svårt att få vårdbidrag om man inte har någon diagnos. Vi har visserligen fått jättebra läkarintyg från tre olika läkare där alla betonar att Amanda behöver mycket extra tid och tidvis behöver vård dygnet runt men ändå.
 

Artiklar från Familjeliv