Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Underliga skolbesked

Skrivet av Plastmamman
Styvdottern med utvecklingsstörning har ett två år äldre syskon som har samma problem (11 år; skulle gått i femman, går i fyran, men arbetar på lågstadienivå och kan fortfarande knappt läsa, deltar inte i engelska osv. Syskonet testades 6 och gammal och fick då 65 i IQ (styvdottern 64 vid 7 års ålder). Dessutom har syskonet enl min uppfattning autistiska drag (stänger av, får inget sammanhang i omvärlden tycks det, bajsar i byxorna utan att bry sig osv).

Vi har efter flera års kamp fått hand om styvdottern då mamman inte klarar barnen utan vanvårdar dem (ingen sömn, svält, ingen skola mm). Men syskonet bor kvar då mamman vägrade och vi misslyckades trots advokater, rättegångar, soc mm.)

Men det underligaste och mest skrämmande är att man tydligen inget gör på syskonets skola för att h*n ska få särskild hjälp eller omtestas (styvdottern ska omtestas i juni för att se om miljöbytet förbättrat resultaten). Pappan fick nyligen äntligen tala med syskonets klassföreståndare för att diskutera vad vi sett i BUP-journalerna (testerna på barnen) men hon förnekar att h*n har inlärningsproblem och att det inte finns några tecken på onormalt låg begåvning!

För mig är det mer än uppenbart att h*n är långt, långt från ett normalt barn i 11-årsåldern. Dessutom påstår hon han h*n sprang runt och var så fascinerad och intresserad när klassen var på museum... Saken är den att vi själva nyligen var med barnen på museum och då gick h*n och systern som de brukar; omedvetna om de "tråkiga" sakerna och ville bara ut och leka, fast jag och pappan försökte visa dem allt och väcka ett intresse. Vad händer och sker på syskonets skola egentligen? Varför vill de tysta ner problemen? Vad händer med syskonet om h*n ligger så långt efter sina jämnåriga nu när h*n snart når tonåren utan att lärarna "ser" det?

Mamman är omedveten om allt och verkar inte förstå några problem eller vidden av dem så där har h*n ingen hjälp och pappan kan bara agera genom soc. Som jag ser det behöver syskonets problem uppmärksammas och sedan behöver h*n maximalt stöd och hjälp både i skolan och hemma. Varför förnekar syskonets lärare inlärningsproblemen som är så uppenbara? Vi har själva fullt upp med flickan för att få henne att utvecklas bättre än innan och hennes egna lärare såg genast hennes problem (misstänkte utvecklingsstörning) så att skolpsykolog kopplades in. Barnen går på helt olika skolor. Varför ser man så olika på två syskon med samma problematik?
Svar på tråden: Underliga skolbesked

Hej!

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122
Hej!
Har egentligen inga svar på alla dina viktiga frågor. Därmot tycker jag att ni ska kontakta skolans rektor för att diskutera syskonets fortsatta skolgång och göra REKTORN uppmärksam på de problem ni anser finns. Be rektorn om ett extra utvecklingssamtal (elevkonferens) där rektorn också deltar. Där kan ni tillsammans gå genom ditt styvbarns olika färdigheter och KRÄVA extra hjälp och stöd! För mig låter ofattbart att ni och barnets lärare har så skilda syn på barnets kunnande och intresse! Om läraren inte ser ditt styvbarn som h*n är så är ju något fel och då hjälper det nog inte med att ni bara har kontakt med läraren.
 

Artiklar från Familjeliv