Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej, jag är ny här.

Skrivet av nilla
Hittade denna sida efter ett tips från en kompis. Jag har en son på 6 1/2 år. Han är sen i sin utveckling och är inskriven på barnhabiliteringen. Han har ingen diagnos, med troligtvis är han lätt utvecklingsstörd.
Min pojk är en mycket social kille som har många vänner att umgås med.Han är en positiv pojk som alltid är glad. Han går fortfarande kvar på dagis, men börjar " nollettan " till hösten. Hans språk är lite slarvigare än hans jämnåriga. Sen är förståelsen lite dålig. Han är mycket duktig på data och tv-spel medan enkla saker som att ta rätt sko på rätt fot, är jättesvårt för honom att se.
Jag som mamma är givatvis jätterädd för hur det ska gå för honom i skolan. Kan han gå i vanlig skola eller blir det särskola. Mobbing och utanförskap är ju ganska vanligt tyvärr i våra skolor. Är man då lite efter, kan han ju lätt bli en hackkyckling.
Finns det någon där ute som har eller har haft liknande problem som jag. Kanske ni kan ge mig lite tips och kanske byta erfarenheter om allt som har med utvecklingsstörning att göra. Allt jag vill är ju att min pojk ska få det så bra som möjligt i skolan och göra tillvaron lättare för honom.
Svar på tråden: Hej, jag är ny här.

Hej Nilla och välkommen!

Skrivet av  simons mamma
När du beskriver din son känner jag igen min.Han var ungefär så i 6-årsåldern.Glad,positiv och omtyckt men med problem.
Min kille började grundskolan med resurs och det gick
ganska bra på lågstadiet.Nu går han på grundsärskolan eftersom glappet blev för stort i fyran.
Förstår att du är orolig hur det ska gå,det var jag också.
När det gäller skolan är det du som förälder som väljer skolform.Han kan gå i grundskola,särskola eller vara inskriven i särskolan och ha sin skolgång i vanlig klass.Vad man väljer är individuellt.Viktigt att se barnets behov först och främst.
Jag med facit i hand ångrar idag att vi inte valde särskola från början(min son är 10 år).Särskolan passar barn med inlärningssvårigheter bättre.Små grupper.högre personaltäthet och framför allt pedagogiskt matrial speciellt utformat.Personalen kunnig i olika metoder att lära ut.Jag har bara positivt att säga om skolformen.Jag vill gärna utbyta erfarenheter med dig.
Kram
 

Tack !

Skrivet av  nilla
Tack för ditt svar.

Jag vill givetvis att min pojk ska få gå i vanlig skola men fungerar inte det ja, då får det bli särskola. Vi har i dagarna fått veta att han inte får någon extraresurs, det pga ekonomiska resurser och att han inte har en diagnos. Min pojk har blivit ´testad`2 gånger av en psykolog, men hon vill inte diagnostisera eftersom min pojk gjorde framsteg på senaste testet. Hur gick det för din pojk i början, när han började skolan?
Jag vet inte så mycket om särskolan. Är det barn med stora och små problem som går där. Kommer min pojk att få hamna i en grupp med gravt utvecklingsstörda eller delar dom upp grupperna efter behov och vad de har för problem?
Det är mycket tankar i mitt huvud och det jag skriver blir kanske lite rörigt. ( Jag är ingen bra skrivare)
Jag är tacksam att jag får prata av mig.
 

Hej Nilla!(långt)

Skrivet av  simons mamma
Jag förstår att du vill låta din son pröva vanlig skola.Det kan hända att det fungerar för honom,du vet ju inte förrän han testat.Barn är ju olika.
Min kille hade heller ingen diagnos när han började skolan.Han låg då enligt test ca:1 1/2 år efter sina jämnåriga.Inte så stor skillnad att man kunde tala om utvecklingsstörning.Han bedömdes kunna börja med stöd.Vi krävde resurs för honom och fick det efter mycket stön från rektorn.De skyller alltid på dålig ekonomi,det ska man inte lyssna på.
Det gick ganska bra i början.Han lärde sig läsa redan i första klass.Hade däremot problem med läsförståelse och att lära sig skriva.Finmotoriska bekymmer.
Matematik svårt.Problem med koncentration och instruktioner.
Han fick snart börja gå hos speciallärare,gick hos henne 4 lektioner i veckan.Fick fortsätta med det hela grundskoletiden.Jobbade dessutom mycket enskilt med assistent.
Första åren var han ändå glad och nöjd men med växande mognad insåg han själv att han skilde sig från kompisarna och började må dåligt av det.Han halkade mycket långt efter.Vid terminstarten i höstas
var skillnaden så uppenbar att vi kände att nu måste vi ta tag i det här.Han testades strax före jul(väntetid förstås)och wisc visade då på lätt begåvningshandikapp.Först övervägde vi integrerad undervisning men det föll på att Simon mådde så dåligt
och själv ville pröva särskolan.
Det var det bästa vi gjort.Han växer och får allt bättre självförtroende.Gör hela tiden framsteg.

Du undrar över Särskolan.Nej,din kille kommer isåfall inte att undervisas tillsammans med gravt utvecklingsstörda.
Skolan är uppdelad i två skolformer,grundsärskola och träningsskola.
I grundsärskolan läser man samma ämnen som i grundskolan.Man har sv,ma,gy,bild,samhällskunskap,hk,slöjd osv.Skillnaden är den att man går inte lika djupt in i varje ämne och barnen får lära sig i sin egen takt.Störst vikt läggs på sv och ma eftersom de är grunden till all annan kunskap.Övningsämnena får också större utrymme än i vanliga skolan.
Grupperna är små vilket gör det lättare att koncentrera sig.Arbetspassen kortare.Fler korta raster emellan.Mer personal.

Oj Nilla det här blev nästan en roman!Hoppas du orkade läsa.
kram
 

Hej och välkommen!

Skrivet av  Sanne
Jag ska erkänna att jag är en dålig skrivare på denna sidan. Läser dock rätt ofta.
Vår son är också sex år och har fått diagnosen lindrig utvecklingsstörning nu i våras. Han är också, precis som din kille, en glad och positiv grabb med många kompisar på dagis. Hans språk sluddrar en del, pga hans dåliga motorik. Det är hans största problem, motoriken. Samt att han har svårt att ta in information, man måste ta allt i lååångsam takt när man förklarar. Perceptionen brister också. Han har ett långtidsminne som är super, medan hans närminne är under all kritik.

Vi har brottats länge med tankarna dagis/grundskola/särskola. Vi kom efter mycket ältande fram till att dagis ett år till för honom är det bästa. Annars skulle han börja förskoleklassen i höst.

Skriv gärna mer om du vill, här är många fina människor inne som gärna svarar på ens inlägg och frågor. Och som sagt, pratar jag för mig själv, så läser jag oftare än jag skriver... Men jag tror jag ska försöka bli lite mer aktiv...
 

Sanne!

Skrivet av  simons mamma
Jag känner igen min kille i din också.Simon har också problem med motorik och perception.Det där med information är svårt.Instruktionerna måste tas en bit i taget om han ska hänga med.Han har också bra långtids och sämre närminne.Han har också diagnosen lätt utvecklingsstörning.
Jag ser fram mot att prata med dig också.
 

Välkommen!

Skrivet av  no1wildcat
Har en dotter bla,på snart 9 med lindrig utv.störning/ADHD och precis som din son väldigt social och glad,men som oxå har en del problem bla med förståelsen,lite med motoriken som att knäppa knappar odyl mm.
PippiLotta,som jag kallar henne här Å är ett passande namn *S*,har gått i "vanliga" skolan med resurs men till hösten i trean så börjar hon särskolan.Mycket pga att hon själv inte trivs-märker själv att hon är annorlunda,inte får några kompisar,blivit retad mm.Samt att det är mindre klasser.
Många går det bra för att gå i vanlig klass med resurs och som integrerad från särskolan,en del inte.Det är nog individuellt.Gör besök på de olika skolformerna och se vad som passar din son.Ha det gott=)

 

Välkommen hit.

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
Min dotter är bara 1,5 år så skolgången är inte riktigt på tapeten än. Men jag läser alla inlägg ändå om det för en vacker dag är vi ju där.

Vill du veta mer om oss så läs i min info, där finns också länk til vår hemsida.

Ann
 

Artiklar från Familjeliv