Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga!!!

Skrivet av Orolig mamma
Vänder mig även till er på denna sida för att få visshet!
Min dotter på snart 6 mån har ännu inte vänt sig, "står" inte heller på benen. Hon trivs bäst på rygg, har börjat sitta med stöd.
Når hon inte sina leksaker som ligger runt henne struntar hon i dem, vänder sig på sidan och inte mer.
I övrigt är hon normal stor både vid födsel och nu (något över), motoriken verkar vara ok. Ligger på mage och lyfter huvud bra, lyfter överkropp men utan att stödja på armarna. Ligger och sprattlar med armar och ben åt sidorna vid magläge.
Hon är pigg och "pratsam", äter bra och är aldrig ledsen. Sover hela nätterna och två ggr under dagen.
Är jag orolig i onödan för detta med rullningen och benstående???
Jag måste bara få detta ur mig och fråga någon som har erfarenhet! På BVC är det tydligen ett "måste" att barnet ska kunna vända sig innan 6 mån. Vad händer annars...???
Man oroar sig för så mycket...
Svar på tråden: Fråga!!!

Låter helt normalt!!

Skrivet av  Matilda med Nora -99 & August -03
Inte alls alla barn har hunnit vända sig vid 6 månader. Och det där med att stå på benen är endel inte alls intresserade av så tidigt. Hon lär sig säkert massa annat istället!!
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Orolig mamma
Jo, jag märker att hon utvecklats motoriskt under den här tiden, så då får kanske det andra stryka på foten lite.

Känns lite dumt att ventiler amin oro här då det finns andra med betydligt mycket större problem, och mitt problem kan verka litet.
När vi skaffade barn trodde jag aldrig att det skulle vara så mycket oro och funderingar kring ALLT...eller så är just jag bara lite onödigt orolig =)

Tack igen!
 

Artiklar från Familjeliv