Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tappa tänder?

Skrivet av Helena B
De flesta som skriver här verkar ha yngre barn, men kanske någon har erfarenheter av de första lösa tänderna? Noura (6 år och lindrigt förståndshandikappad) fick sin första lösa tand för ca 2 veckor sedan och har inte tappat den än. Hon förstår inte att tänderna ska lossna utan hävdar bestämt att det bara är hon som har en lös tand. Jag försöker förklara att alla 6-åringar tappar tänder, men hon vill inte gå med på det. Igår fick hon plötsligt kväljningar utan anledning och jag tror att det beror på tanden (det blödde kanske lite extra). Jag är lite orolig för hur det ska bli när tanden ramlar ut och det blöder...
Svar på tråden: Tappa tänder?

Någon bra bok kanske?

Skrivet av  Cecilia med Amanda 021010
Mitt barn som är anledningen till att jag är på denna sida är bara två år så jag har ingen erfarenhet av problemet på det sättet.
Jag är lärare och träffar på många barn i den åldren såklart och det finns flera "normalstörda" barn som tycker att det är otäckt att tappa den första tanden. Vi har någon gång haft lättlästa böcker om tänder men just nu minns jag bara en och det är "Bella tappar en tand" men den är lite svårare i texten tycker jag.

Ring och kolla på biblioteket de brukar kunna sådant.
 

Hej

Skrivet av  Anna, mamma till två..
Jag har en kille med lätt förståndshandikapp/utvecklingsstorning samt grav språkstörning.. Jag har också börjat fundera på hans tänder. Han är fem år och jag räknar starkt med att från nästa år kan det vara dags..

Har funderat att fråga på hab där dom har erfarenheter och kanske som Cecilia säger någon bra bok..
Fortsätta förklara för henne?

Är den mycket lös?

Annars vet jag inte.. *Bara så du vet att det finns pers här som har större barn med ;-)*
 

Den är väldigt lös nu

Skrivet av  Helena B
Hon kan vicka ut den ordentligt, vad jag kan se, men jag får absolut inte känna på den eller ens titta nära, då blir hon rädd.
Om det kommer mycket blod på en gång när den lossnar tror jag att hon kommer att kräkas... Det har hon lätt för att göra. Storasyster är 8 år och har redan tappat många tänder, och på henne har det inte kommit så mycket blod, men en liten stund har hon ju fått skölja med vatten och spotta (något som lillasyster har svårare för).
 

Artiklar från Familjeliv