Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ska man våga sig på en liten till?

Skrivet av Lotta
Har ju redan några stycken, men känner suget mer och mer. Jag blir 39 år i år... då kommer jag att vara 50 när barnet är 11. Är inte det gammalt?

Är i valet och kvalet, hur har ni tänkt?
Svar på tråden: Ska man våga sig på en liten till?

Nä, det är inte för gammalt!

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
Jag fick Thora strax innan jag fyllde 37 och hade kunnat tänka mig barn ännu senare, men två räcker för oss. Mina föräldrar var 37 resp 41 år gamla när jag föddes och det var inget problem. Jag har massor av "äldre föräldrar" i släkten så jag tycker det är normalt. Mina morföräldrar var 43 resp 47 år gamla när min mamma föddes, min mormors mor fick yngsta barnet vid 45 och mina farföräldrar var 39 resp 40 år när min pappas yngsta syster föddes.
 

Nu var ju vår trea inte planerad...

Skrivet av  Katta bf 27/3
men hon blev till en vecka efter min 40-årsdag, och jag är nu i vecka 29 och tycker det ska bli underbart! Så go for it, du, om du känner att du vill en gång till (och din man såklart), man är inte ett dugg äldre än man känner sig, och upp till 42 år är helt i sin ordning, tycker i alla fall jag.
 

Upp till 42?Jaha...

Skrivet av  anonym med 9 barn
det finns alltså en gräns där då,enligt dig? Jag var 43 då den sista föddes,har nu nio barn.Det var inga som helst problem att bli gravid efter 42,det gicl på en månad som de övriga.Jag tror inte man kan säja att efter en viss ålder,är det kört! Har man normala ägglossningar och blir lätt gravid tror jag chanserna är goda för ännu ett friskt barn.
 

Jag tycker att...

Skrivet av  annna58
så länge man kan bli gravid på naturlig väg så är man ju inte för gammal. Sen om man orkar med en bebbe till med allt vad det innebär är ju en annan sak, men det kanske inte alltid har med den fysiska åldern att göra. Jag var 45 när jag fick min sladdis, och det ångrar jag inte en sekund.
 

Oj då, det var värst vad..

Skrivet av  Katta bf 27/3
det blev uppfattat som en skarp gräns! Det var väl inte riktigt meningen att få det att låta så, men Lotta som ställde frågan och undrade om hon kanske var för gammal vid 39 år, jag tyckte då att upp till typ 42-43 är det inga problem att FUNDERA över om man kanske ska skaffa ett barn till... Sen kanske det tar lite extra tid innan man blir gravid och sen ytterligare nio månader, så visst, 45 år är inget konstigt det heller. Men om man typ börjar fundera vid fyllda 44-45 så är det ju lite annorlunda, men inte heller det är "förbjudet"! Jag bara menade att gå i barnskaffartankar upp till omkring 42 år tycker jag är fullständigt normalt och OK. Hoppas jag inte sårade någon som trodde att jag tyckte det fanns en verklig gräns.
 

Även jag

Skrivet av  Dino1
reagerade. Hade missfall vid 42 och bebben skulle fötts när jag var 43½. Nu har jag fyllt 45 och har ångest över att BLI gravid, även av misstag. Slarvade sist och mår jättedåligt psykiskt. Har redan ett handikappat barn (hjärtfel) som jag fick som 25-åring. Hur blir det nu? Skulle man ha bättre tur NU? Usch... Hoppas jag slipper bli gravid och gå med åldersångest. Tål ej p-piller, kan ej ha spiral och resten är osäkert. Har försökt bli gravid efter missfallet genom slarv men inget har hänt, så det kanske blev något tokigt då. Men nu har jag direkt ÅNGEST över att bli gravid eftersom jag hunnit fylla 45...
 

Ledsen för ditt mf..

Skrivet av  Katta bf 27/3
och att det inte funkat efter det. Resten av ditt inlägg förstår jag dock inte helt och hållet, vill du fortfarande bli gravid eller inte? För det kan ju ske igen om ni inte skyddar er, och då verkade det inte som om du verkligen vill egentligen, vilket jag förstår helt och fullt efter vad du upplevt. Då är det väl kanske liiite skillnad ändå på att vara 42-43 och 45-46? Jag vidhåller att det är fantastiskt att bli mamma kring 45, men tycker ändå att det kan vara viss skillnad på att gå i gravid-tankar i den åldern, jämfört med tidigare.
 

Vet inte

Skrivet av  Dino1
vad jag vill eller inte. Har bara ångest för att något ska bli fel. Själv känner jag mig som när jag var ca 25. Inte annorlunda alls.
 

45 och nybliven mamma!

Skrivet av  Marie med Lukas 041213
Jag är 45 år och nybliven mamma till Lukas, född på Luciadagen för snart en månad sen!

Jag hade en helt komplikationsfri graviditet, en bra förlossning och har återhämtat mig utan problem. gick upp 20 kg men har redan gått ner 18 kg...

Att jag kommer vara 60 när Lukas är 15 år bekymrar mig inte ett dugg! Fem år hit eller dit spelar ingen roll för barnet - det viktigaste är kärlek, förtroende och engagemang...
 

Jätteglad för dig!

Skrivet av  Katta bf 27/3
Jag har för mig att ni dock hade försökt i många år innan babyn blev till, och självklart är det då fantastiskt då det inträffar till sist, inte avbryter man en graviditet då! Men nu då, funderar du på en till nu?
 

Nej nu får det räcka

Skrivet av  Marie med Lukas 041213
Ja du har rätt i att vi försökte i många år innan Lukas kom till, så vi är så otroligt glada och tacksamma för att ha fått honom.

Storebror är ju 13 år och visst skulle det varit roligt med ett syskon till Lukas men det känns som att vi får nöja oss med våra två pojkar. Att det skulle kunna lyckas en gång till känns väldigt avlägset och jag har svårt att tänka mig att gå igenom den nästan ångestfyllda tiden av att vänta på att ett nytt "guldägg" skulle bli befruktat...

Men jag känner mig väldigt lyckligt lottad med mina två fina pojkar!
 

Ha

Skrivet av  Maja
det här var en rolig tråd! Jag är 40, snart 41 och vill så gärna ha ett barn till men har tänkt att jag är för gammal. Vad peppad jag blev av er som fått barn! Fast jag måste nog gå ner i vikt först för att orka lite bättre.
 

Artiklar från Familjeliv