Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Minimikrav för speldator

Skrivet av Maria
Jag ska köpa en speldator (enbart burken) och behöver lite stöd i vilka minimikrav jag ska ställa på den. Man ska kunna spela de senaste spelen med den men det behöver inte vara en "värsting".

Vilka är de lägsta kraven kag ska ställa på:
- Processor
- Internminne
- Grafikkort
- Andra råd?

Och så gärna tips om varjag ska köpa den, nån bra butik på nätet?
Svar på tråden: Minimikrav för speldator

Försök

Skrivet av  Mats
Först och främst är frågan om du skall montera ihop den själv? Fördelen är att du får mer för pengarna (eftersom du slipper monteringsarbete) men du måste veta vad du gör.

Jag körde Half-Life2 och Doom3 på denna maskin

AMD 2500+ Barton
1 GB PC3200 minne
ATI 9800Pro

Half Life 2 kördes i 1024x768 men inte med alla effekter samt Doom3 i 800x600 och inte heller där med alla effekter. Tipset är att skaffa något snabbare och bättre processor och grafikkort.

Själv så skulle jag satsa på en AMD64 processor men jag är säker på att det finns andra som förespråkar Pentium4. Hur som helst så skall du titta på prestanda per kr och då tror jag du får mest för pengarna med en AMD64.

Här är en start på hur ett sådant paket kan se ut.
http://www.styggapojken.com/?product_id=122580

Paketet heter Rustibus och innehåller följande
Athlon64 3000+
256MB DDR minne
160GB Hårddisk
ATI 9250 SE 128MB
DVD/CDRW Combo
Låda
Pris = 5445 kr

I detta paket skulle jag lägga till mer minne. Minst 512 MB är det du skall ha om du skall köra XP och spel. Grafikkortet skulle jag också byta ut.
Ati 9800Pro eller Ati 9800XT är det minsta du skall köpa. Har du råd så sikta på ett X800pro eller X800XT kort alternativt Nvidia 6800GT eller 6800Ultra ... det kommer dock att svida i plånboken.
 

Tack Mats!

Skrivet av  Maria
Kommer antagligen att plocka ihop den själv och jag utbildar mig för fullt! :-)

styggapojken har inte så bra info på sida, bl a framgår det inte vad det är för moderkort...annrs verkar det intressant.
 

Styggapojken (SP)

Skrivet av  Mats
Nej det är sant att det inte finns så tydliga specifikationer på datorpaketen, men jag tog det främst som ett exempel. Det är svårt att veta hur van byggare du är. ;)

Hur som helst så har SP bra priser och du kan välja och vraka på separata delar. Jag kan även rekommendera www.itel.se som ligger i Lund.

Vill du förbereda dig för framtiden så kanske du skall fundera på PCI-express på moderkort och grafikkort.

När det gäller hårddiskar så rekommenderar jag SATA som har mkt smidigare sladdar som gör att luftflödet blir bättre i lådan.

Datorlådor som jag kan rekommendera är Antec Plus och Chieftec. Båda har enkla anordningar för isättning av hårddiskar och optiska enheter. Mycket praktiska.

Lycka till.
 

Artiklar från Familjeliv