Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nätverket hemma lade av

Skrivet av Bea m. Vincent & Herman
I förrgår slutade vår Telia ADSL-uppkoppling att fungera. Jag har en liten speciallösning med en FreeBSD-burk som kör natd med både yttre och inre nät på samma interface (ed0) med det inre (192.168) nätet som
alias. Allt genom samma "hub" (ADSL-routern som har fyra nätverksuttag).

Hursomhelst har det funkat utmärkt fram tills idag, då det slutade att fungera. Jag får ett IP via DHCP på FreeBSD-maskinen så fort jag ber om det, men jag kan inte pinga något (till exempel den gateway som jag
ska ha enligt DHCPn). Jag provade på känn att disabla natd, och testa igen. Då funkade det helt plötsligt. Jag upprepade det tre gånger med ombootningar; varje gång jag hade natd avslaget så fungerade det, men
när jag hade natd påslaget fungerade det inte.

Jag har inte ändrat något alls på FreeBSD-maskinen, och jag kan inte föreställa mig vad Telia kan ha gjort för förändringar i nätet för att
det här fenomenet ska uppstå.

Är det någon som känner igen fenomenet?
Svar på tråden: Nätverket hemma lade av

Hmmm...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
M hälsar att sätta ut och ingång på samma interface låter lite livsfarligt... Tyvärr kan han inte tillräckligt om just natd för att kunna hjälpa mer än så. Själva kör vi ipf och ipnat.

Hoppas hela familjen haft en riktigt mysig julafton i alla fall. Hälsa alla!
 

Det är säkert det som bänglar

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
men det har fungerat i 4 år och lade plötsligt av häromdagen, helskumt. Trodde först att kortet gett upp men det fungerade ju finfint så lkänge natd var avstängd.

Nu blir det till att skaffa någon annan lösning i mellandagarna.

Jo vi hade en mysig julafton här hemma i vår ensamhet, dock är både jag och Henrik sjuka och orkar inte engagera oss i barnens lek så mycket just nu. jag hostar så fort jag rör på mig :-( så jag saknar nätet här hemma mer än någonsin.

Hnerik hälsar tillbaka.
 

*s* Är det där svenska?!

Skrivet av  Miko
Har inte en susning om vad det är du beskriver men JO vårt internet (ADSL, Bostream) lade av bara sådär. Sambon bytte plats på korten (2 nätverkskort i samma burk, ett för nätverket och ett för "internet"), då funkade det plötsligt igen?!

Hoppas du får svar av någon som förstår vad du säger ;)
 

Artiklar från Familjeliv