Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur lösenordsskyddar man en mapp?? *IMT*

Skrivet av Tina
aaa
Svar på tråden: Hur lösenordsskyddar man en mapp?? *IMT*

Vilket operativsystem?

Skrivet av  Jörn
I XP går det inte (såvitt jag vet) att lösenordsskydda enskilda mappar. Däremot kan du göra dem privata, men det förutsätter att det finns olika användarprofiler (konton) på datorn. I så fall gör du så här:

Så här gör du mappar privata
Öppna Den här datorn.
Dubbelklicka på den enhet där Windows är installerat
Om innehållet på enheten är dolt klickar du på Visa innehållet på den här enheten under Systemaktiviteter.
Dubbelklicka på mappen Documents and Settings.
Dubbelklicka på din användarmapp.
Högerklicka på någon av mapparna i din användarprofil och klicka sedan på Egenskaper.
Markera kryssrutan Gör den här mappen privat så att bara jag har tillgång till den på fliken Dela ut.
Du öppnar Den här datorn genom att klicka på Start och sedan på Den här datorn.
Alternativet är endast tillgängligt för mappar som finns i din användarprofil. Mapparna i din användarprofil är Mina dokument och dess undermappar, Skrivbordet, Start-menyn, Cookies och Favoriter. Om du inte anger att de här mapparna ska vara privata är de tillgängliga för alla som använder datorn.
När du gör en mapp privat blir alla undermappar också privata. Om du t.ex. gör mappen Mina dokument privat gör du samtidigt mapparna Min musik och Mina bilder privata. När du delar ut en mapp delar du samtidigt ut alla undermappar om du inte gör dem privata.
 

Du kan också använda

Skrivet av  Jörn
ett program för det, folderlock verkar bra. Finns här:
http://www.newsoftwares.net/
 

Artiklar från Familjeliv