Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hyra av sambo?

Skrivet av Mia
Hej!
Hoppas det finns någon här som kan ge mig råd.
Jag bor i en villa med mina 2 barn. Är sambo med en man sedan 6 månader och han har flyttat hem till mig.
Han har 2 egna barn, men bara varannan helg.
Vad jag nu undrar är, hur mycket är rimligt att han betalar i "hyra"?
Vi skall ju dela på alla kostnader vi har. Men huset är mitt, och jag står för lånet.
Totalt kostar lånet 10.000 kr per månad. Jag tror det är 3.000 i amortering och 6.000 i ränta.
Huset är ganska stort. 240 m2.

Tacksam för svar!!!
Svar på tråden: Hyra av sambo?

Om ni

Skrivet av  Protan
skall bo ihop skall han väl betala hälften av kostnaden, det vill säga c:a 5000:- per månad. Det bästa är väl att ni delar på lånen, även om huset är ditt. Så gör vi.
 

Amorteringarna är ju...

Skrivet av  Birgitta
... på sätt och vis en form av sparande för dig, jag tycker nog det skulle vara lite knepigt att ta betalt av någon som inte får del i värdet, som alltså inte är delägare, för amorteringarna.

Har alla barn egna rum, skulle man kunna säga att ni utnyttjar husets utrymmen lika mycket? I så fall kanske han ska betala hälften av räntorna och hälften av driften, men amorteringarna tycker jag är tveksamt...
 

Förslag

Skrivet av  Kristina
Ni kan ju göra såhär kanske? Du betalar lånen (räntor + amorteringar) som "vanligt" och sambon får stå för matkostnaderna och telefonen? Ni delar sedan på övriga kostnader? Eller nåt i den stilen. Ett förslag bara. Vi gör så. Min sambo har visserligen mycket högre inkomster än mig och därmed står han för mer, jag står enbart för mat och cigg och månadspeng till barnen sen är tyvärr mina pengar slut (jag betalar alltså inte någon direkt hyra, men indirekt gör jag ju det, fast via andra kostnader). Fungerar bra - för oss.
 

Så här gör vi

Skrivet av  Alba
Jag äger en bostadsrätt som jag bor i tillsammans med min sambo. Hyran är väldigt låg och jag har ett lån som jag amorterar på. Vi har gjort så att vi tittat på vad det skulle ha kostat att bo i en liknande lägenhet fast en hyresrätt och så betalar han halva det beloppet. Vi tycker att detta känns rättvist även fast han till viss del betalar en del av mina amorteringar.
 

He, he!

Skrivet av   Adina
För ett ögonblick trodde jag att du frågade ifall man kunde hyra en sambo!

Din fråga är svår, för å ena sidan så är det väl inte meningen att han ska betala av huset åt dig. Och sedan stå där utan del i huset, ifall ert förhållande tar slut. Det är ju den klassiska fällan som många kvinnor går i. Rådet till kvinnor i det läget brukar ju vara: "kräv äktenskap innan du betalar någonting, och se till att han inte skriver något äktenskapsförord på huset". Då har hon/han del i huset vid en skilsmässa (men det kanske inte är vad DU vill?)

Men å andra sidan känns det inte rätt att han bor gratis heller...

Han kanske kan betala hälften av alla löpande kostnader och avgifter, typ för vatten, värme, el. Sedan beroende hur hans resp. din ekonomi ser ut, så kan man kanske lägga på typ halva räntorna också. Men det sistnämnda kan du inte _kräva_.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Mia
Tack för alla svar! :-) Jag är med på att han inte ska betala mina amorteringar, då han inte äger huset. Säljer jag huset, så är ju den eventuella vinsten min....
Hade nog varit bättre att äga huset ihop tror jag, men det får komma framöver....
Att dela räntorna verkar vettigt, och att jag står för amorteringarna. Amorteringar är ju en form av sparande för mig. Men något måste han ju betala för att bo i detta hus givetvis!!??
Vi delar ju på alla ytor lika....
Att hyra en villa är ju rätt dyrt.....
Om han ska dela räntan med mig innebär det ca 3.000 kronor.
Det är ganska billigt för en stor villa i ett bra område.... hmmmm....
Men det är kanske skäligt.
Det verkar vara den rätta vägen trots allt...
Är väldigt glad för alla svaren! Ska visa honom detta!

Ha det bra!
 

Dela räntan...

Skrivet av  L
OCH driftskostnaderna tycker jag. Han är ju också i behov av värme, varmvatten, sophämtning, el osv...

Men det kanske var så du menade...?
 

Glöm inte driften!

Skrivet av  Birgitta
Ett så stort hus måste ha några tusen i driftskostnad också. Värme, vatten, el, sophämtning osv. Dela det också lika!
 

Ps.

Skrivet av  Mia
Alla våra barn har egna rum!
 

Samma situation - fast tvärtom

Skrivet av  Åsa
Min sambo köpte ett hus ett par år innan jag kom in i bilden. Vi har funderat mycket på hur vi ska lösa det ekonomiska, eftersom jag vill bidra, men inte betala av hans lån om jag inte blir delägare.

Vi har gjort så att vi delar allt (lån + ränta). Vi kommer ihåg när vi började med detta, så om det skulle spricka så får han helt enkelt "köpa ut mig" med halva
amorteringssumman. Räntan räknar vi som "hyra".

Men eftersom vi nu snart ska få barn så funderar vi på att gifta oss, mest för att det skulle lösa alla juridiska fällor (ägande, ev dödsfall osv). Bla håller vi nu på att renovera köket för ca 100 000 kr, där jag kommer att stå för minst hälften. Det känns ju lite fel att om han skulle omkomma så går huset (inkl "mitt kök") till hans föräldrar....
Dock ska vi skriva ett äktenskapsförord som säger att om vi ska skiljas är det han som har rätt att köpa ut mig, och inte tvärtom. Det är nämligen en gammal släktgård på hans sida.

Detta tycker jag känns rimligt. Är det någon som kan hitta några stora "fällor" i mitt resonemang, så vore jag tacksam för tips!
 

Artiklar från Familjeliv