Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Låna ut pengar till sina barn?

Skrivet av Mamma K
Lånar ni ut till era barn om dom har det knapert? Jag skulle nog inte tveka en sekund att låna ut en tusenlapp till mina barn om de hade dåligt med pengar nån månad, men jag har en bekant som tydligen ser helt annorlunda på saken.

Var hemma hos henne igår, och hennes dotter kom förbi. Dottern kom för att fråga om hon kunde få låna lite pengar eftersom hon var helt black, och lönen kommer nästa vecka. Mamman var benhård med detta, det var NEJ, du ska lära dig att ta hand om dina egna pengar! Till saken hör att hon är student och tydligen fått ca 3000 kr i slutet av maj och efter det inget mer.

Detta är en mycket nära vän till mig, och vi har ett bra förhållande till varandra, så jag kunde öppet säga vad jag tyckte i frågan. Enligt henne var det bättre att dottern gick till soc. Hon har pengar att låna ut, så det var inte där problemet satt.

Själv hade jag nog utan att tveka stuckit åt mitt barn några hundringar, tycker att hon är otroligt duktig som ändå klarat sig ända tills nu med så lite pengar, snarare tycker jag väl att hon borde bett om hjälp tidigare för inte kan hon ha haft det fett den senaste månaden...

Vad tycker ni?
Svar på tråden: Låna ut pengar till sina barn?

håller med...

Skrivet av  mandelblomman
dig, självklart skulle jag hjälpa mina barn och i synnerhet i den situationen du beskriver!
Har själv fått ekonomisk hjälp under mina studieår av min pappa, något han sagt att han hjälper alla sin barn med om vi studerar vidare som vuxna och det är väl en vettig sak att sponsra sina barn på tycker jag.
Vore det pengar som barnen bara "slösar bort" och inte nödvändigt så skulle jag resonera mer som din väninna, men inte i detta fall.
 

Håller med dig

Skrivet av  Kattarina & Alexandra 20/3- 01
jag skulle lätt lånat ut pengar till mina barn OM vi hade pengar så klart...

Vi har många ggr fått låna 200:- den sista veckan innan BB tyvärr inte betalt för att båda parter glömmer så fort pengarna kommit till oss =( Jätte ledsen för detta men vi betalar igen på andra sätt. Tex vi lånar ofta bil av dom vi tankar upp den mer än vi kört för att ge igen lite.

I den sitsen som dottern är tycker jag inte att hon ska vara så hård. O hellre gå på soc än få låna pengar hmm nä det skulle jag inte låta barnet göra. Min mamma betalade min lägenhet hela mitt sista år på Gymnasiet(på sätt o vis va det hennes fel att jag flyttade så hon tyckte att det va hennes skyldighet =) ) Hon gjorde detta nästan oxå BARA för att ja skulle slippa börja gå hos soc. Så jag tycker mamman gör mkt fel
 

Jaaaa, nog skulle jag låna ut pengar allt!

Skrivet av  J
Själv var jag under min uppväxt expert på att "glömma" plånboken hemma, och jag har nog rätt stor skuld till mina föräldrar sen dess *ler*.

Min sambo har haft det ännu bättre och fått allt han velat här i livet. (Svärmor skickar fortfarande pengar när det är tomt på kontot och hjälper till med oförutsedda utgifter..........)

Har funderat en hel del på hur man själv ska agera när egna barnen blir större, hur mycket man ska "ge" dom osv. Körkort t.ex är ju ett måste idag, och det lär man ju hjälpa dom med. Vi har själva inga studielån eftersom våra föräldrar hjälpt oss, och självklart vill man ge dom samma möjlighet att studera så mycket som möjligt utan att det ska kosta dem för mycket senare i livet. Oj, det här blev långt och svamligt.....
 

Självklart !

Skrivet av  Laila
Har man bara den ekonomiska möjligheten så.
Mina barn är ju små än så länge men jag kan ju berätta hur min mamma gör:)
Mamma lånar ut pengar till mej och mina syskon om hon kan. Men inte till "vad-som-helst", utan vettiga saker. Summan tittar hon inte så mycket på, utan vad man ska köpa och vilken återbetalningsmöjlighet man har.
Många säger att jag är bortskämd, men det tycker inte jag och inte mamma heller. Hon skänker ju inte bort pengarna och jag får vackert betala tillbaka.
 

Lite väl hårt av mamman!

Skrivet av  Karin
Själv levde jag på mina föräldrar i maj, är student och fick 3400 kr eller nått, vilket inte ens räckte till hyran =(

Jag har bara småbarn, men det känns som att jag hade lånat ut pengar, man vill väl inte att ens barn ska svälta!

Och att det var bättre att hon gick till soc var balnd det dummaste jag hört på lännge...
 

Absolut. Har man råd

Skrivet av  lyckligt lottad
så ska man hjälpa sina barn tycker jag. Jag har själv fått någon tusenlapp då och då under de år jag studerade. Jag jobbade både helger och somrar men ofta blev det ju långa glapp innan lönen kom och då var jag väldigt glad för att kunna få hjälp av mamma. Hon var för övrigt ganska bitter på sin egen (hyfsat förmögna) far som aldrig gav henne en spänn när hon var ung ensamstående studerande med mig att ta hand om.
Visst ska man lära sig att ta hand om sig själv men jag tycker det är omoraliskt att be sin dotter gå till soc och få av skattepengar om man har råd att avvara ett par hundra själv.
 

Jag hade lånat ut pengar, absolut!

Skrivet av  Birgitta
I min familj har vi alla lånat pengar av varandra vid olika tillfällen. Sen jag blev vuxen har både mamma och jag lånat av varandra när det knipit. Likaså syrran och jag.

Under förutsättning att det verkligen handlar om lån och att den som lånar faktiskt betalar tillbaka som de sagt tycker jag det är självklart att man hjälper varandra när man kan!
 

Ja, låna ut, men även kräva återbetalning.

Skrivet av  Gravid elefant
Jag skulle nog göra på samma sätt som jag själv är uppfostrad, och så som jag hade det när jag växte upp.

I tidig ålder - nej, för det finns ingen anledning. Men efter barnet har flyttat hemmifrån, eller liknande ålder, så skulle jag låna ut pengar men det skulle vara ett lån, ingen gåva. Mamma skrev alltid upp hur mycket jag hade lånat och så kunde jag betala tillbaka när jag kunde, det var aldrig någon panik och ibland var jag skyldig mina föräldrar pengar i åratal, men jag skulle i alla fall betala tillbaka så gott jag kunde, om det så bara var 10 kr per vecka.
På så sätt så visste jag alltid att mina föräldrar skulle ställa upp, men jag hade oxå ett ansvar att betala tillbaka.
Det tyckte jag fungerade utmärkt när jag växte upp, och så kommer jag nog att göra med mina egna barn.
 

Jo ,jag skulle låna ut

Skrivet av  Marie
Men det beror ju lite på vad pengarna ska vara till också tycker jag. Men är det så att hon inte fått pengar sedan maj så SJÄLVKLART.
Jag hade nog också varit ganska hård med återbetalning, man måste ju lära sig att klara sig själv förr eller senare...
 

Det _kan_ vara en björntjänst...

Skrivet av  
...att låna ut pengar. Det kan bli så att "barnet" fortsätter att slösa bort pengar på onödigheter, missköta sig i skolan och på jobbet etc., och sedan bara kallt räknar med att få "låna" pengar av föräldrarna. Upp i 30-årsåldern eller ännu längre.

Så jag skulle nog vara restriktiv och få dem att förstå från det de är gamla nog att fatta, att efter 18 års ålder så ansvarar de för sin egen försörjning.

(Sedan kan det ju hända extrema saker, som att de får någon hemsk sjukdom och blir tvungna att söka en expert utomlands som inte försäkringskassan betalar. Eller blir falsk anklagade för ett brott och behöver en bra advokat. I så fall skulle jag ställa upp.)
 

Har man levt på 3500 kr i 2 månader...

Skrivet av  Karin
har man väl knappast slösat bort pengarna... eller???
 

Men - det är ju meningen...

Skrivet av  
...att man ska spara av studiemedlet under hela året, så att det räcker tills första lönen kommer. Det kommer ju inte som någon överraskning, eftersom man får hem en utbetalningsplan från CSN vid terminens början, där det står precis hur mycket som betalas ut varje månad.

Det där har aldrig varit något problem för mig...
 

tja

Skrivet av  mandelblomman
den första utbetalningen brukar gå till en hel del böcker i början av terminen.
Har man inga barn och har studiemedel bör det räcka, har man barn kan det vara knivigare...
 

Artiklar från Familjeliv