Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arbetslös efter studier

Skrivet av mamma
Har en 19-årig dotter som tar studenten nu i juni. Efteråt väntar arbetslösheten. Har lite frågor om detta.

Kan hon anmäla sig som arbetssökande på arbetsförmedlingen redan nu, alltså innan hon blir arbetslös men för att söka jobb som hon kan ta direkt efter studenten?

Har jag förstått rätt att ALFA-kassan gäller först från då hon fyller 20 (gör hon i december)?

Är soc det enda alternativet ifall hon inte får jobb? Och i så fall vilken ersättning kan hon få där som arbetslös, arbetssökande 19-åring?

Svar på tråden: Arbetslös efter studier

Lika nyfiken

Skrivet av  MaryAnne
Min son muckar till sommaren. Han tog studenten förra våren och fyller 20 under senhösten. Han har ett extra jobb men det är inget att försörja sig på. Soc.bidrag betalas ut från 19 års ålder och alfa-kassan kräver att man har jobbat en viss tid. Vi som föräldrar är inte längre försörjningsskyldiga, hur reder man ut den här situationen.
På AF får man inte anmäla sig i förväg utan det ska man göra den första arbetslösa dagen, alltså ska din dotter anmäla sig första arbetsdagen efter studenten.
Jag har hört att soc inte betalar ut bidrag till ungdomar som bor hemma trots att föräldrarna enligt lag inte är skyldiga att försörja barnen. Att flytta hemifrån är ju det som är aktuellt nu men vad har de för förutsättningar till det när det är så tufft på arbetsmarknaden. Självklart kommer jag inte att sätta honom på "pottan" utan visst får han bo kvar hemma och äta av vår mat men det viktigaste för honom och för oss är ju att han kan bli egenförsörjare.
Jag funderar mycket över det här.
 

Jag tror inte..

Skrivet av  J med N & M
att hon kan få hjälp av soc.. de kommer nog tycka att du ska hjälpa henne eftersom hon är såpass ung osv.. Hade en kompis som sökte hjälp hos soc med skulder då hon var ca 20 år o arbetslös men hon fick ingen hjälp utan de ansåg att föräldrarna skulle hjälpa henne.. o om du nu inte hade det väldigt dåligt ställt så kommer de nog tycka att du ska göra det också.. det är vad jag tror iaf..

Finns de inga sommarjobb för ungdomar att söka där eller??
 

Jo, de är skyldiga att...

Skrivet av  Tina
Eftersom hon är myndig samt har gått ut gymnasiet så är socialen skyldig att hjälpa henne om hon söker bistånd. Hade en kompis som var i samma situation och hennes föräldrar hade det riktigt gott ställt men krävde att hon skulle stå på egna ben och hon fick alltså gå till soc. och hon fick också hjälp.
 

Det är nog olika..

Skrivet av  J med N & M
beroende på vilken soctant du stöter på.. för de vill nog gärna att föräldrarna ska betala.. o jag tycker faktiskt att det kan vara befogat också..
 

Det som står i..

Skrivet av  MaryAnne
socialtjänstlagen ska inte kunna ändras beroende på vilken person man träffar...men tyvärr så vet jag att det fungerar så.
Jag tycker att när barnen är myndiga och har avklarat sina gymnasieår så ska de lära sig att stå på egna ben.
Föräldrarna har gjort sitt när barnen blivit vuxna det är inte befogat att behöva försörja vuxna barn hela livet (det finns de föräldrar som är beroende av både barnbidrag och bostadsbidrag för att försörja sig och sina barn och det får man inget för vuxna barn). Och om vi gör det så gör vi bara barnen en björntjänst de måste lära sig livets hårda skola om de ska få en bra fungerande ekonomi. Hårt men rättvist. Självklart hjälper jag mina barn till en försörjning men jag tänker inte försörja dem vid vuxen ålder, det är skillnad.
 

Ja men jag tycker..

Skrivet av  J med N & M
att det är bättre att föräldrarna försörjer sina barn än att staten ska göra det.. men självklart ska man tvinga på sina barn första bästa jobb för att de ska lära sej att klara sej själv.. Och sen så är väl socialtjänstlagen öppen för egna tolkningar även om jag tycker det borde vara lika för alla egentligen..
 

så dumt

Skrivet av  Pumba
Föräldrarna är inte försörjningsskyldiga enligt lagen, så dumt att de ska försörja sina barn när de blivit vuxna. Ok om de är jätterika, men inte annars.
 

Ja men vi har..

Skrivet av  J med N & M
ju inte hur mkt pengar som helst i det här landet o soc räknar väl med att inga vettiga föräldrar låter sina barn bo på gatan.. alltså är det väl lättare att neka de bidrag än en 4barnsfamilj.. typ!
 

Mina betalade INTE...

Skrivet av  Katja bf 9/9
så jag fick ta soc i 2 månader innan jag började på universitetet.
Inget sommarjobb fick jag=(
Och mamma skulle ha pengar hela sommaren.....

Min mamma sa att iom att jag slutat gymnasiet fick jag klara mig själv OCH betala hemma.......
 

Uj.. lite hårt..

Skrivet av  J med N & M
kommer du göra så mot dina barn??
 

Har de jobb ska de betala

Skrivet av  Katja bf 9/9
men står de utan jobb....då kräver jag inget mer än hjälp hemma;)
 

Ja hon kan anmäla sig hos AF

Skrivet av  hm
Det är bra om hon gör det redan nu, kommer det in något passande jobb så är det ju bra att hon är anmäld.
Hoppas det ordnar sig för henne.
 

Soc

Skrivet av  Lilla M
Soc är skyldiga att ge henne bidrag. Min brorsa är och var i samma sits och han fick ca 2000kr/månad. Alfa kassan ska man ha varit med i runt ett år innan man får pengar men men behöver inte ha arbetat under den tiden vad jag kunde utläsa på hemsidan.
När personen i fråga är 25 är väl soc skyldiga att ordna bostad eller rättare sagt hjälpa till med hyra om den inte har flyttat hemifrån. Min brorsa försökte flytta före 25 men då sa soc att då behövde de inte hjälpa till med hyran.
 

Men de gör inte..

Skrivet av  J med N & M
alltid det!
 

25 år???

Skrivet av  AT bf 25/8 & Theo 28/5-01
Stämmer det verkligen?

Det kan ju inte vara meningen att en vuxen människa ska bo hemma hos sina föräldrar?

Jag trodde i min enfald att om du hade eget boende så hjälpte soc dig med det (förutsatt då att gymnasiet var avslutat)...

Man ska kanske vara glad att man inte kan de där reglerna...
 

Här

Skrivet av  Lilla M
Här så sa det till brorsan att han måste visa att han kunde försörja sig själv i 6 månader innan de hjälpte till med hyran om han var under 25.
 

Artiklar från Familjeliv