Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ett evigt kalasande

Skrivet av fru Bill
Nu börjar jag nästan få nog. Tobias är bjuden på MINST ett kalas i veckan. Det verkar som att de i klassen bjuder alla + att han blir bjuden av sina gamla dagiskompisar. Han är såklart överlycklig. Vi har börjat säga att Tobias går inte på fotboll, eller hockey, han går på kalas. Börjar bli svårt att komma på presenter snart. Usch vad gnällig jag låter hör jag ;) Det är ju roligt för honom i alla fall!
Svar på tråden: Ett evigt kalasande

En presenttips....

Skrivet av  Camilla
En billig kruka, smågodis, en gurka, tandpetare och gelehallon.
Gurkan i krukan, smågodis som jord, tandpetare på gurkan och sen gelehallon påtandpetarna.
En väldigt uppskattad present.
Hos oss har det blivit "populärt" att köpa present tillsammans, billigare för oss föräldrar och spännande för barnen att de något tillsammans.
Sen så har presentkort blivit en hit för då får barnen köpa vad de vill.
 

Här och vi älskar det!

Skrivet av  Linda Sebek
Vår son har varit på 4 kalas sedan skolstart och det är helt underbart. Han har downs syndrom och går i en vanlig klass. Att bli bjuden på kalas är ingen självklarhet, så vi är jätteglada.
 

Nej, det ska gudarna veta

Skrivet av  fru Bill
Att det inte är självklart alltså (Tobias storebror blir kanske bjuden på 4 om året och blir väldigt avundsjuk på sin lillebror) och jag är självklart glad för Tobias skull. Stolt också, att de som går kvar på dagis vill att han ska komma, trots att han inte gått där sedan i juni. Hans f.d fröknar berättade i går att barnen ofta pratar om Tobias. Tycker ändå att det är okej att känna att det börjar bli lite mycket efter tio inbjudningar sedan skolstart och rykten om fler på väg och jag hoppas att jag inte trampade någon på tårna med det uttalandet, för det var verkligen inte meningen.
Blev lite nyfiken om skolgången för er del (om det är okej). Funkar det bra i övrigt också? Låter ju positivt att de bjuder honom på kalas om ni nu var oroliga för att det inte skulle fungera med kompisarna. Jag kommer i håg att vi hade barn med downs syndrom på dagis när jag var liten och det tyckte jag enbart var positivt, vad jag kan minnas.
 

Fråga gärna

Skrivet av  Sixtens Mamma
det är bara roligt att få berätta. Det fungerar UNDERBART! Han får precis den hjälpen han behöver, varken för mycket eller för lite. Nästan allt stöd får han i klassrummet tillsammans med de andra i klassen. De jobbar mycket i grupp och han få också mycket hjälp av sina klasskompisar.
Enda mörka molnet på himlen är att det inte kommer att vara eftersom vi ska flytta om några månader... :-(
 

Vad tråkig!

Skrivet av  fru Bill
Ja det behöver ju inte vara tråkigt att ni ska flytta förstås, men när det nu funkar så bra kan jag förstå att det känns lite tungt. Tror du inte det kan fungera lika bra på nästa ställe då? Har ni fått kontakt med skolan där?
Jag tror för övrigt att det är utvecklande för de andra barnen med, att barn med funktionshinder av olika slag får gå i vanliga klasser. Framförallt att det inte blir lika mycket "vi-och-dom-känsla".

Lycka till även på nya stället!
 

jodå

Skrivet av  Linda S
Vi har kontakt med den nya skolan och kanske.... men det är ju inte säkert...

Roligt att du tycker att det är en bra sak. Det är det tyvärr inte alla föräldrar som tycker. Det finns många fördomar.... Du skulle kunna vara till stor hjälp för föräldrar med inkluderade barn i ert område bara genom att säga att det är bra.
Är du intresserad av att veta mer skulle jag rekommendera en yahoogrupp:
http://groups.yahoo.com/group/individintegrering/
 

Artiklar från Familjeliv