Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Våran tjej är så orolig...???

Skrivet av Mammamia
Hon håller " stenkoll" på mej( mamma ) och hon är mycket orolig när hon skall sova. Hon är nästan alltid ledsen när hon skall lägga sej och skulle hellst vilja att vi sov tillsammans hon och jag. Hon är snart 6 år och har två småsyskon. En lillasyster som är 4 1/2 och en lillebror som är 1 1/2 år. Och så har hon två storasystrar som är 19 och 20 år. Hur stärker man en liten ängslig själ?????
Svar på tråden: Våran tjej är så orolig...???

Hej!

Skrivet av  fru Bill
Har hon alltid varit så, eller är det en period? Våra barn har alltid fått sova med oss i otrygga perioder. Tror att det ger dem trygghet att våga sova själva senare. Det gäller ju iofs att man själv känner att man orkar med det, för annars blir ju effekten det motsatta. Svårt att svara på hur man stärker dem annars. Mycket stöd och uppmuntran och uppgifter som ger dem självkänsla när de märker att de kan klara dem?
 

Vi brukar också

Skrivet av  Babs med Alicia & bf 18/11*+11
låta vår tjej sova hos oss när hon hamnar i en sådan period. Hon blir 6 år om en vecka och hon kommer fortfarande till oss på nätterna. Oftast går hon och lägger sig själv, men är hon ur balans, så kan någon av oss lägga sig hos henne och ligga kvar tills hon somnar. Sen brukar hon komma tassandes på natten ibland och även det går i perioder. Vissa perioder är det varje natt och vissa perioder är det inget alls. Men då får hon alltid komma... Blir det för jobbigt för någon av oss, brukar vi ta över hennes säng. :-D

Jag vet inte hur det är med din dotter, men kanske händer det något speciellt i hennes liv just nu som påverkar henne. Något på dagis/skola eller nåt annat? Jag vet inte... Jag tycker som Fru Bill - prova er fram.
 

Artiklar från Familjeliv