Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Erfarenhet av Astrid Lindgren?

Skrivet av en mamma
Är det ngn som har varit på neuropediatriken på Astrid Lindgrens barnsjukhus?

Hur tycker ni att det har fungerat?

Finns det resurser till våra små?

Har en snart nio månader gammal dotter, har i Bryssel fått veta att hon har en hjärnskada och har nu bestämt oss för att återvända hem.

Idag går vi på sjukgymnastik 4 ggr/vecka och babysim en gång/vecka. (vi bekostar allt själva..så det blir ganska dyrt) men frågan är om man erbjuds sjukgymnast regelbundet även om det är en lättare hjärnskada, eller finns det inte resurser så man måste gå privat och själv betala allt i alla fall, och i så fall är det lätt att hitta privata barnnsjukgymnaster i Sthlmsområdet?

Har tid på Astrid lindgren i mitten av november, men vill förbereda oss lite på om det kanske finns bättre resurser utomlands så man kanske ska stanna där man är.

Vad är era erfarenheter? Har ni fått den hjälp ni behöver? eller har ni fått "slås" för det?

Tacksam för alla svar om era erfarenheter!!!! och tack för er hjälp på förhand!!!
Svar på tråden: Erfarenhet av Astrid Lindgren?

Habilitering i Sthlm

Skrivet av  Oxå mamma
Hej! Min dotter har en läkare som heter Mia Hovmöller på Astrid Lindgren. Hon är helt fantastisk! Problemet är att det är mycket svårt att få tider hos Mia. Man får själv ringa och tjata hela tiden, men när du väl är där är hon DIN. (Naturligtvis finns fler bra läkare där, men jag träffade Mia på en föreläsning och kände direkt att det var henne vi skulle ha.)

Min dotter, har haft habilitering (sjukgympa etc.) sedan födseln. Vi har inte betalat en krona av egna pengar för någon behandling. De flesta hjälpmedel har vi också fått hjälp med.

Förutom den vanliga habiliteringen finns det tre habiliteringsenheter i Sthlm (Stadshagen, Ballongen och Kastanjen). De har lite olika inriktingar. Där får barnen all behandling de behöver under ett och samma tak.

Min erfarenhet är att det är stor skillnad på var du bor i Sthlms-området. Det är t.o.m. skillnad på stadsdelsförvaltningarna i själva Sthlm, så kolla noga innan du bestämmer var ni ska bo. Det handlar slutligen lika mycket om kunskap som tur, skicklighet och uthållighet för att få det bästa för barnet.
 

Förstår din oro

Skrivet av  Carina, Williams mamma
Vår son var 1 1/2 år(aug -00) när han drabbades av en nyförvärvad hjärnskada pga en brännskada. Vi fick då ligga inne i tre månader på AL.När vi sedan var mogna att åka hem blev vår son inskriven på neuropedriatiska klinikens dagvård.Där fick vi en underbar läkare,Bo Eriksson,som har stöttat oss i många situationer.På sjukhuset fick vår son sjukgymnastik varannan dag. Numera går han två dagar i veckan på habiliteringsenheten Ballongen som ligger i Skarpnäck plus en dag i veckan på vattengymnastik.All hjälpmedel som vår son behöver har vi fått hjälp med att införskaffa.För det mesta har det flytit på bra men ibland har vi fått "bråka" lite.Trotts allt var ju vår son frisk från början, så vi ger oss inte förrän han får den bästa tänkbara vård- och omsorgen.Jag tror ni gör det bästa för er dotter och er själv genom att flytta hem igen.Lycka till......
 

Artiklar från Familjeliv