Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten fråga!

Skrivet av Marika
Vi har blivit erbjudna en intensivtränings period för vår dotter i vår genom habiliteringen. Då tränar man med grovmotoriken varje fm i tre veckor i en grupp med barn som har samma handikapp. Är det fler här som har varit på en sådan intensivträning genom habiliteringen ej Move & Walk? I så fall vad är er erfarenhet?

Tycker det är jättebra att de har detta att erbjuda och vill så klart vara med och samtidigt träffa fler mammor/pappor. Är bara lite nyfiken på vad ni har för erfarenhet.


Svar på tråden: En liten fråga!

Vi har träningsveckor

Skrivet av  Maria L
som kallas funkisveckor. Då tränas allt möjligt. Barnen har samling, gymnastik, skapande (bullbak eller annat nyttigt pyssel som tränar handmotoriken), gemensamma måltider. Trevligt att träffa andra barn och föräldrar.

Vi har positiva erfarenheter. Det är trevligt att träffa andra som bor i samma stad.
 

Har inget sånt

Skrivet av  MammaMia
Men det låter HELT FANTASISKT. Mycket av de postiva resultat som Move & Walk har tror jag ligger i att man tränar så intensivt. Metodiken också förstås, men ... tja ju mer man tränar, ju mer går det framåt. Så är det ju bara!
 

Det är viktigt att träna,

Skrivet av  Eszter
själv klart, som Du säger men det är viktigt vad och hur man tränar. Det fins många vetenskapliga utverdäringar kring detta områden. Even jämförelse typ med väldigt intressant resultat. (Det var ex. det viktigaste orsak för Jönköpings läns Landsting att skriva ett avtal med Move & Walk.)

Jag tycker att det är viktigast i alla fall att leka, röra på barnen så mycket som möjligt. Ge de möjlighet för att ta egen erfarenhet av lek, av livet. Då har ni, vi gjort väldigt mycket!

Hälsningar,
Eszter på Move & Walk
 

Självklart

Skrivet av  MammaMia
Fårlåt om jag svarade klumpigt, men självklart är det metodiken i KOMBINATION med intensiteten. Det kanske inte framgick att jag menade det, men jag har ju själv varit på Move & Walk och sett resultaten det blir. Hugo lärde sig mycket. Move & Walk är helt fantastiskt med sin entusiasm och med sina jättehärliga, duktiga och MYCKET kompetenta konduktorer. De är verkligen inga dussinvaror.Men sedan är jag nog lite bortskämd med en sjukgymnast som har många övningar i sitt program som är väldigt lika de vi hade i Nässjö. Om Hugo hade fått så mycket tid som han fick i Nässjö så hade han säkert gjort stora framsteg hemma också. Men, jag har förstått att alla inte har så bra sjukgymnast som Hugo. Det verkar intDet trista är bara att hon inte har tid.
 

Artiklar från Familjeliv