Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Magnetröntgen av skallen/hjärnan

Skrivet av Helena m Vilhelm
Nu har vi fått tid till magnetröntgen av Vilhelms hjärna, för att fastställa den förmodade cp-skadan. Fick reda på då neurologen skrev remissen i augusti att det var upp till ett års väntetid och så får vi ett brev idag där det står att det skall göras den 17:e november. Önskar på ett sätt att det skulle dröja, då det är en ganska stor apparat och de måste söva honom. På ett annat sätt skall det bli skönt att få veta lite mer om hans skada och omfattningen av den.
Någon som har erfarenhet av detta?
Svar på tråden: Magnetröntgen av skallen/hjärnan

Skallröntgen

Skrivet av  Bambi_28
Hej Helena!
Min dotter har genomgått denna magnetröntgen... och jag önskade precis som du gör nu att det kunde vänta lite men samtidig så ville man ju få det gjort, man hade ju så många frågor.
Visst var det jobbigt det här med att hon behövde sövas och ligga så länge och att de kanske mår lite dåligt när det vaknar. Men jag lovar dig det kommer att gå bra.
Sedan när ni har fått svar på magnetröntgen så kommer ni säkert att känna er bättre om man får säga så. Man får ju ett 100-procentigt svar på den skada som har skett och kan utifrån de sätta in all den hjälp som just din son behöver.
Känns som de jag skrivit är jätteluddigt men kan inte skriva på något bättre sätt.
Vet att tiden innan och efter röntgen är otroligt jobbig.....

Önskar dig och Vilhelm lycka till.....
 

Vi har

Skrivet av  Tinkerbell
Vi har gjort en magnetröntgen och det gick jättebra. Jag var ett enda stort nervrak den dagen och grät floder när vår dotter hade somnat. Men vi tog oss igenom det och vår dotter vaknade upp och piggade på sig väldigt fort. Hon var två år när det skedde.

För vår del så vart resultatet av röntgen en ganska så positiv upplevelse om man nu kan uttrycka sig så. Visserligen hade vår dotter en lindrig Cp-skada (högersidig hemiplegi), men alternativet annars enligt vår doktor var en hjärntumör och sorgen över hennes skada vart väldigt blandad med lättnad.
 

Sövd flera ggr

Skrivet av  Maria L
Calle har blivit sövd flera ggr för röntgen och en gång för operation. Narkosen vid röntgen är en lätt narkos som snabbt går ur kroppen.

Han har fått lugnande uppe på avdelningen och sedan rullats ner i sängen. Där har han sövts på mask och föräldern går tillbaka till barnavdelningen. Sen ringer de från uppvaket och man får kila ner dit och sitta vid sängen medan barnet sover färdigt. Om de inte passar på att sova middag samtidigt piggnar de till rätt kvickt. När barnet vaknat till rullas man upp till barnavdelningen igen. Där får man vänta tills barnet är ordentligt piggt igen och de får något litet att äta. Yoghurt, smörgås och glass har han fått.

Så går det till hos oss!
 

2 ggr har vi gjort det...

Skrivet av  Mia
Emilia har blivit sövd 2 ggr, det jag tycker är jobbigt är att Emilia var så hungrig innan och efter. Även fast vi fick en fm-tid så drar det ju ut på tiden, ovanligt va när det gäller sjukvården?
Jag grät både gångerna när våran lilla höna låg där nedsövd. Men ändå så ville vi få svar på frågorna vad hon hade.
Lycka till!
Kramar
 

Skallröntgen

Skrivet av  MammaMia
Hej Helena, jag skulle tro att många här har varit med om just detta. Vi har gjort 2 st sådana på vår Hugo. Tyvärr är det mkt ofta så att det inte ger några ledtrådar till orsaken ändå. Tyvärr är väldigt ofta CP-skador svåra att "se". Hur stor är er lille kille. Jag förstår att ni känner oro, men det ska nog gå jättebra! Håller tummarna för er.
 

Artiklar från Familjeliv