Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En till som vill fråga

Skrivet av Thea
Hoppas att det är ok att jag kommer in här och ställer några frågor angående min son, även om han har mkt små bekymmer i jämförelse med vad flera av era barn drabbats av. Läste på länken som Sara tipsade om men blev inte så mycket klokare.

Hur sent kan CP-skador visa sig? Vad rör det sig om för svårigheter som visar sig sent?

Anledningen till att jag över huvud taget funderar kring frågan är att det är konstaterat att min son hade en blödning i huvudet under sitt första levnadsdygn och att hjärnvävnad har tagit skada. Läkarna menade att en skada troligen skulle visa sig på vänster sida och att det var naivt att tro att han skulle vara helt opåverkad av blödningen. Under en period var han påtagligt högerhänt, men det har jämnat ut sig. Han är också relativt sen i sin motoriska utveckling (satt vid 8 mån, ålade vid 12 mån, satte sig från liggande vid 13 mån, kröp vid 14 mån och går relativt bra inomhus nu vid 16 mån), men det kan lika gärna bero på andra bekymmer som han har eller bara vara att han är "naturligt" sen.

Egentligen tror jag nog att han har en påverkan, men att han kompenserar för den väldigt bra. Han kanske inte lär sig åka slalom eller spela fiol, men det kan man leva gott utan. Jag känner inte heller att jag behöver en diagnos för jag vet ju redan att skadan finns. Fast det är kanske det som är just en diagnos... Jag inser att han har haft en väldig tur som klarat sig så bra, men som mamma måste man få oroa sig lite ändå.

Har förresten någon av er hört tals om att personer med hjärnskador kan reagera kraftigt på narkos? Min gosse gjorde nämligen det i samband med en operation nyligen och var svår att väcka, och enligt narkosläkaren kunde det bero på hjärnskadan.

Det här blev väldigt långt och svamligt. Behöver visst skriva av mig lite. Tack för att ni orkade läsa ända hit.
Svar på tråden: En till som vill fråga

hej Thea

Skrivet av  Sara
jag är ju ingen expert men jag tror inte det finns någon gräns för hur sent man kan upptäcka en skada. Ju lättare skada, desto senare upptäcks den. Om din son haft en blödning i ena hjärnhalvan så antar jag att läkarna tror att han kan få en spastisk hemiplegi, då är ena sidans arm och ben påverkat. Ibland märks det mest på handfunktionen och ibland är även gången påverkad genom att barnet går på tå på den skadade sidan. Andra symtom på en hjärnskada kan vara epilepsi (som kan uppkomma när som helst), synfältsstörningar och perceptionsstörningar (=varseblivning), som oftast visar sig i skolåldern. Vissa barn får också en utvecklingsstörning.
Jag vill dock tillägga att din son kan faktiskt klara sig helt utan några skador, läkare har inte alltid rätt i sina prognoser och ju längre han inte har några symtom, desto större är chanserna för det!

Min dotter är sövd med narkos 2 ggr och det har gått bra trots hennes mycket omfattande hjärnskada. Jag frågade narkosläkaren innan sövning om hon hade ökad risk för komplikationer och hans svar var att man inte vet detta pga att det inte finns tillräckligt med forskning inom området. Så det är nog svårt att säga om dins sons problem berodde på hjärnskadan eller något annat. Hoppas du blivit lite klokare av mitt svar =).
 

Hej Thea

Skrivet av  MammaMia
En CP-skada kan visa sig sent eller tidigt, men det finns ingen anledning att tro att han plötsligt, efter en så här fin utveckling skulle visa tecken på en grav CP-skada. Det ser man liksom efterhand. Ibland kan man däremot upptäcka på ett större barn att han/hon har en CP-skada som man inte ens visste, pga att t ex en fot är lite felställd etc. Det kan bero på att man inte går förrän man är runt 1 och därför kanske man inte ser det förrän då eller senare. Det som kan komma plötsligt med en CP-skada är epilepsi. Den kan ligga "dold" för att blossa upp under vissa omständigheter, t ex pubertet. Jag tror INTE du behöver vara orolig. Men däremot tycker jag du ska be att få tid hos en neurolog så att du kan få svar på alla frågor.
 

Tack för era svar

Skrivet av  Thea
Jag oroar mig inte jättemycket för vad som kan visa sig av hans skada i framtiden, men det ligger ändå i bakhuvudet någonstans. Nu fick jag i alla fall lite mer info, och det tackar jag för!
 

Artiklar från Familjeliv