Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Annette med Amanda!

Skrivet av NettanN
Flyttar upp inlägget, så det inte hamnar så långt ner.
Bra att du har hittat hit, här kan man få så mycket tips, råd och kraft! Nog tycker jag att det låter som din Amanda har en CP-skada. Amandas vänsterhand låter som Sabinas när hon var i den åldern. Stack man in något i handen kunde den hålla kvar en liten stund men tappade strax taget. Fram till 2-3 årsåldern hängde armen stelt efter sidan med handen hårt knuten och tummen mitt i handen. Då började hon lite smått att använda den självmant, men oftast fick vi påminna henne. Idag när hon är 9 år är den avsevärt bättre, men har en lång väg kvar. Visst går det att träna upp förmågan. Det gäller att hitta aktiviteter som kräver två händer. När Sabina var så liten som Amanda fick vi rådet att låta vänsterhanden känna på olika material, och stoppa in saker i handen. När hon blev äldre tränade vi på att dra dockvagn, baka, trä stora indianpärlor, fingerfärg mm.
Det var jag som skrev att vi tränade att rulla från olika sidor. Märker ni någon skillnad på benen och kroppen i övrigt? Jag tränade henne att vända sig åt båda håll (har för mig att det var åt höger som var svårast), genom att locka med saker hon gillade, tex kex eller någon sak. Fråga gärna mer om det är något du undrar.
Svar på tråden: Annette med Amanda!
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv