Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

problem med munmotoriken och kräkningar

Skrivet av Alma med Amar
Hej,
Skriver här lite då och då men inte tillräckligt ofta så att ni lärt känna mig. Jag läser era inlägg i alla fall och tycker att det är så bra att ni finns.
Vill först beklaga sorgen till Mamma Mia...har inga ord...livet är så orättvist! Jag känner inte er och eran situation (bara det jag har läst här) men du verkar vara så hjälpsam och god människa Mamma Mia. Jag tycker att du ska vara kvar här, om du orkar förstås.
Jag undrar om era barn har haft problem med munmotoriken och kräkningar? Min son har väldigt lätt att kräkas. Han äter jätte dåligt och nästan ingen fast mat alls, bara välling (han är 9 månader). Han kräks av fast föda. Sjukgymansten säger att likaså hans övriga motorik så är även munomtoriken sen, men hon tror att det kommer att utveklas om han får träna genom att tuga på leksaker. Kommer det att bli bättre, jag är så rädd att han inte kommer att kunna äta själv. Hur var det hos er och hur blev det sen.
Tack för alla svar!
Vänliga hälsningar

Alma
Svar på tråden: problem med munmotoriken och kräkningar

vanligt

Skrivet av  Sara
Hej, det är vanligt med problem med munmotoriken, precis som den övriga motoriken, på cp-barn. Många barn kräks dessutom lätt pga att den övre magmunnen inte sluter tätt, speciellt tunnflytande drycker kräks upp. Om din pojke kräks av fast föda kanske han har lätt att få kväljningar av bitarna som han inte hanterar? Min dotter med svår cp klarar inte några bitar i maten, de hostar hon av, och tunnflytande dryck hinner hon inte med att svälja, så all hennes mat är passerad och drycken förtjockad, då fungerar det. Hennes munmotorik har inte blivit bättre med åren, men det är säkert helt olika för olika barn.
En del barn med cp har så svårt att äta att de måste få en knapp ,"matventil" , direkt in i magsäcken där de får all näring de behöver.
 

Hej Alma

Skrivet av  MammaMia utan Hugo f010502/d040124
Tack för dina gulliga ord och jag kommer nog att vara kvar - jag är ju trots allt mamma till Hugo fortfarande även om han inte är hos oss fysiskt längre. Vi har ett stort tomrum och en enorm sorg att lära oss leva med - kanske är det rätt sätt att försöka "hjälpa andra"? Om man nu kan tillföra ngt? jag läser iaf era inlägg och jag kämpar på. Jag känner att jag tillhör er och stannar nog ett tag till. Till din fråga: Det är ju ofta så att barn med CP-skador har dålig munmotorik och tyvärr också ofta kombinerat med en slapp magmun och slöare tarmar. Kanske bara en försening - kanske ett bestående fenomen, men du ska inte oroa dig över det. Ofta växer det bort och annars finns det knapp och operationer som hjälper väldigt många. Hugo kräktes mer av fast föda än av välling, med "friska" barn är det ju oftast tvärtom - de blir bättre i takt med att födan blir fastare. Du får gärna maila om du undrar mer. [email protected]
 

Artiklar från Familjeliv