Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Knäskydd

Skrivet av Elenor med Sol
Jag undrar om någon har tips på hur vi kan göra för att skydda knäna på Sol och hennes kläder i sommar. Hon kryper bara, kan inte gå annat än korta sträckor med stöd. Förra sommaren var vi mycket inne med henne eftersom hon inte kunde roa sig ute, men det vill jag inte vara i år. Dessutom verkar hon trivas ute, i alla fall i slasket och plasket som råder nu utanför vårt hus. Just nu har hon galonisar och gummibyxor med förstärkta knän, men det kan hon ju inte ha när det blir varmare. Har någon ett tips, så tar jag tacksamt emot det.
Svar på tråden: Knäskydd

Hej Elenor!

Skrivet av  Marika
Har tyvärr inget bra tips att ge men sitter själv med samma problem. Min dotter stjärthasar och sliter ut ett par byxor på två, tre dagar. Jag har sytt dit lappar i baken men fick ett tips från min syster. Bävernylon är ju ett mycket slitstarkt tyg och jag tog luvan på min sons vinteroverall, sprättade upp den och sydd två "underbyxor" med resår av den. Dem sätter jag på henne över byxorna hon har på sig och det skyddar ganska bra. Kanske du kan sy dit några knälappar på några av hennes byxor som du bara använder när hon är ute.

Problemet blir i sommar när det bli så varmt att det är kjol/shorts väder. Förra året rörde sig inte Cordelia lika mycket men skrapade ändå upp flera skrapsår på låren mot asfalten och plattorna. Nej, det här kommer att bli ett stort problem i sommar och det känns som om det kommer att bli lite begränsat när och hur mycket vi kommer att vara ute. Men det finns ju fler barn i familjen att ta hänsyn till.

Lycka till och hoppas du kan få flera finurliga tips.
 

Samma sak här...

Skrivet av  Mia
Vi pratade med hab men dom kunde inte fixa ngt, tycker det är konstigt att dom inte har "hjälpmedel" för sånt. Vi är ju många föräldrar som har detta problem. Jag har fått tips från andra att man kan ta kontakt med ortopeden ( vi köper skor därifrån) dom kan sy till knäskydd samt att man kan köpa knäskydd som barn har vid fotbollsträning, vet ej hur små det finns.
Förra sommaren var så jobbig, Emilia fick oftast sitta med byxor i värmen. Jag köpte en styvbit med skinn i tygaffären har sytt på knäna på byxorna det håller rätt bra.
Hoppas att du hittar ngt bra, kommer du på ngt hör gärna av dig till mig isf.

Kramar
 

Finns på sportaffärer

Skrivet av  Ella
Hej! När Joel var liten kröp han bara hela tiden och vi hade samm problem som ni. Slitna kläder och ömma knän. Sen hittade min man av en slump jättebra knäskydd på en sportaffär. Jag tror att det eg är armbågsskydd för handbollsspelare men de funkade perfekt. Våra är blå med röda kardborreband som man spänner ovanför och under knät. Det sitter jättebra. jag har också hört att man kan få knäskydd vi Olmed (men då måste ni antagligen ha en ordination från doktorn) Så ge inte upp. Det finns bra skydd och de funkar.
Ha en skön sommar.
 

Artiklar från Familjeliv