Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

NettanN!

Skrivet av Marika
Här kommer mer frågor från Marika. Svara bara om du tycker det är okej. Du skrev om Sabinas utredning i höstas och att hon har autismliknande tillstånd och adhd. Vet ni om det beror på hennes CP-skada eller skulle hon haft det ändå? (hoppas du förstår vad jag menar). Jag funderar eftersom läkaren berättade att Cordelia kunde få adhd liknande problem i framtiden, inlärningssvårigheter bl.a.

Hon har i nuläget ett rätt så häftigt humör där mycket nej ingår och hon är aldrig pigg på att träna. När vi var på M&W ville hon inte och skrek och slog omkring sig rätt mycket. Jag har ju även en större kille som i våras gick på utredning på BUP och det har framkommit att han har problem med inlärning, koncentration, empati mm. Hans utbrott när han var liten är rätt så lika de vi har idag med Cordelia även om hans nog var fler och större.

I mitt huvud far många tankar och det är svårt att sätta dem på pränt men om du vill och orkar så får du gärna berätta lite mer om Sabina. Om du hellre vill kan vi meila privat.

Kram från Marika!
Svar på tråden: NettanN!

Oj, ni också?

Skrivet av  Maria L
Vi har också bekymmer åt det hållet, närmare bestämt autism. VI är mitt uppe i en utredning på autismcentrum nu och väntar svar efter helgerna.

Skrika, slåss och hojta "nej" är precis vad gossen brukar göra. Han är mycket kravkänslig och klarar inte av sociala grejer.
 

Håller tummarna

Skrivet av  NettanN
för att det blir någon typ av diagnos. Min erfarenhet är att en diagnos får folk runt omkring - som skola, släktingar och fk - att förstå problemen och man får lättare hjälp om man har ett namn på svårigheterna. Hur gammal är Calle nu? Sabina är 10 och har precis kommit in i en ny fas - hon hotar med alla möjliga otäcka saker och verkar inte förstå alls att man reagerar som man gör när hon säger att hon ska döda oss! Vem har sagt att livet ska vara lätt... Skriv och berätta hur det går med utredningen. GOD JUL!
 

Hej Nettan!

Skrivet av  Maria L
Calle har fyllt 6 år. Du får gärna maila mig om du vill, jag skulle vilja "prata" skola, men det känns för privat att lägga ut här.

Min helt anonyma mailadress är [email protected]

Usch, vad det låter jobbigt med otäcka hot. Calle är ju inte lika verbal som Sabina, men han vill skjuta folk, slänga bort dem och liknande. Han hade en resurs förut som han inte drog jämt med, och henne skulle han skjuta med kanon och mata hajarna med...*suck* Nej, vem har sagt att livet ska vara lätt :-)

En riktigt God Jul till er, och hoppas att våra öron inte får skavsår innan julklapparna kommer fram. Imorgon ska vi sätta oss ner med Calle och gå igenom vad som kommer att hända på julafton så han vet tågordningen. Inte för att det kommer att hjälpa, men man kan ju försöka parera de värsta smällarna.
 

Hej Maria

Skrivet av  NettanN
Såg först idag att du svarat på mitt inlägg. Jag mailar dig gärna, ska försöka ta mig tid till det snart, det är fullt upp nu under lovet. Jag blev vid årsskiftet arbetslös så fr.o.m måndag kommer jag att ha all tid i världen när barnen är i skolan:-)
 

Du får gärna

Skrivet av  NettanN
mejla mig på [email protected]
 

Hej

Skrivet av  Marika
NettanN jag har inte varit inne på ett par dagar. Har farit runt med Cordelia och provat ut ortos och skor bl.a. Mejlar dig när det lugnat ner sig lite mer än nu ett par dagar före "tomtedagen". Tack för att du ställer upp på alla frågor.
 

Artiklar från Familjeliv