Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste få komma med lite åsikter!

Skrivet av Louise med William f.040213
Vad är det för fel med rosa tröjor? Många flickor tycker om att klä sig i rosa och så länge de tycker om det, varför ska man spekulera i orsakerna? Och tycker de inte om det så är det väll ingen som tvingar dem att bära rosa kläder?

Jag har sett att det finns en massa andra kläder i afärerna än just rosa/rött och blått. Det finns grått, svart, beige, orange, grönt osv.

Jag förstår inte varför det skulle vara fel med vissa kläder. Däremot är det ju fel att pracka på sitt barn endast en soert kläder och inte ge barnet möjlighet till att välja efter det egna intresset. Men vilken förälder gör så? 1 på 1000?

Hade jag en dotter så skulle hon få välja själv. Om hon ville klä sig i rosa kläder och leka med Bratz så skulle hon få göra det. Eller om hon ville ha en blå spidermantröja och leka med en riddarutstyrsel skulle hon få göra det också.

Jag förstår som sagt inte varför det måste diskuteras. Är det fel att det hänger rosa glittertröjor i afärerna?

Att påstå att flickiga kläder skulle vara något dåligt är att tuta i barnet att det skulle vara dåligt att vara flicka. Det är så barnen kopplar det!
Svar på tråden: Måste få komma med lite åsikter!

Det är väl valfriheten man saknar

Skrivet av  Kajan
Om man vill köpa något till sin dotter, som inte är rosa och glittrigt, kanske det finns för lite. Eller för dålig kvalitet.

Eller om man tvärtom vill köpa rosa till sin pojke, så finns inte det, bara blått, brunt, och svart. Det klagas det väl mera över tycker jag.

Nu var det ett tag sen min dotter var liten, så jag har inte de problemen. Hon fick mycket i rött och rosa, eftersom hon klädde i det och gillade de färgerna. Nuförtiden är det mest svart, vitt och lila som gäller.
 

Beror på hur kläderna fungerar

Skrivet av  G
Kläder som är flickiga och som gör att flickorna inte får leka fritt, utan ska sitta still och vara fina gillar inte jag iallafall. De föräldrar som klär sina barn i sköra fina tyger och som tänker - skit samma om de blir leriga och söndriga i leken - får givetvis klä sina barn hur som helst. Men när kläderna hämmar barnen blir jag lite ond i ögat, likaväl som när kläderna sexualiserar barnen.

Så till pojkar - kläder som bygger på att de ska vara tuffa (=empatilösa) och koola (=okänsliga) och ha symboler och tryck som glorifierar våld gör mig ond i ögat. Killarna har storlekar som är gigantiska, vilket inte passar min äldste som är rätt tanig. Och han får därmed veta att han är "fel" i kroppen. Han ska vara mucklig och stor enligt storlekarna, och ska tydligen inte få visa känslor och vara öm mot andra heller. Onda ögat hos mamma igen.

Jag vill att alla barn ska få leka fritt utan att kläderna hämmar dem. Jag vill att de ska slippa få usla ideal (macho/sexobjekt) genom modet. Jag vill kunna välja fritt bland alla färger utan att barnen ska bli betraktade som "det". Alltså inget fel på rosa och inget fel på mörkgrönt, däremot fel på tillämpningen av modet.

Äsch bara mode kan man säga - men våra barn blir utsatta för så många droppar i havet hela tiden så visst påverkas de!
 

Hej!

Skrivet av  Louise med William f.040213
Men så länge du är medveten om problemet och kan intala dina barn att de duger som de är, då spelar det ju ingen roll vad det finns för utbud i afären. Jag tror inte att de formar barnen långsiktigt.

En tjej som går klädd i rosa kommer nog att ägna sig åt annat än damsugning och smink medan en kille i spidermantröja kommer ägna sig åt annat än våld.

Jag håller med dig till viss del, kläderna ska vara sköna för barnen att bära, det är huvudsaken. Andra kläder köper man ju helt enkelt inte!
 

vad tror du då är orsaken…

Skrivet av  Elin S
…till att kvinnor faktiskt ägnar sig mer åt dammsugning och smink, och män ägnar sig mer åt våld?
Jag tror inte att det är utbudet i klädaffärerna som är den enda orsaken, men jag tror absolut att det är en av de saker som formar barnen långsiktigt.
 

svår fråga!

Skrivet av  Louise med William f.040213
Jag tror att smink är ett intresse. Jag ser nog flera som inte sminkar sig åän de som gör det. Dessutom så är det inget fel med att sminka sig.

Vad gäller damsugning så är det nog så att tjejer är mera pedanta (av uppfostran eller av naturen) och att deras pojkvänner inte är det. Man får skylla sig själv om man damsuger och inte låter gubben hjälpa till. En annan anledning är nog att tjejer inte vågar be sin kille om det och det tror jag inte ligger i kläderna eller sminket utan vad man har för förebilder. har man en pappa som har hjälpt till hemma så tror jag att man i större utsträckning är benägen att begära det av sin pojkvän.
 

De små dropparna

Skrivet av  G
som jag skrev så tror jag att mode är en del av allt det som vi formar våra barn med. och kan jag utesluta en droppe här och en droppe där så blir jag glad.

Andra droppar är de rosa dammsugarna i leksaksaffären, tidningar som förmedlar att tjejer ÄR intresserade av smink (annars är det nåt fel) och vi vuxna som kallar våld mellan pojkar för "pojkstreck" men är riktigt noga med att våra flickor inte slåss. Visst kommer jag som alla att göra fel på många sätt - men jag försöker hitta de droppar jag kan påverka själv och där är kläder en.

Sedan en kommentar om din fundering om dammsugning nedan - du skriver "mer benägen att be om hjälp" - det förutsätter att det är kvinnans ansvar och det tycker inte jag. Ett gemensamt hushåll är ett gemensamt ansvar. Ingen ska behöva be den andre om hjälp utan båda ska vara vuxna nog att agera och ta sitt ansvar.
 

Ja, så borde det vara men så är det inte!

Skrivet av  Louise med William f.040213
Killar är i större utsträckning lata men man kan inte skylla på killen att tjejen damsuger. Hon får helt enkelt skylla på sig själv.

Angående de omtalade våldssakerna så ser jag faktiskt många tjejer som leker med dem. Och angående smink, är det inte så att det är en kvinnlig sak? JAg ser då inte så många män som sminkar sig. Våra små flickor ska bli kvinnor och våra små pojkar ska bli män. Naturligtvis är de medvetna om detta och vill vara likadana som sina äldre förebilder. Jag ser inte något fel med det heller. Det vore väll värre om det skulle vara tvärt om att tjejer gör sig fula. HUr skulle de bli bemötta då och vad har de då för åsikter om sig själva? Sedan att det kan gå för långt ner i åldrarna kan jag hålla med om.

MEn jag tror att den ojämställdheten beror på de stroa, grundläggande värderingarna som föräldrarna och andra vuxna ger sina barn. INte något så trivialt som ögonskugga eller en rosa tröja.

 

Vad världen är och vad vi vill den ska vara

Skrivet av  G
Visst är det ett problem med de stora grundläggande värderingarna vi ger våra barn - men du och jag skiljer oss åt genom att trivialisera eller ta små droppar på allvar.

I boken "Skönhetsmyten" talas det just om när utseendefixeringen tog fart och att det endast gällde kvinnor. De skulle hellre ägna sig åt sitt utseende och sin vikt än försöka konkurrera med männen på arbetsplatserna. Läs den gärna!

Du skriver att barnen ska växa upp till kvinor och män - ja absolut, men vill vi att de ska växa upp till de roller som kvinnor och män har idag? Jag vill gärna vidga de rollerna och inte förstärka dem. Och jag ser heller inte nån katastrof i att tjejer gör sig fula - de är inte till för att titta på och det är inte värre för tjejer än för killar. Jag gillar helochrenprincipen på båda kön och är rätt anti mot att endast tjejer ska "vara" på ett visst sätt för att accepteras.

Att tjejer leker med våldsleksaker, ökar supandet och våldet är inte heller en bra utveckling, det borde inte vara normalt att bete sig så för endera kön. Vi har tillräckligt med våld och död ändå utan att lära våra barn att det är OK.

Sen är det inte kvinnan som ska skylla sig själv för att hon dammsuger - det är mannen som ska ta sitt ansvar. Att projicera problemet på den som gör något gillar jag inte. Ta upp problemet med den som smiter undan och som beter sig ansvarslöst.
 

Hm...

Skrivet av  Louise med William f.040213

JAg tycker också att det är viktigare att skaffa sig ett bra jobb än att se bra ut, men jag ser inte att det är något fel med att se bra ut, varken som tjej eller kille.

Till viss del är människor till för att tittas på, både tjejer och killar. Det ligger djupt rotat i våra instinkter. När man t.ex. smnkar sig så framhäver man ju de drag som är attraktiva, vilket är viktigt i partnerskapet. Kvinnor framhäver sina feminina drag och män framhäver sina maskulinga. Det kan ske genom träning, smink, kläder, sättet man rör sig osv.

Jag gillar inte heller våldsleksaker, jag talade bara om att flickor också leker med dem för de flesta tror att det är ett pojkproblem. Själva har jag och min kille kommit överens om att William aldrig ska få några våldsleksaker som t.ex. pistoler, gevär, svärd, batonger osv. Jag tycker det är sjukt att lära barn våld...

Naturligtvis är det lika mycket mannens ansvar att damsuga och alla män borde ju ta initiativ där. Men gör de inte det så får väll kvinan ta och säga ifrån istället för att plocka fram damsugaren själv. Säger man inte ifrån så tycker jag att problemet ligger lika mycket hos den personen. Jag tycker att om man bara "ger med sig" hela tiden så har man fakstiskt sig själv att skylla lite.
 

Men då tänker jag så här

Skrivet av  Plinga
Du skriver att "om jag hade en dotter så...". Men hur är det med din son? Jag tror att de flesta föräldrar nedvärderar allt "flickigt" (och därmed också flickor?) nästan i samma stund som barnen föds. Klassiskt "tjejigt" är betydligt sämre än klassiskt "grabbigt". Självklart lär sig barnen då att flickor är sämre än pojkar.

Jag är likadan jag, så jag försöker inte sätta mig på höga hästar här. Men hur många här inne skulle köpa en glittrig rosa tröja till sin son? Pojkar erbjuds inte "tjejiga" kläder eftersom det är under deras värdighet?

Visst, är man någolunda politiskt korrekt så har sonen fått en docka. Men hur många pojkar har t ex dockskåp hemma? Skulle man låta sonen ta med sig t ex Bratz till dagis? Trots att man vet att han förmodligen skulle få utstå massa kommentarer.

Till flickor ger vi budskapet att de får leka med "grabbiga" saker, det är okej med "grabbiga" ideal. Men till pojkar är vi väldigt tydliga med att de inte får underlåta sig att leka med något "tjejigt".

Så jo, jag tror att nästan alla föräldrar glatt tutar i sina barn att det är dåligt att vara flicka.
 

Hej!

Skrivet av  Louise med William f.040213
Ja, det är ju lite svårare... Men om min pojke ville leka med dockor så javisst! Självklart skulle han få göra det. Han skulle även få ha på sig en glittrig tröja om han ville. Att han förmodligen inte kommer att vilja är en annan femma...
 

Nu blev jag nyfiken!

Skrivet av  Jennie
Hur vet du "Att han förmodligen inte kommer att vilja", ha en glittrig tröja?

/ Jennie
 

Jag vet ju inte säkert...

Skrivet av  Louise med William f.040213
...men de flesta killar vill helt enkelt inte det eftersom det är förknippat med något flickaktigt! Men OM han vill det så ska han få en =)
 

om smink

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
ja, typiskt kvinnligt attribut o starkt förknippat med det kvinnliga o alltså per automatik omanligt.
fast börjar det inte luckra upp sig?
Fler o fler män (med rika idrottsstjärnor i spetsen i media) lägger ner mer o mer pengar på sitt utseende (= typiskt kvinnlig egenskap som inte längre än så typiskt kvinnlig utan helt ok)
Män får lära sig i TV av stereotypa gaymän att sköta hår o hud, steget därifrån till smink är väl inte milsvitt?
Sen är det väl heller ingen hemlis att nästan alla stora sminkmärken har sina manslinjer redo att prånglas ut - så snart markanden o konsumenterna är mogna för det. Vilket jag tror är snarare än senare faktiskt.

Så vi ska kanske inte ramla omkull av chock om våra söner skriver "Foundation nb 3, måste vara Loreal!!" eller liknande på sina önskelistor om 15 år.
För tänk vad mkt sminkbranschen går miste om i inkomst när bara halva befolkningen köper smink.

o som jag sa, utseendefixeringen hos killar ökar. jag vågar lova att det bara är en tidsfråga innan smink går från typiskt tjej till helt ok.
 

Här är problemet (svar till Louise)

Skrivet av  Ulrika m 2
Varför vet inte killar om glitter m m och är det verkligen så? Om det är så tycker jag det är sorgligt att vi begränsar våra barn på det viset och att det faktiskt är ett problem. Sen tror jag att de flesta barn har en glitter och guldperiod, men att det tyvärr framförallt är flickor som får möjligheten att få utlopp för den. De flesta barn jag har kommit i kontakt med har varit väldigt frascinerade av guld, diamanter och paljetter när de varit i ålder 3-5 år.
 

Mera om smink...

Skrivet av  Louise med William f.040213
Jovisst luckrar det upp sig. Och ska jag vara helt ärlig så tycker jag killarna på teve är tio gånger snyggare än de i verkligheten just för att de har smink. Självklart ser man bättre ut om man framhäver de drag man har som är fina. Det gäller bägge könen!

Men än så länge så betraktar jag smink som något kvinnligt eftersom man mest ser kvinnor som har det!
 

Ulrika m2

Skrivet av  Louise med William f.040213
Fast jag tror visst att killar kan ge utlopp för sin glitterperiod, jag ser ofta killar som har halsband (i 4-årsåldern ungefär) och på dagis så brukar ju både tjejer och killar göra glittriga armband, halsband, diadem osv. Iaf på de dagis där jag har satt min fot.

Om en förälder vägrar sin son det så kan jag hålla med om att det är synd och skam!
 

Såhär resonerar vi hemma hos oss:

Skrivet av  Jenny RE
Det handlar inte bara om att "tillåta" barnet tycker jag. (Även tillåta, men det är större än så.) Som förälder tar jag även ansvar för att _erbjuda_ mina barn hela spektrat av färger, lekar, intressen, känslor...

Alltså får sonen (1 1/2 år) både klossar _och_ docksäng i julklapp och dottern (3 år) får snowracer _och_ glitterpennor. (Till exempel.)
Grejen är att de inte nödvändigtvis har efterfrågat det ena eller det andra, jag och deras pappa tar ändå på oss ansvaret att uppfostra dem till hela människor. Om dottern önskar sig en "tjejig" julklapp så får hon det, men vi tar ansvar och balanserar med andra saker för att visa henne att hon kan tillåta sig att utveckla alla sina sidor.
Om vi skulle vänta ut sonens uttryckliga önskan efter en docksäng så tror jag att vi skulle vänta förgäves. Han kan inte prata och önska saker än på ett tag och under tiden har ju även omvärlden ett inflytande över honom.
Allstå tar vi saken i egna händer och erbjuder våra barn även sådant som i könsrollernas värld tillhör "andra sidan". Vi talar även aktivt om detta för mindre genusmedvetna släktingar, uppmuntrar dem att ge sonen kläder med blommor på lika gärna som bilar, t.ex.

Har förstått att en del kan bli provocerade och uppfatta detta som att vi "påtvingar" våra barn något. "Hon kanske inte tycker om blått" eller "Men hur vet ni att han inte hellre vill ha en traktor iställer för en docka?"
Och visst, det kan vi ju faktiskt inte veta. Lika lite som vi skulle veta om vi valde att följa könsrollstraditionerna. Alltså väljer vi att uppfostra våra barn i en anda som vi vill att de ska växa upp i. I vårt fall en jämställd och mer könsneutral anda.
Hellre serverar jag dem allt och låter dem välja från hela smörgåsbordet, än erbjuder bara hälften och säger "... fast om du vill så kan du såklart få ta från andra sidan bordet också, där det andra könet huserar..."
 

Håller med imt

Skrivet av  Omnia
=)
 

Hihi - Sonen har

Skrivet av  Lingling
Ett alldeles eget dockskåp.

Där bor dockor från duplo, en actiongubbe, Nasse ch bilar i skön sämja.
Till jul ska han få lite möbler till det också.

För intresseklubben.
 

Jag har också ett dockskåp som min son ska få =)

Skrivet av  Louise med William f.040213
Hoppas att han kommer tycka om det =)
 

mitt dockskåp

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
kommer sonen inte få.
jag är helt enkelt för rädd om det eftersom det är klent o inte lämpat för småbarns oförsiktiga lekar.
Dessutom har just den husmodellen jag har utgått nu, så det är nästan en raritet (fast jag har målat o tapetserat om i det själv så allt ev. raritetsvärde är väl noll =) och jag är sjukt rädd om det.
Hade jag haft en dotter hade hon inte heller fått låna det. Vill han leka med det när han blir stor nog, ja då kan han väl få vara med o möblera det med mamma...

har annars tänkt köpa dockskåp av bastantare modell om han skulle få upp ögonen för den fantastiska dockskåpsvärlden.
 

Så har jag gjort

Skrivet av  Lingling
Rikard har fått ett alldeles nytt i en stadigare modell än mitt gamal Lundby (inget märkvärdigt), det har jag planer på att renovera i, om jag får tid, men jag tyckte Rikard skulle ha ett nytt och fräscht.
 

Å vad jag håller med!

Skrivet av  Karolina med 3 barn. fd. Margurit
Har ofta reagerat på det fenomenet. Att måla flickrummet blått anses bara snyggt och är helt oladdat, men målar man pojkrummet rosa så ses det mest som om man gör ett politiskt statement. Samma med kläder. Pojkflickor är mer ok än flickpojkar.
Helt otroligt att en färg kan vara så laddad.

Karolina (som råkar gilla rosa, både på sonen och döttrarna)
 

Visst är det laddat (lite ot)

Skrivet av  fru Bill
Sonen fem år fick själv välja färg i rummet. Han valde lila - såklart om man känner honom, men inte så självklart annars. Sedan började han skolan. Gick glad i hågen dit i sina lila kläder - blev utskrattad och vill sen inte bjuda hem någon, för då får de ju se att hans rum är lila. Fast de gamla vanliga kompisarna är ju såklart välkomna. Nu ska vi flytta och han ska välja färg igen. Nu blir det blått och gult. Inte för att han tröttnat på lila, men han vill anpassa sig. Måste samtidigt få säga något klokt han sa, när de skrattat åt honom "Jag tycker ju om ALLA färger, de andra har inte så mycket att välja på..."
 

Om "flickpojkar"

Skrivet av  Jenny RE
Hade en intressant diskussion för ett halvår sen med en högstadieklass om det där. Varför det är lite tufft att vara "pojkflicka" men inte att vara "flickpojke". Efter några minuters fniss och "bögigt"-kommentarer visade det sig att flera av killarna egentligen bar på en önskan att få uttrycka mer känslor. (De där kommentarerna i början, sprungna ur något slags upplevt grupptryck, var det ju egentligen ingen som stod för!) En berättade hur besviken han var för att han inte fått stöd i sitt intresse för hästar. Någon kom på att det vore coolt att kunna dansa balett. Fantastiskt upplyftande diskussion där killar och tjejer var rörande överens om att det vore mycket bättre om de kunde närma sig varandra.
Önskar att fler hade fått vara där och lyssna, jag lever på det än :-)
 

Måste bara få

Skrivet av  Karolina med 3 barn. fd. Margurit
protestera lite när det gäller barn och valfrihet.
Tycker inte att barn riktigt har någon möjlighet att välja, därför att de inte vet vad det är de väljer och varför. Väljer barn tex Bratz? eller är det kompisarna som väljer? eller leksaksfabrikanterna? Ofta lanseras tex en ny barnfilm samtidigt som figurerna ur filmen finns i Happy meal, samtidigt som klädfabrikanterna trycker upp bilder på figurerna på både kläder och prylar. Figurerna syns i alla möjliga reklamsammanhang. Det framgår ofta också ganska tydligt vilka saker som marknadsförs för flickor och vilka som är tänkt för pojkar. När barnen sedan vill ha leksakerna eller kläderna så tycker jag inte riktigt att man kan säga att de har valt det själva.
Tycker att vi som vuxna har ett ansvar att hjälpa barnen att välja. Välja och att se konsekvenserna av valen och varför man har valt något tror jag tar lång tid att lära sig och är något man behöver öva på.
 

Jag tycker inte att det spelar någon roll...

Skrivet av  Louise med William f.040213
...så länge barnen själva tycker att leksakerna är roliga!
 

Inget fel med

Skrivet av  Skrållan
rosa kläder, men när man inte hittar spec mkt annat än rosa,lila och rött m en massa blommor och annat på alt brunt ,grått,blått m drakar mm, då blir det lite tråkigt.
Bor i en mindre stad och det finns inte så många affärer att välja på.
Sen är det inte lätt att hitta en vanligt neutral rosa tröja att köpa till en kille som älskar rosa.
Jagade som en ganlning för något år sedan för att hitta en snygg röd tröja till sonen att ha på julafton. Inte lätt det heller.
 

Nej, det kan jag till viss del hålla med om!

Skrivet av  Louise med William f.040213
Det är svårt att hitta en neutral, rosa tröja. Eller en neutral röd. Fast jag har haft turen att hitta några röda tröjor (utan glittriga blommor odyl) på Lindex. Vet inte om de har kvar några men kika där!
 

Det blir problem

Skrivet av  trazzel
när barnen vill ha något som inte är renodlat "flickigt" eller "pojkigt".

Vår dotter önskar sig t ex ett Spiderman-nattlinne. Observera att det ska vara ett nattlinne, inte pyjamas, eftersom hon absolut vill sova i nattlinne. Hittills har jag inte hittat något.

Signalen är då alltså att antingen är man "pojkig" och tar på sig en Spiderman-pyjamas. Eller också är man "flickig" och tar på sig ett rosa nattlinne. Något mellanting tycks inte finnas och det retar mig rejält.

Finns det egentligen rosa pyjamaser till killar? Eller måste man handla på flickavdelningen då och köpa något som det står Sweet little girl på?
 

Nästan samma

Skrivet av  Karolina med 3 barn.
problem, fast med att 4-årige sonen vill ha nattlinne för att han tycker att det är bekvämt men har börjat motsätta sig rosetter och dyl.
Han skulle nog bli hel-lycklig över ett spiderman-nattlinne, så ropa till om du hittar något. :-)
 

På minimundus...

Skrivet av  Sassa
...finns det neutrala nattlinnen i naturfärger, jättefina.
 

Rosa åyjamas :)

Skrivet av  Lingling & R + BF 25e
Rikard har en jättefin klassisk rosarandig flanellpyjamas, ni vet en sån där riktig gammal herrmodell i farfars/morfars-randig flanell, med knäppbar jacka och krage, den fanns i både rosa och blått - antar att det var ´´tänkt´´ att det var en rosa för flickor och en blå för pojkar - minns inte om den är höger eller vänsterknäppt, men vi köpte den rosa (blå kanse inte fanns i Rikards stl, minns inte varför vi inte köpte en blå också iaf), fanns på PoP.
Han är SÅ fin i den. Hittat liknande i trikå, men i olika blå randningar mest, på Lindex och köpt också.
Rikard anser dock att Bamsepyjamas är finast ;)
 

Rosa pyjamas ja ... :(

Skrivet av  Lingling & R + BF 25e
Inte sams med tangentbord ...
 

Lite OT kanske

Skrivet av  Frippa
men detta med vänster- resp. högerknäppt? Varför i hela världen är det så på skjortor resp. blusar?
 

Beats me!

Skrivet av  Lingling & R + BF 25e
Kan ha ngt med svärdgehäng att göra? Eller att nästan alla helst bär barn på vänster höft - koppling till amning?
Jag kommer inte ens ihåg vilket som är herr- och damknäppning från gång till gång ... fast ibland kan en ´´felmonterad´´ dragkedja kännas fel ...

I Japan knäpper alla levande på samma sida(vänster över höger? ´´Herr´´), lik däremot sveps i kimonos med omvänd knäppning (höger över vänster? ´´Dam´´).
 

Det kanske är för

Skrivet av  Frippa
att ingen ska ta "fel"? Hemska tanke att ta ett plagg som är "gjort" för det andra könet :-)
 

JAg har svaret!

Skrivet av  Louise med William f.040213
Förr hade damerna så avvancerade kläder att de inte kunde klä sig själva. Därför var damkläderna gjorda så att de skulle vara lätta att ta på för någon annan. Det är en tradition som lever vidare. Fast inte i t.ex. crockerjeans, där är dambyxorna också knäppta åt "rätt" håll!
 

Minsann man får tacka

Skrivet av  Frippa
för svaret, fast det verkar ju otroligt fånigt att det ska hänga kvar i skjortor och blusar som vi ju alla väl knäpper själva idag. Jag menar, när så mycket annat anpassas och förändras.
 

Jaq, där håler jag med!

Skrivet av  Louise med William f.040213
Det är lite fånigt eftersom det bara försvårar. Fast å andra sidan så vänjer man sig... Men nog är det enklare att knäppa ett par byxor som knäpps åt "rätt" håll alltid!
 

Eller dagbok!

Skrivet av  Ullen61
Samma problem hade vi när äldste sonen önskade sig en dagbok. Han var 7 år och visste inte att det anses "tjejigt" att skriva dagbok (trots alla Bert-böckerna). Men han visste att det "var tjejigt" med rosa och hästar. Och de enda dagböcker med lås som man kunde köpa var rosa med hästar på. Vad ger det för signaler till de killar som vill skriva dagbok? Vi fick köpa en lite snyggare skrivbok och klistra på små tavelöglor och sätta dit ett minilås.
 

Barnens bokklubb....

Skrivet av  ES
... har en snygg blå dagbok med dödskalle på. Med lås och allt.
*s*
 

Köpte precis en sån i somras till brorsonen:)

Skrivet av  Lingling
Hoppas att han gillade den; 9-årspresent. Han behöver lite övning på att skriva iaf, och dagböcker brukar vara kul i vissa åldrar till att ha hemlisar i ...
Hittade den i en jättegullig inrednings- och leksaks-affär.
 

Vart har du kollat egentligen?

Skrivet av  Louise med William f.040213
Jag har sett en massa olika dagböcker. Det finns rosa, lila, blåa, svarta, vita osv.
 

6 år sedan

Skrivet av  Ullen61
Det här är 6 år sedan och det var i första hand hans mormor som letade i olika butiker i Stockholm. Kanske har det blivit bättre sen dess, det är ju jättbra i sådana fall!
 

rosa pyjamas

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
köpte jag på HM, en med massor av små Nasse på.
Vet inte om det var på tjejavdelningen (fast så klart det var), de låg flera i en hög på ett bord.

Det är en av viktors favvopyjamasar iaf - griiiisjamasen brukar han välja att ta på sig när det är sovdags.
 

Min dotter...

Skrivet av  myself
får vara rosaglittrig om hon vill eller klädd i svart om hon är på det humöret, men som jag ser på de andras rubriker: Var finns valfriheten?

Kom hem från stan häromdagen, riktigt irriterad, därför att jag inte på ganska många försök lyckats hitta ett par strumpor som passade min femårige son.

Båda barnen ville ha knästrumpor (för att skydda benen mot skavsår från stövelskaften -OT).

På flicksidan fanns det rosablommiga, rosa med hjärtan, rosa med änglar och girltext, rosa och vita spetsvarianter att välja mellan.

Jaha, och vad tänker man sig då att en femårig pojke vill ha? Jo, svarta strumpor med dödskallar och arga tigrar omgivna av eldsflammor - det är alla pojkars dröm. Inte min femårings dock, som varken gillar svart eller "arga ögon".

Om resultatet alltså blir att man inte HITTAR det man söker på grund av att tillverkarna tänker enkelspårigt, DÅ blir det fel med rosa glittertröjor med "girly girl-texter".

Är faktiskt utled på framförallt killsidans urval, som ofta är totalt inriktat på action, precis som tjejernas blommor och fjärilar etc. Det FINNS andra sorters barn också. *upplyser klädtillverkarna*
 

ännu roligare, strumpbyxor!

Skrivet av  Lingling
Försök hitta strumpbyxor som inte är rosa, lila, eller röda :/ Eller randiga i blandningar av det uppräknade ... Jo, jag har hittat det, emn det är inte så lätt, speciellt inte när de är slut i sonene stl.

När jag var barn sprang småpojkar omkring i strumbyxor ofta, ibland i ett set med strumbyxa och polotröja ...
 

på HM

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
hittade jag LOGGrandiga strumpbyxor, blå/vita.
men (som markering kanske?) hette de inte strumpbyxor utan tights.
Så jag ska köpa på mig några tights till Viktor som han kan ha under overallen.
Annars har PoP alldeles vanliga enfärgade.
 

Jo på Pop

Skrivet av  Lingling
Har vi köpt både enfärgade och randiga, men den gången jag främst tänker på var iv i ett köpcenter där inget Pop finns, och minns inte om vi inte hade tid att leta på H&M också eller om de faktiskt inget hade den dagen. Lustiga var just att de neutrala var så SLUT i vanliga stl ...
 

Jag köpte

Skrivet av  Mustardseed
enkelfärgade svarta strumpbyxor till min dotter på Åhlens. TYcker öht man kan hitta guldkorn i deras utbud.
 

Begränsningen är problemet

Skrivet av  Ulrika m 2
Problemet enligt mig är att det finns en begränsning i att det finns kläder som betraktas som flickiga och kläder som betraktas som pojkiga. Med uppdelningen som följer en snävare valfrihet för såväl barn som föräldrar. Pojkar som älskar rosa kan inte välja det utan att på köpet få sitt val kommenterat och i värsta fall även ifrågasatt och ännu värre utskrattat. Är det verkligen ok? Jag tycker inte det.

När det gäller lekar och leksaker finns det en tendens att flicksaker betraktas som lite mindra värda. En flicka som leker med riddarborg är lite häftigt medan många ser det som konstigt med en pojke som leker med Barbie.

Det jag tror många föräldrar missar är att verkligen låta sina barn välja efter det egna intresset. Visst köper många en docka till sonen och är så där lagom politiskt korrekta. Sen när sonen ändå föredrar bilarna så drar de slutsatsen att det beror på att pojkar är pojkar och därmed inte gillar dockor. Det man lätt glömmer är att dockleken är en rätt avancerad lek och en rollek som man behöver introduceras till och lära sig leka.

Färgen på kläder och valet av leksaker kan ses som obetydliga frågor, men jag tycker att de står för så mycket mer och jag tycker att det är fel att vi begränsar våra barn på det sätt vi gör idag.
 

Tankeställare

Skrivet av  Omnia
Jag har aldrig tänkt på att docklekar är lite mer avancerade. Kanske därför dottern inte började leka med sin docka förren hon började på dagis, vi hade missat att visa henne hur det skulle gå till. Tror jag var rädd för att "tvinga" på henne dockan, så vi lekte med klossar och bilar eftersom det var det hon visade intresse för.

Fick jag nått att tänka på.=)
 

Alternativ docklek

Skrivet av  G
Jag sällar mig glatt till skaran som köpt dockor åt pojkarna men som upptäckt att leken blir kort. Jag har själv aldrig lekt med dockor så jag har inte riktigt koll på hur man gör till att börja med.

Men det mest intressanta är att sonen tog en "Buzz Lightyear" som fick gå på pottan och bli torkad, bli matad och nedbäddad. Samma lek men med en annan sorts docka.
 

Artiklar från Familjeliv