Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Oj, oj, oj

Skrivet av Marie
Vilka böcker läser ni för era barn?

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/11/25/415668.html
Svar på tråden: Oj, oj, oj

Isabelle gillar tomtar.

Skrivet av  Trileia
Läser väldigt mycket tomtar just nu..
Och allting om katter och hästar som går att få tag på.
Lyssnar på Nalle Puh, Madicken och Rasmus på luffen.
SÅ det är väl en salig blandning.

Tyckte det var en lite fånig artikel.. Har aldrig hört om någon som delat in sagorna sådär.
 

fånigt

Skrivet av  lisa+loke+freja
Mycket fånig artikel om du frågar mig.
Jag tror nog att förlaget har tänkt sig böckerna som presentböcker (om jag förstod det rätt så var det nån typ av antologi med blandade sagor) och på så sätt göra det lätt för farmor eller mormor eller andra släktingar och vänner som ska ge bort nåt till en ny liten människa.

Jag har aldrig sett böcker som är könsindelade på det sättet och mina barn läser hejvilt blå och rosa, bruna och gröna omslag :).

Loke (som är 3 år) gillar Morrisböckerna (om en liten hundvalp) och Mamma Mu är också en favorit. Sen funkar allt med bilar...han är galen i bilar och traktorer (fattar inte var han har fått det intresset ifrån - vi är helt ointresserade av bilar ...).
Han har också en helt rosa bok som handlar om en cool och tuff prinsessa som räddar prinsar och spelar hockey :D.
 

Har du aldrig hört talas om...

Skrivet av  zaccheus
...Wahlströms röda resp. gröna böcker ? (De är förstås inte för småbarn - men apropå könsuppdelning...)
 

Jag var jättearg....

Skrivet av  Fru Marmelad
..när jag var liten och tyckte det var hur löjligt som helst att många av de spännande och bra böckerna hade fel färg på omslaget! Se där, jag var nog feminist redan då *skratt*
 

Jag tyckte också...

Skrivet av  zaccheus
...att det var ganska fånigt, vill jag minas - jag samlade på en serie med röda pärmar, och förstod inte varför den kallades "Flickbok", när den handlade om både pojkar och flickor...
 

Just det...

Skrivet av  Louise med William f.040213
...det hade jag glömt. Jag hade hälften gröna, det var Bröderna Hardy mm och så hade jag röda Kittyböcker och Li-böcker. Mina bröder läste också både gröna och röda böcker. Förstår inte principen där, Kitty och Bröderna hary var på sätt och vis samma sak bara att huvudpersonerna hade olika kön.
 

jo

Skrivet av  lisa+loke+freja
Visst har jag sett de gröna och röda böckerna, men vad menar du med det? Är rött och grönt könsbundna färger för dig?
Jag har aldrig tänkt på dem så iaf. De jag har kvar är alla gröna, nån typ av äventyrshistorier tror jag...kan det stämma?
 

Jo...

Skrivet av  Louise med William f.040213
...det är sant, de röda böckerna skrevs för tjejer och de gröna för killar. De röda var Kitty, Li, Mary Lou och allt vad de hette, de gröna var Dubbeldeckarna, Bröderna Hardy och sådant. De röda handlade ofta om hästar och de gröna handlade ofta om äventyr.
 

Jo

Skrivet av  Annika m. Emil & Erik
men det sas väl aldrig att en färg var för flickor och den andra för pojkar? Det var ju olika typer av innehåll i dem men kunden fick väl välja? Jag hade både röda och gröna. Jag tycker att det hade varit OK med en blå och en rosa bok med olika typer av sagor i men det retar mig om man skiver på den rosa med de gulliga sagorna i att den är för flickor. Jag tycker att kunden själv ska få välja utan att göra "fel".
 

Jo

Skrivet av  Fru Marmelad
Det minns jag tydligt! De röda var tjejböcker och de gröna killböcker. Mycket irriterande *S*.
 

Jodå, en gång i tiden

Skrivet av  Lingling
(en annan har ju ärvt wahlströmsböcker:))
Det brukade står ´´Wahlströms Flickböcker´´ respektive ´´Wahlströms Pojkböcker´´ på omslagen, det försvann men uppdelningen i rött och grönt fanns kvar när jag var barn och i listorna över senaste utgivningen på baksidan markerades ena sorten med en asterisk och så förklaringen ´´*=pojkbok´´ eller om det var ´´flickbok´´.
 

Det gick ju bra

Skrivet av  trazzel
att läsa de gröna böckerna trots att man var tjej. Jag läste gärna Tvillingdeckarna, till exempel.

Men hur ofta läste killarna de röda böckerna?
 

Beror lite på vad man har för syskon?

Skrivet av  Lingling
Och hur lästokig man är. Jag lånade i princip alla brorsans gröna böcker (har i princip läst varenda Bigglesbok som kommit ut på svenska) (och seriealbum) i _smyg_, jag fick inte låna hans böcker, så jag blev expert på att komma ihåg precis var och hur de legat.
Han läste en del av mina röda etc, men inte lika mkt, blev liksom aldrig anledning att hävda revir - min far däremot tror jag läste varenda bok hans systrar hade - förutom att han gav dem Worrals-böcker m m i juklapp - han är bokberoende som jag.
 

Det är ju upplyftande!

Skrivet av  trazzel
Att vissa killar faktiskt läste de röda böckerna! Annars vet jag hur många tjejer som helst som läste de gröna, men jag tror aldrig jag hört någon kille säga att han faktiskt läste de röda.

Själv tyckte jag att det var för mycket hästar - jag har aldrig varit någon hästtjej - men de röda böcker som inte utspelade sig i ett stall, läste jag gärna.
 

Fniss

Skrivet av  Missy
Jag hade missat könsmärkningen. Läser nu mina gamla wahlströmsböcker för sonen, så han får en massa tjejlitteratur just nu!
 

Fast barnböckerna var alla röda

Skrivet av  Mary Lou
Sen behövde tydligen killar gröna böcker.

Och jag köpte självklart bara de röda böckerna. Tala om hjärntvättad! Som tjej kunde jag förstås inte köpa nåt annat! En enda grön hade jag, antagligen hade jag fått den. Läste den också med behållning (utspelade sig under kriget mellan röda och vita i Ryssland), men kom aldrig på tanken att läsa fler gröna.

Men det fanns ju också Bonniers brandgula önskeböcker, ingen skillnad där.
 

Hehe...

Skrivet av  Louise med William f.040213
Det var riktigt fånigt. Kanske man ska sätta pojkar och flickor i olika skolor också? Det som var mest störande var röstningen, att ca hälten tyckte att pojkar och flickor SKA höra olika sorters böcker.

Nåja, så länge inte jag själv blir sådan så är jag nöjd.
 

Artiklar från Familjeliv