Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad önskar sig era söner o döttrar i julklapp?

Skrivet av ~majo~
Önskar de traditionella leksaker beroende på kön eller bryter de "normerna"?

Köper ni traditionella pojkleksaker till döttrarna även om de inte önskar sig just det, och tvärt om?

Försöker ni medvetet få in dem på att vilja leka med saker som vanligtvis det motsatta könet leker med?

Om din son/dotter önskar sig en docka och en robot t.ex.lika mycket, vilket väljer du att köpa då?


Svar på tråden: Vad önskar sig era söner o döttrar i julklapp?

Barbie vs brandbil

Skrivet av  Ulrika m 2
Önskar de traditionella leksaker beroende på kön eller bryter de normerna?
Sonen är väldigt medveten om att vi anser det viktigt att bryta de stereotypa könsmönstren som begränsar barnen och önskar sig därför en barbie. Nästan sant i alla fall. Han önskar sig en barbie och en brandbil som kan låta. Barbien står högst upp på listan. Förut önskade han sig Magister Ponny )=My little pony) också, men den önskan har tack och lov glömts bort.

Köper ni traditionella pojkleksaker till döttrarna även om de inte önskar sig just det, och tvärt om?
I år köper vi inga julklappar förutom varsin bok till barnen, men om vi skulle gjort det skulle vi tänkt på vad de skulle vilja leka med eller tycka om att leka med.

Försöker ni medvetet få in dem på att vilja leka med saker som vanligtvis det motsatta könet leker med?
Nej, vi utgår från vilka leksaker de gillar. Båda barnen gillar att leka med dockor. Vi hade inte tänkt köpa någon Barbie åt sonen, men nu verkar det vara en så stark önskan att det kanske blir en i alla fall.

Om din son/dotter önskar sig en docka och en robot t.ex.lika mycket, vilket väljer du att köpa då?
Dockan skulle jag tro för den tycker jag själv är roligare.


 

Dottern önskar

Skrivet av  Skrållan
både traktor, båt och en massa rosa och glittergrejjor i julklapp.

Sonen har kastat ögon på en robot och fluktar efter glittersaker som ser ut som guld och diamanter.

När barnen varit små har jag varit noga att se till att det finns tillgång till alla möjliga tyoer av leksaker. Bilar, dockor, kök, pyssel, böcker, lego,klossar mm mm mm.
Ju äldre de blir dessto mera egna önskemål kommer fram och då får man gå efter dem då det speglar personligheten.
Min 3 åriga dotter önskar sig saker-allt hon just för tillfället se, så det är inte så lätt att veta VAD hon egentligen vill ha.
Om de önskar en robot exakt lika mkt som en dock så får man väl köpa den ena och önska den andra av anhöriga.
 

Dyr lista =(

Skrivet av  Omnia
Dottern önskar sig en minimotorcykel, två olika fotöljer, en ribbstol, en egen laptop osv. Från oss blir det inget på den listan.Bland de mindre sakerna finns pippi-kläder, bilbana, byggare bob dvd och en brandstation.

Jag har nog sett listan som könsneutral, men nu ser jag att den har en viss övervikt på "killgrejer"...

Vi har aldrig behövt ta beslutet att uppmuntra till "pojkleksaker" för det har hon alltid varit intresserad av, vi har däremot sett till att hon haft även docka, vagn, kaffekoppar osv. Vi räknar med att hon precis som alla andra kommer få en glitterperiod när hon blir tre/fyra så till nästa jul kanske listan ser annorlunda ut. :)

Om valet stod mellan robot och docka skulle vi stå för den som släkten inte stod för. Ganska troligt att morbröderna skulle vilja ge robot, så då skulle dockan falla på oss. Å andra sidan skulle säkert nån annan bli glad över att hon önskade sig en docka så då skulle båda önskningarna fixa sig. ;)
 

Lite för små än så länge

Skrivet av  G
Som svar på alla frågor:

Jag försöker inte få dem att vilja något annat eller leka med sånt de inte känner till, men däremot är jag tydlig på vad jag inte gillar, tex vapen som innebär hot, elakhet och död. Att inte förakta det ena eller andra heller på grund av kön är också viktigt. Så jag är mer anti själva begreppen pojk- och flickleksaker än själva sakerna. Och lite anti plastigt skräp.

Det jag köper är väldigt ofta neutralt. Fina påslakan, en fåtölj, dataspel, mjukdjur, pussel, pyssel...

 

Mina barns listor

Skrivet av  Karolina med 3 barn.
*Önskar de traditionella leksaker beroende på kön eller bryter de "normerna"?
-Tja, dottern 7 år, önskar sig mest ridgrejer, fler ridlektioner, ridkläder. Hon önskar sig också en egen chokladask, många böcker,egen tejprulle, skidor, kläder, färgpennor, spel, och så klart en egen häst. Ganska neutrala saker tycker jag.

sonen 4 år önskar sig röntkenblick, en trollerihatt som man kan trolla på RIKTIGT med, poliskläder, glassmaskin, en egen riktig bil, en egen riktig kaffebryggare (!), en låda med kinderägg, en flygmantel och skidglasögon.
Minsta dottern är bara ett år så hon önskar sig inget än.
*Köper ni traditionella pojkleksaker till döttrarna även om de inte önskar sig just det, och tvärt om?

-köper ganska neutrala saker och saker de önskar sig (inom vissa gränser) kommer också att köpa en del praktiska saker som nya påslakan och ryggsäckar till båda de stora. Den minsta kommer att få en boll och en docka som jag har sytt. 7 åringen kommer nog få mycket av det hon önskar sig (men inte allt från oss, och inte hästen :-))
Sonens lista är ju på många sätt lite knepig
att fixa, så där får vi nog hitta på.
Vi är ganska restriktiva med prylar så det blir nog inte några mängder med grejer.
*Försöker ni medvetet få in dem på att vilja leka med saker som vanligtvis det motsatta könet leker med?
-Nja, vi erbjuder mest saker som är ganska neutrala. Har även några dockor och bilar, men alla leker med allt, mest leker de nog utan leksaker.

*Om din son/dotter önskar sig en docka och en robot t.ex.lika mycket, vilket väljer du att köpa då?

-Det beror på vad jag tycker att de behöver, vad de redan har etc. De får ganska mycket saker att ha tillsammans också.
 

Röntgenblick :-)

Skrivet av  G
Den gillar jag!
 

Bara Emil som önskar än

Skrivet av  Annika m. Emil & Erik
Emil är 3,5 och har önskat några saker. Erik är bara 7 månader så honom får man ju önska åt. :^)

Önskar de traditionella leksaker beroende på kön eller bryter de normerna?
Emil har hittills sagt att han vill ha ett grönt lok och en docka.

Köper ni traditionella pojkleksaker till döttrarna även om de inte önskar sig just det, och tvärt om?
Helst varken eller. Gillar själv bäst konstruktionsprylar typ Lego, pussel osv för det känns som om han anväder dessa betydligt mer och kreativare än andra leksaker. Dessutom brukar han få en massa böcker.

Försöker ni medvetet få in dem på att vilja leka med saker som vanligtvis det motsatta könet leker med?
Nej, det brukar nog mer bli sånt som jag och maken tycker är kul (dvs konstruktionssaker).

Om din son/dotter önskar sig en docka och en robot t.ex.lika mycket, vilket väljer du att köpa då?
Det jag tror att han kommer att leka mest med.
 

Min 4-åring (pojke) vill ha en barbiebil men...

Skrivet av  Superwoman
...det får han inte! Inte för att Barbiedockor med tillbehör är "tjejgrejor" utan för att de är så dyra och verkar vara så dålig kvalitet (min kollega berättade att hans dotter hade trampat sönder sin bil samma dag hon fick den - är det bara som jag inbillar mig eller görs "tjejleksaker" oftast mycket mindre hållbara än "killeksaker"?? Mina små killar har massor av leksaksbilar och de tål minsann att trampa på!)

Annars försöker jag väl se till att ungarna har ett brett urval av leksaker. Vad de önskar sig är än så länge ganska slumpartat så jag köper mer vad jag tycker verkar roligt än vad de för tillfället önskar sig. Vi har allt möjligt: dockor, dockvagnar, mjukisdjur, dockskåp, bilar, tåg, spel, pärlor och lera och liknande osv osv. Fast vi hade säkert haft FLER dockor och FÄRRE bilar om killarna hade varit tjejer... :-)

När leksakerna väl finns hemma så försöker jag inte påverka ungarna utan de får leka vad de vill. Så länge de inte förstör saker eller slår varandra så försöker jag inte styra deras lekar alls.
 

haha

Skrivet av  Lingling
kanske ingen barbiebil till Rikard då, han har slagit sönder s k gedigna ´´pojkbilar´´ rätt ordentligt.
 

4-årig tjej

Skrivet av  Mustardseed
Önskar de traditionella leksaker beroende på kön eller bryter de normerna?

Både och! Hon önskar mycket rosa prinsessigt, men älskar även tex spindelmannen och vampyrer och sånt som kanske inte är traditionellt tjejigt. Men tittar hon i leksakskatalogen ser hon direkt vad som är avsett för tjejer och killar, men vi har pratat mycket om att man ju får leka med vad man vill.

Köper ni traditionella pojkleksaker till döttrarna även om de inte önskar sig just det, och tvärt om?

Ja lite. Men jag försöker absolut rikta in mig på sånt som jag tror hon kommer tycka om. Mest får hon sånt hon önskat sig i alla fall.

Försöker ni medvetet få in dem på att vilja leka med saker som vanligtvis det motsatta könet leker med?
Nja det beror på hur man ser det. Jag vill att hon ska ha alternativ. Tjejalternativen kommer från omgivningen (dagis, släkt, tv osv) i så stor utsträckning så det blir lite mitt och pappans ansvar att förse henne med andra alternativ. Sen väljer hon själv vad hon leker med såklart, det försöker jag inte styra.


Om din son/dotter önskar sig en docka och en robot t.ex.lika mycket, vilket väljer du att köpa då?

Då köper jag nog det hon har minst av redan. Har hon många robotar och ingen docka blir det en robot och vice versa. Är det lika på den fronten så köper jag nog det som är minst könsstereotypt eftersom jag som sagt vill kunna ge henne alternativ.
 

Prinsessor och rymdjägare

Skrivet av  Anne med 2
Önskar de traditionella leksaker beroende på kön eller bryter de normerna?

Min äldsta dotter som fyller 4 nu i jul önskar sig mest av allt någon princessbarbie och en Buzz Lightyeardocka. Annat som står på listan är en batman-mantel, glitteraskar från indiska, några böcker och lego. Jag tycker listan känns rätt blandad och speglar (förhoppningsvis) det faktum om att vi är noga med att försöka få fram att könstillhörighet inte begränsar vad man kan leka med.

Köper ni traditionella pojkleksaker till döttrarna även om de inte önskar sig just det, och tvärt om?

Vi försöker ge saker vi tror de kommer att ha roligt med. Och inte får de alla önskningar uppfyllda heller...I år blir det mycket praktiska julklappar/födelsedagspresenter men vår äldsta får en prinsessbarbie också...

Försöker ni medvetet få in dem på att vilja leka med saker som vanligtvis det motsatta könet leker med?

Vi försöker se till att det finns ett blandat utbud med leksaker så att leken inte begränsas och hamnar i någon slags könsstereotyp fåra. Min äldsta har nog, tills i år, varit mer inne på traditionella pojkleksaker tror jag, nu är det mer blandat.

Om din son/dotter önskar sig en docka och en robot t.ex.lika mycket, vilket väljer du att köpa då?

Nu är vi ju nästan i den situationen...I år får hon en princessbarbie men har ett löfte om att köpa Buzz Lightyeardockan för födelsedagspengar från mormor och morfar eftersom vi i början av nästa år kommer att befinna oss där dessa tingestar är lättare att få tag på än här.
 

bilbana får vår 2-åriga dotter

Skrivet av  gwendolyn
frågan är dock om den inte mest är till hennes pappa? nej, jag tror hon kommer gilla den. en radiostyrd bil skall hon nog också få. i tvåårspresent i november blev det dockvagn och fin docka (som hon är totalt ointresserade av). sen får hon neutrala saker som magnetisk bokstavstavla (hon kan hela alfabetet och vissa ord och älskar bokstäver och siffror), låtsasmat i trä, nemobadleksaker, böcker och spel med siffror...

jag försöker tänka på att hon skall få "allsidiga" leksaker och sån´t hon gillar. njä, jag försöker inte påtvinga henne grejer hon inte gillar, men man kan ju visa på alternativ! nej, inte låter jag henne tokmedvetet leka med "pojkleksaker" hon är ganska liten och gillar mycket neutrala saker som att leka med lera och måla och pussla.

vill hon ha en robot och en docka så får hon båda. det brukar vi ha råd med. vi är mycket priviligierade.

 

Jag har ju bara söner

Skrivet av  fru Bill
Så jag har lite svårt att sätta mig in i hur jag hade gjort med en tjej. I alla fall: 9-åringen typiska s.k killönskningar. Policeforce och TV-spel och kort för såna där japanska figurer, radiostyrd bil, lego mm. Mellankillen är inte en sån som direkt önskar sig saker. Gillar att leka med figurer oavsett om det är turtles, eller fischer-pricegubbar. Hade tänkt köpa ett IKEAdockhus till honom och lillebror gemensamt i julklapp. Visst är jag sån att jag hakar på om jag märker att de önskar sig sånt som inte är så grabbigt, men jag har inte styrt dem allt för mycket. Mellankillen fyller år snart, då får han en dansmatta. Vet inte om det är "tjejigt". Kul hoppas jag att han tycker att det är i alla fall. Om en tjej hade önskat sig både en robot och en docka så hade jag meddelat släkten och hon hade fått både och. Hade jag varit tvungen att välja hade jag annars tagit dockan, för den tror jag man har kul med längre, oavsett om man är tjej, eller kille.
 

bra fråga

Skrivet av  Lingling

?Önskar de traditionella leksaker beroende på kön eller bryter de normerna?
-Jag är inte säker på att Rikard har det där med önskelista och jul så väldigt klart för sig, vi har inte heller haussat upp det särskilt mkt.
Rikard älskar bilar och bussar, så det blir han säkert glad om han får.

?Köper ni traditionella pojkleksaker till döttrarna även om de inte önskar sig just det, och tvärt om?
- Som sagt Rikard har inte sagt att han önskar ngt särskilt, men han ska få en docksäng har jag tänkt, och lite möbler till sitt dockskåp, mesta på listan jag tänker mig är _inte_ bilar eller bussar, vi känner oss som att han simmar i såna och vill att han har annat att välja på. Funderar på ngt mer till briorälsen.

?Försöker ni medvetet få in dem på att vilja leka med saker som vanligtvis det motsatta könet leker med?
-Samma igen, jag hoppas att han vidgar sina intressen öht.

?Om din son/dotter önskar sig en docka och en robot t.ex.lika mycket, vilket väljer du att köpa då?
- troligen en docka, tycker att ´´robotar´´ är rätt fåniga, eller går den att programmera? Vad har den för funktioner?
 

Sonen...

Skrivet av  Trillian m Saga99, Casper02 & Marcus04
...önskar sig en krambjörn och dottern en bilbana... OCH prinsessan Alexa (en docka som glittrar och spelar ngn hemsk musik som jag kommer att bli vansinnig på).
Min mamma köper dockan till dottern och leksaksspis till sonen. Själv köper jag krambjörn till sonen och lite bilsaker till dottern... bilbanan får vänta tills hon fyller år eftersom den inte får plats i bilen (vi ¨åker bort över jul)
 

Har en liten son

Skrivet av  =Livia & Taran=
Önskar de traditionella leksaker beroende på kön eller bryter de normerna?

Han önskar sig både och. På dagis leker han med bilar och actionfigurer och lego, där han går finns inget stort urval av barbie och dockor osv. Har tagit upp det med personalen, dom säger att eftersom majoriteten är pojkar gör det ingenting. Taran tycker hur som helst att det är jättekul med barbie och leker mycket med det hemma.
På önskelistan står ett Prinsess stall med disney figurer, en bilbana, ett elektriskt kök med kylskåp och ugn, barbie kläder och en jeep som det får plats 2 dockor i, och en radiobil i silver (det ska absolut vara silver). Sen önskar han sig lite småsaker också, som målarbok och kritor och musikband.

Köper ni traditionella pojkleksaker till döttrarna även om de inte önskar sig just det, och tvärt om?

Vi försöker dela upp det. Han har önskat sig mycket traditionella flicksaker denna julen. Förra året var det "pojksaker" som stod på listan, men vi köpte lite sådant han inte önskat sig från flicksidan. Vi visste inte riktigt vad han skulle tycka om sakerna, men han lekte hellre med sin barbie än actionmannen.

Försöker ni medvetet få in dem på att vilja leka med saker som vanligtvis det motsatta könet leker med?

Han får såklart leka med vad han vill, just nu föredrar han "flicksaker". Men om han enbart velat leka med traditionella pojksaker hade vi ändå köpt honom lite annat också. Vi började ju med det förra julen och det blev succé.

Om din son/dotter önskar sig en docka och en robot t.ex.lika mycket, vilket väljer du att köpa då?

Då köper vi hellre dockan till sonen. Robotar leker han så mycket med på dagis och hos kompisar, dessutom har han flera stycken hemma som mest samlar damm på hyllorna. Då är det roligare med en docka.
 

Artiklar från Familjeliv