Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gran Turismo for Boys

Skrivet av Bea m. Vincent & Herman
Det skall släppas en barnvänlig version av Gran Turismo och då väljer man att kalla den för Gran Turismo for Boys.

Klippt från en spelsite:

"According to Yamauchi, this project will be directed towards boys under the age of 8. The actual project will teach boys to "love cars". The game will specifically be targeted to boys due to its low price and less-simulation-like gameplay. Expect Gran Turismo 4 for Boys to play more like an arcade racer, with really good graphics."


Öhh varför vbara sikta in sig på pojkar när även spelbranchen vet att det är bland tjejer datorseplandet ökar och här hanr man chansen att tidigt ge tjejer ett bilintresse. Jag hade garanterat älskat eett sådant spel när jag var 6-8 år och bodde ute i garaget med pappa.
Svar på tråden: Gran Turismo for Boys

kollade runt lite

Skrivet av  lisan
och hittade information om att spelet INTE kommer att släppas i Europa.
Det är alltså gjort för den amerikanska marknaden och där är man ju gärna rätt övertydlig (underdrift!) med att könsbestämma olika leksaker och kläder.
 

Eller....

Skrivet av  Fru Marmelad
...det idiotiska spelet Grand theft auto heter det va? Idiotiskt på många sett, men idag stod jag av någon anledning och betraktade ett flertal affischer med reklam för nämnda spel. Coooooola snubbar på alla bilder. En tjej på en bild, ett fnask ska det nog vara som böjer sig framåt putar med läpparna och har tungan på väg ut för att slicka på överläppen. Brösten håller på att ramla ur urringningen. Jag blev beklämd faktiskt. Nog för att det spelet inte är lämpligt på något annat sätt heller vad jag har förstått, men hur lågt får man sjunka *suckar*
 

Ja , speciellt somdet förra spelet

Skrivet av  jessica
(glömt namnet) bl a gick ut på att ha sex med horor i bilen och sedan gärna sparka ut dem och skjuta dem!!! Det är ju helt absurt!!! *uäck*
 

Det är väl det va?

Skrivet av  Fru Marmelad
Fast nummer 1, har för mig att det kom en uppföjare/2:a rätt nyligen. Eller kanske det finns fler såna spel *hoppas inte*

Ja, fy fasen. Det är vidrigt faktiskt!
 

Jag tror att det var nr3

Skrivet av  jessica
som var extra vidrigt, och jag tror at nr4 precis har kommit ut...

Inget för mina barn!!!
 

Blä

Skrivet av  Fru Marmelad
Så många? Otroligt :-(.
 

Ja, det där spelet

Skrivet av  Elin
du pratar om, där man plockar upp horor i bilen, spelade min son förut. Han är 10 år och en klasskompis hade bränt det till honom. Vanligtvis spelar han mest Mario och olika tennisspel, men min man och jag fick syn på det här spelet en dag och sen dess har han inte fått spela det, han fick lämna det till sin kompis igen. Det är möjligt att det finns föräldrar som tycker vi överreagerar, men hemma hos oss är det inte okej med såna spel.
 

Det vore djupt tragiskt

Skrivet av  Anna med Liv och Unn
..om man ansåg att ni överreagerade när en 10åring får ett sånt spel i händerna.
Man undrar lite vart vi är på väg då "killspel" och tjejtidningar uppenbarligen gör en hel del för att cementera könsskilnader, underbygga komplex etc.
Är det så: ju fler ligg desto tuffare grabb och ju mer silikon desto snyggare tjej.
Inget jag vill att mina barn ska uppfatta som sanning när de växer upp i alla fall.
 

Min sambo jobbar bl a med att sälja spel...

Skrivet av  jessica
han varnar _alltid_ föräldrar och frågar hur gammalt barnet är som ska få spelet är och berättar vad spelet går ut på. Jag tror aldrig att någon förälder har köpt just de spelen efter att han förklarat vad det egentligen är. Det verkar som om många föräldrar brister kraftigt i kontrollen av vad deras barn gör, men det är lite uppmuntrande iaf när de gör rätt val efter att ha fått information. Nu väntar jag bara på den dagen då föräldrarna själva aktivt söker informationen innan så att de kan hjälpa sina barn att göra bra val! Helt sanslöst att så många bara går ut och handlar saker till dem utan att veta vad det är... :(
 

Artiklar från Familjeliv