Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Finns det någon som kan jälpa oss?

Skrivet av Linda med rebecka & Jonathan
Hej allihopp. Det är första gången jag skriver här. Har hållt mej till unga föräldrars chatt innan. *s* Jag har en son som är 18 månader och en dotter som är 7 år. Själv är jag 21år. Min son har inte utvecklats riktigt som han ska. Han kan tex, inte gå eller krypa eller äta mat själv. Han satt upp vid 7-8 månader så det va punktligt. Men efter dess har han inte gjort så mycket framsteg. Vi har varit hos flera doktorer och alla har sagt att allt är precis som det skall men jag visste att det va det inte så. Och går träffade vi en nevrolog...Och visst fick vi svaret att han va egentligen helt frisk men han är väldigt sen i utvecklingen och som dom kallar det .. utvecklings störning .. och att han alltid kommer att ligga efter. Men man vet inte riktigt hur mycket det kan vara väldigt lite eller väldigt mycket det är för tidigt att säga. Men i snitt har en 20 åring en hjärn kapacitet på 100% men med en utvecklings störning stannar man oftast på 75%. Hon sa att han kommer kunna allt precis som alla andra men det kommer lite senare. Det kan röra sej om ett Halvår eller mer. Det är tydligen bara 1% barn som kan få detta. Han skall till en sykolog och göra en utvecklings bedömmning och se vart han ligger i motoriken. Nevrologen sa att på visa saker som att gå,krypa är han i 8 månaders stadiet. Men han pratar och är alltid aktiv med det han gör och på det ligger han i snitt som en 18 månaders. Vi frågade hur det här kan komma sej men dom sa att det bara är otur att just den spermien va så eller ägget va så. Det känndes som ett bakslag vi kom ju till henne för att få hjälp med att gå men inte att få ett sånnt här svar. Det känns som att hela världen rasat samman fast det igentligen inte behöver vara så och som min sambo sa att det finns barn som har det så mycket värre och det är sant.. Det är ju inget större fel på han utan att han blir bara sen. Finns det någon annan som har haft det samma med att barnet inte går eller kryper? Vi vet ju inte riktigt i denna stund va som inte är som det skall det kan vara något annat. Just i dennna secund så känns det lite egoistiskt att bara tänka på sin egen. Förlåt jag vet att det finns ni som har det värre..
Alla ni som vill får gärna skriva här eller maila om hur ni har haft det och hur det börja tex när ni upptäckte att era barn inte hann med osv...
Tacksam för alla svar..

Kram på er allihopp/ mamma linda med Jonathan och rebecka.

[email protected]
Svar på tråden: Finns det någon som kan jälpa oss?

Att söka stöd är viktigt tror jag

Skrivet av  Titti
Det finns ett snack som heter utvecklingshämmade barn där du säkert kan hitta fler i din situation. Det som kanske skulle ge dig mest just nu är att få svar från andra som varit i den situation ni just nu är i, dvs den omställning och kanske kris som det innebär att få besked att ens barn har en utvecklingsstörning. Hur framtiden kommer se ut för ditt barn och er familj vet ju ingen, men inte mindre viktigt för den saken skull att få stöd nu. Känner du till FUB? Det är en intresseorganisation för utvecklingstörda barn och deras föräldrar. Om en sådan finns där du bor kan du där också få kontakt med andra i samma situation. För oss kom chocken i samband med min dotters födelse då hon har ds, jag antar att det är skillnad då barnet är äldre men inte mindre svårt för det.
 

Tack så mycket.

Skrivet av  Linda med Rebceka & Jonathan
Tack så mycket.
Jag har även skrivit under ämnet tvecklingshämmade barn och fått jätte mycket svar.
Alla har varit väldigt hjälpsamma.

/Linda
 

Artiklar från Familjeliv