Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vet ni något om mutationsanalyser?

Skrivet av Jenny Å m. Mikael -00 & Emilia -02
I min familj finns en bindvävssjukdom med 50% ärftlighet. Nu har vi gjort en mutationsanalys på mamma och hittat feler. Men när jag pratade med genetikern om att kolla mina barn sa hon nej. Hon påstod att man inte DNA-testar barn under 18 år pga deras personliga integritet. Om de vill veta om de har sjukdomen när de är 18 kan de testas då.

Men det tycker jag låter helt vansinnigt. Ett av symtomen på sjukdomen är att aortan utvidgar sig, och gör man inget åt det går den sönder = livsfarligt!! En sådan sak är väl ganska viktig att veta... Har man risk för detta hjärtproblem är t.ex. ishockey ingen bra sport att hålla på med. Hur ska jag veta om jag behöver styra in mina barn på sporter/intressen som inte är livshotande för dem, om vi inte gör ett test?

Jag tycker det låter jättekonstigt att man inte skulle DNA-testa barn. Nog gör man väl det för andra sjukdomar? Jag har sökt på socialstyrelsens hemsida efter regler/riktlinjer, men inte hittat något. Finns det någon här som har någon aning?
Svar på tråden: Vet ni något om mutationsanalyser?
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv