Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

både x och y?

Skrivet av bsk
jag har träffat ett barn med både x och y kromosom. barnet hade "snopp" och livmoder och äggstockar. har denna avvikelse något namn? finns det någonstans man kan läsa mer om detta. han hade också crousons syndrom.
Svar på tråden: både x och y?

Kanske

Skrivet av  Kikki
xxy isånafall eftersom pojkar har xy och flickor xx.

http://home5.swipnet.se/~w-54563/47xxy/index3.html
http://home5.swipnet.se/~w-54563/47xxy/artikel.pdf
 

NEJ!!!

Skrivet av  Linfag
Då har man inte snopp och äggstockar. Det heter något annat som jag inte kommer på just nu. Min yngsta son har nämligen 47xxy, eller Klinefelters syndrom som det heter. Fick reda på det av en slump eftersom mitt sf-mått ökade kraftigt unde grav. Det togs fostervatten prov som visade på detta. Det är ingenting som märks utanpå, många män har det utan att ens veta om det. OM det märks så märks det tidigast i tonåren. Testiklarna kan vara något mindre än normalt, man kan i värsta fall bli helt steril. Kan få läs- och skrivsvårigheter, mm. En del med Klinefelter utvecklar alla symptom, några endast ett fåtal och vissa inga alls. (Vi hoppas på det senaste!)
Känner mig lyckligt lottad ändå om man läser om alla andra syndrom på denna sida!
Ville bara berätta!
(PS:Har en bild på Oscar på weleda.se, i galleriet om någon är nyfiken!! Han är hur go som helst!)
Linda
 

Hermafrodit?

Skrivet av  Kikki
Det är det enda jag kommer på nu när man har både manliga och kvinnliga könsdelar..
 

Ja...

Skrivet av  Linfag
..jag tror också att det är så det heter. Diskuterade det med en kompis härom dagen. Har dessvärre ej hittat något på nätet. Har du?
Linda
 

både x och y

Skrivet av  
har alla kvinnor.
 

Alla MÄN!!! IMT

Skrivet av  Andrea
...
 

Crouzon..

Skrivet av  E
Själva syndromet för crouzon innebär inte att man både har x + y, i så fall är det troligen någon kombination av något annat. Detta är alltså inget kännetecken för det syndromet
Jag vet detta, då jag själv har Crouzon syndrom.
 

Lite sent, men ags?

Skrivet av  bamsemor med tre under tre
Det är en avsaknad av kromosom (minns ej vilken ) som gör att hormonproduktionen i kroppen ej fungerar , vilket gör att i svåra och mycket ovanliga fall föds flickor med snopp eller virilisering som läkarna kallade det. Det behöver inte heller "synas nåt" men hormonbalansen från binjuren är likväl rubbad vilket leder till livslång medicinering av kortisol. Man testar denna sjukdom vid pku testen och vår dotter gav utslag!!! Efter många turer visade det sig vara falskt alarm ...Men innan dess hann jag läsa en hel del ...slå adrenogenitaltsyndrom på socilstyrelsen och sedan vidare på någon sökmotor så hittar du info....krama det lilla barnet extra mycket!
 

Artiklar från Familjeliv