Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Annika60

Skrivet av Hugos mor
Hejsan.
Ville bara berätta att jag var inne på Katarinas minnessida och jag tyckte den var väldigt fin. Du är duktig på att berätta. Läste oxå ditt svar till "lessen". Blev lite fundersam faktiskt. Mina eller våra läkare har sagt till oss att risken att få étt till trisomi barn är minimal och att vi inte har någon som helst anledning att vara oroliga, vilket vi inte är för tillfället. Det verkar som om du kan så mycket och du förklarar så bra så jag undrar nu om du skulle kunna förklara lite närmare hur det funkar. Ålders grejset har jag fattat men jag är "bara" 27
Svar på tråden: Annika60

Tack!

Skrivet av  Annika60
Ursäkta svarstiden; jag har varit på semester en vecka utan dator :-)
Roligt att du tyckte om min sida!

Med åldersrisk ligger det till ungefär så här:
Risken att få barn med kromosomavvikelser av något slag ökar med stigande ålder hos modern,

Risken att få ett barn med Downs syndrom är normalt mellan cirka 0,5 och 1 procent för kvinnor mellan 15-16 år och cirka 37 år.

Efter 37-årsåldern ökar risken, ganska långsamt till att börja med; risken har ökat till cirka 2 procent runt 40. Efter 40 ökar risken snabbare och ligger på cirka 10 procent om modern är 46 år.

Även för mycket unga mödrar är risken för DS förhöjd, cirka 2 procent för 14-15-åriga mödrar.

Men i den ålder de flesta kvinnor får sina barn är risken för Downs syndrom normalt mellan 0,5 och 2 procent, dvs mycket liten.

Har man fått ett barn med kromosomavvikelse av något slag brukar forskarna generellt räkna med att risken för upprepning fördubblas.

Är man då i den ålder kvinnor brukar få barn är risken fortfarande liten: mellan 1 och 4 procent. För dig som är 27 ökar risken från cirka 0,5 till 1 procent. För mig som fick mitt sista barn vid 37 var risken cirka 1,5 procent (fördubbling av drygt en halv procent.)

Risken för andra, svårare kromosomavvikelser än Downs syndrom, t ex trisomi 13 eller trisomi 18 är generellt mycket liten, betydligt mindre än risken för Downs syndrom.

Men har man fått barn med t ex trisomi 18 ökar alltså risken för att man ska få ett barn till med *vilken som helst* kromosomavvikelse, t ex Downs syndrom.

Härutöver finns det en sällsynt ärftlig form av Downs syndrom: translokation. Enkelt uttryckt betyder det att hos mamman eller pappan har den ena kromosomen 21 hakat fast på en annan kromosom (för det mesta nummer 14).

Vid celldelningen, när antalet kromosomer halveras (eftersom ju barnet ska få hälften från mamman, häklften från pappan) är det då lätt hänt att den kromosom 21 som sitter fast på nummer 14 följer med PLUS den fria kromosomen 21.
Resultatet blir då tre kromosomer 21 hos fostret när den andra förälderns kromosom 21 tillkommer.

Bär den ena föräldern på en translokation är risken att få barn med DS runt 10-15 procent tror jag.

Men translokation är alltså extremt sällsynt.
 

Klarare nu

Skrivet av  Hugos mor
Tack för att du förklarar så bra. Blir lite nervös men det ska jag försöka slå bort bort bort...
Ha det bra och tack igen
 

Artiklar från Familjeliv