Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Betydelse?

Skrivet av Susanne med Douglas 030122
Hej!
Nu har vi fått en remiss för att kolla Cri du Chat och när jag kom hem och tittade på remissen så såg jag att läkaren på HAB även skrivit dit en annan sak som hon ville att de skulle kolla.
Är det någon som vet vad Subklomer FISH-analys är för något(med reservation för stavningen eftersom läkares handstil ibland är svårläst). Jag har sökt på internet men inte hittat något. Jag har förståt att FISH-analys är ett sätt att undersöka blodprover, men jag undrar vad Sublomer (eller något liknande) kan vara.
Svar på tråden: Betydelse?

Som jag minns

Skrivet av  Gnottan
Hej Susanne och Douglas! På min flicka gjordes en FISH-analys och doktorn sade då att detta var ett sätt att se om det fanns någon slags "uppfransning" el småskador i kromosomernas ytterända.Sen tror jag att detta provet också togs för att kontrollera om hon hade Williams syndrom.Så FISH-subtelomer mikrodeletion betydde alltså i vårat fall att provet skulle ha visat på dessa småskador, men de fanns inte de heller.....
Vi letar vidare!
Lycka till med era undersökningar!!
Kram från Gnottan
 

Tack!

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122
Tack så mycket för ditt svar!!!
Nu ser jag ju att det är ett t och ett e och inte ett k som hon skrivit...alltså subte... och inte subk. Skönt att få veta vad det betydde!
Hoppas att ni får ett svar snart!
Kram Susanne
 

Artiklar från Familjeliv