Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

klinerfelter?

Skrivet av Katta&Linus
fick veta efter ett kromosom prov att linus har xxy, klinerfelters syndrom.Har något annan fått teda på det av en slump? Läkarna trodde att det var catch 22 eftersom Linus har gomspalt+hjärtfel+ ett extra finger när han föddes. Så får man veta något annat som man inte räknat med. tacksam att få höra om det finns fler.
Svar på tråden: klinerfelter?

Också av en slump!

Skrivet av  Linfag
Hejsan!
Jag har en son som snart är 8 månader och han har Klinefelters syndrom. Vi fick reda på det redan 2 månader innan han föddes. (Och därmed visste vi könet också)
Det började med att barnmorskan tyckte att mitt "magmått" ökade fortare än vanligt. (Och jag var väldigt stor om man jämför med min kropp och min första graviditet)
Så det blev till att åka till USÖ och spec.MVC där det undersöktes med ulj. Jag vet inte hur många vänder vi fick åka dit in. Ett fostervattensprov togs och FISH. Vi fick åka hem för att invänta provsvaren och de dagarna var hemska! Så fick vi då reda på att det var en pojke med en extra kromosom och att det hette Klinefelters. Men detta syndrom utgör ju ej hjärtfel så din pojk måste ju lida av något annat också?
Jag vet inte hur mycket du har läst om Klinefelters men det är ju inte så allvarligt egentligen.
För det första så är det ju inget som syns utanpå. Det kan märkas i skolåldern att de får skriv och lässvårigheter, koncentrations störningar, motorikproblem, feminin kroppsform, lite kroppshår, långa till växten, mindre testiklar, kanske tyvärr inte kan bli fäder men med dagens kunskaper så är jag inte speciellt orolig över det!
Det finns fler symptom uppskrivna och vissa utvecklar alla, endel ett fåtal och några inga alls, och det finns flera stycken som har blivit fäder!
Det var "kul" att det dök upp en till med detta syndrom tycker jag. Jag har skrivit här tidigare, innan Oscar föddes men då var det ingen som kändes vid detta!
Har du mer funderingar så finns jag här! (Fasst jag kan inte allt om detta heller...)
Sköt om dig och pojken! (Hur gammal är han förresten?)
Kram Linda
 

kul att det finns fler!

Skrivet av  Katta & Linus
Min Linus är 17 månader.Vi har inte hunnit fundera så mycket över detta för det har varit en del annat,Linus har även gomspalt och det har krånglat en hel del.Gen läkaren sa att kromosomen inte har nåt med hjärtat o gomspalten att göra(hjärtfel+gomspalt är vanlig kombination)utan väldigt konstig slump!
vad skönt att höra att fler har detta, vi kände oss rätt udda när ingen har hört talas om det även om läkaren säger att det inte är nåt ovanligt.
kram Katta
 

Artiklar från Familjeliv