Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alternativ till särskolan

Skrivet av Branting
Hej!

Har precis fått beskedet att min son, 5 år, inte ska gå i särskola då han är normalbegåvad(som det så vackert heter), om än under genomsnittet. Nu startar istället jakten efter en skola som kan vara ett alternativ, i form av små grupper, lugn och ro. Jag är inte så imponerad av Montessori av det jag sett men kanske finns det annat? Har ni förslag på vilka frågor jag ska ställa till personalen om skolan och verksamheten? Vi bor f ö i Bergshamra.
Svar på tråden: Alternativ till särskolan

fråga inne på särskola

Skrivet av  lene
finns gott om skolformer och erfarenhet där,,
 

har du...

Skrivet av  miie1965
diagnos så har du ju rätt att skriva in honom under Lss (lagen om särskilt stöd) och då kan du kräva att han kommer i en SU-grupp (Särskild undervisningsgrupp). Det skulle betyda att han skulle få mycket mer proffesionell hjälp av mycket kunnig personal och i mindre grupp. Det betyder också att han kan få slippa betyg när det är så dax och istället få skrivna omdömmen och sist få tillgång till särgymnasium om han behöver det då. Få mäniskor vet om vilka rättigheter de här barnen har så jag ville bara tipsa dig då jag själv har en son som inte har diagnos men varit inskriven i särskolan hela sin skoltid för att inte hamna i situationer han inte klarar av. Han har långsam inlärning och skriv o lässvårogheter.
Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv