Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kromoson avvikelse...

Skrivet av TattaHatta
Hej!

Sitter just nu och väntar på ett svar om min ena son har en kromoson avvikelse av något slag.
Vet kanppt vad de letar efter vilket är oerhört frustrande.
Ni som vet ;)
Han har alltid & är sen motoriskt, något överrörligt & rätt liten med ett underligt tillväxtmönster.
Han har ett stort huvud och har varit när han var 3år och kollat för ev. "vattenskalle" men allt var ok.

Känner ni igen detta på nåt av era barn...
Har är fult frisk för övrigt. Kanske något sen i talet om man jämför med storebror & lillasyster, men inte om man jämför med en jämnårig kompis.

Hur lång tid ska ett sånt här provsvar ta?
Vi åkte till sjukhuset för att kolla hans tillväxt & åkte därifrån med att även tagit ett kromosontest.
Läkarens enda ord var typ att "lämna detta i tankarna nu så tar vi ev. funderingar efter att ha fått svaren".
Men såklart jag inte kan lämna.. funderar ju jämt på detta. har ju funderat sedan han var liten & inte lärde sig gå. ( han går dock idag men gick sina 1:a steg på sin 2års dag :) )

Kanske är jag hispig.. men.. äh. Jag är bara mamma ;)
Svar på tråden: Kromoson avvikelse...

Hejsan.

Skrivet av  Ann m Fanny -99 & Frida -02
Jag förstår hur nervös du är. Tyvärr kan jag inte ge dig något svar på så "vaga" symptom, det finns tusentals olika syndrom varav vissa är kromosomfel och andra är genetiska fel.

Om du har lust kan du gå in på http://www.sos.se/smkh/ där man kan göra en sökning bland de avvikelser som finns där. Sök på tex sen motorik eller överrörliga leder eller något annnat symptom. Jag har tillbringat många timmar där. :-)

Kram och lycka till! Hör gärna av dig när du får svar!!!

Ann
 

Artiklar från Familjeliv