Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hejsan!

Skrivet av TattaHatta
Skrev för länge sedan att min son hade tagit nån form av kromosoprov.
Naturligtvis har tankar & funderingar kommit och gått. Avlöst varandra många ggr.
Nu äntligen har vi börjat få svaret. Receptionisten "råka" försäga sig i telefon till mig att alla svar är u.a ( utan anmärkning) och att brevsvar var skickat.
Vår lilla sol är alltså frisk så som vi vet idag :)
Känns underbart och skönt såklart.

Ville bara skriva å säga då jag "kasta" ut en fundering om detta här för länge sedan.
Svar på tråden: Hejsan!

Hej!

Skrivet av  Marianne S
Min son har inte heller ett kromosomfel utan ett fel som ligger i generna som orsakar hans syndrom. Det finns massor av små fel som kan uppstå i gener som kan ge såna symptom som din son har, men ofta kan man inte lokalisera exakt var felet finns. Så är det för oss. Min son har alltså en diagnos som är ställd utifrån sina symptom, inte på några provsvar. Mao kan den diagnosen mycket väl förändras när man väl hittat var i hans gener felet finns.

Man kan ju iofs resonera som så att "barnet är friskt tills motsatsen bevisats" men samtidigt kan det kännas rätt skönt att ändå få en bekräftelse på att något inte är helt rätt. Man känner ju ofta som förälder om det är något fel, som du gjort med din son t ex.

Men visst är det kul med positiva provsvar.

 

Det var inte klart :(

Skrivet av  TattaHatta
Fick ett brev på posten häromdagen.
Två emla plåster till armarna & en remiss till att kolla om han har catch22.
Pjaa...
vad ska man säga. Bra att de kollar.
Har liksom kommit över att det är nåt att va ledsen över om det skulle visa nåt. Bättre att veta.

Vill basra få provtagningar å sånt klart så att vi kan känna oss lugna & VETA.
 

Det värsta är ju

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
att man väldigt ofta inte får vissheten utan får leva med ovissheten, dvs att man vet att något är fel men man vet inte exakt vad. Min dotter har visserligen en diagnos idag men den är - precis som Marianne skrev - ställd på symptomen och inga provsvar. Så man VET ju inte, man TROR att hon har Noonans. Jag hoppas för din skull att du får några vettiga svar!

Kram
 

Artiklar från Familjeliv