Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad menas?

Skrivet av L
För tre månader sedan tvingades vi avbryta en pågående graviditet i v.20, pga att jag hade svår havandeskapsförgiftning och att vår bebis inte heller skulle kunna leva utanför magen. Usch vad det har varit tungt och jobbigt att inte vad som egentligen var fel mer än att det var en "kromosomskada".

Nu har jag fått ett brev som förklarar vad som var fel, men jag förstår inte riktigt, kanske det finns någon kunnig här som kan förklara på "svenska"?

"Sammanfattningsvis har man funnit ett tillväxthämmat foster av kvinnligt kön med påvisad kromosomal störning. Man har funnit så kallad mosaikbild, det vill säga delvis normala celler och delvis celler med en extra x-kromosom. "

Jag kan bara inte släppa tanken att kanske läkarna hade fel, kanske barnet inte var alldeles för sjukt för att leva, kanske hade hon kunnat leva hos oss ändå...
Svar på tråden: Vad menas?

Hej!

Skrivet av  Ajis
Beklagar så att ni inte fick behålla er lilla flicka!

Tyvärr kan jag inte ge dig så mycket mer information, men om jag inte har helt fel så kallas den typen av kromsomavvikelse för Triple x syndrom(e), XXX-syndrom(e), trisomi X och liknande. Tror i så fall att jag sett någon annan förälder här i forumet med erfarenhet av detta. På nätet finns också en hel del skrivet om det, men mest på engelska.

Hoppas du hittar lite svar här eller ute på nätet!
 

Titta på Helenas inlägg och svar

Skrivet av  Kinna2
Hej!
Först och främst vill jag beklaga din förlust.
En liknande fråga stäldes av signaturen Helena på "Turners syndrom" 2004-09-29. Av svaren där kan du nog få lite mer förståelse för vad som hände din lilla flicka.
Hoppas det hjälper lite att komma över sorgen när du har fått en lite klarare bild över vad som hände.
Kram,
 

Artiklar från Familjeliv