Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad händer?? (frågar här med)

Skrivet av *orolig*
Har en liten kille på 11 månader som jag har ensam vårdnad om. Hans pappa har inget umgänge för tillfället med sin son då an inte kunnat sköta det ordentligt (våld mm)

Min sons farmor och farfar hälsade senast på honom för tre månader sedan i en timme och då var det två månader sedan besöket tidigare. Vi träffades på en allmän plats då jag kände mig otrygg med att ha in dem i mitt hem, jag hade även med en god vän till mig för att det skulle bli tryggare.

Nu får jag ett samtal från farmorn om att hon kontaktat socialen i deras komun som tänker kontakte mig och gå vidare med detta eftersom dom vill ha regelbundet umgänge utan mig närvarande. Detta ttcyker jag inte är möjligt då min son inte har någon relation till dem.

Jag har åtskildiga ggr sagt till dem att dom kan ringa när dom vill träffa honom och bestämma en tid men det har dom inte gjort och nu händer detta.

Vad händer nu?
Ska jag vänta o höra vad socialtjänsten har att säga till mig, ska jag själv kontakta dem, min advokat eller familjerätten?

Jätet tacksam för alla svar!

Svar på tråden: Vad händer?? (frågar här med)

De har inte

Skrivet av  mm
en chans att få umgänge med barnet om du inte vill det. Du är ensam vårdnadshavare. Så de kan gå vidare bäst de vill. Du har lagen på din sida. Det finna alltså inget lagrum som de kan hänvisa till där farmor kan få umgängesrätt med barnbarnet. Du kan känna dig trygg.
 

Mor- och farföräldrar

Skrivet av  Mia A
har inga lagliga rättigheter till ditt barn. Så oroa dig inte. Om dom inte ens kan åbäka sig att träffa honom fastän du uppmuntrar att dom skall träffas, så lär dom ju inte ha speciellt mycket att komma med till socialtjänsten heller - om dom nu hade haft någon laglig grund att stå på!
 

Vänta och hör efter...

Skrivet av  EvaK
... vad soc säger, för då kan du ju isf föra fram din sida. De kan ju ha dragit diverse rövare till dem om att du vägrar dem umgänge osv, man vet ju aldrig. Men att fråga familjerätten om råd är väl aldrig fel. Ju mer kött på benen man har, desto bättre.

Det är ju soc som ska dra det hela till rätten, och skulle det bli aktuellt så får väl andra instanser (advokat) kopplas in.

 

VARNING! Lagändring på G

Skrivet av  Sunrise
Jag vill passa på att varna allihopa. En lagändring kan vara på gång om det här.

Idag:
Som det är idag kan far- och mor- föräldrar aldrig kräva umgängesrätt. Däremot kan soc. kräva att far- och mor- föräldrar får umgängesrätt med barnbarn om soc anser att barnen behöver det. Det brukar bara ske i extremfall tex. fosterhemsplacerade barn eller om en ensamstående föräldern (med egen vårdnad) gått med i en extrem sekt eller motsvarande.

*orolig*, du behöver nog inte oroa dig just nu. Jag instämmer med Eva K och tycker också du bör fråga familjerätten om råd. Du kan känna dig lugn men förbered dig för säkerhets skull. Det är inte riktigt så enkelt som sign. mm och Mai A skriver här ovan.

Ta kontakt med soc och berätta som det är. Berätta att du känner dig otrygg med dem och så rädd för dem att du inte vill ha dem i ditt hem och behöver en kompis som stöd när du träffar dem ute. Berätta att dina barn inte har någon relation med dem.

Varför är du så rädd för dem?

Om soc beslutar sig för att driva fallet åt farmor och farfar ska du absolut ha en advokat vid din sida. Rent lagligt så ska en vårdnadshavare se till att barnet träffar nära anhöriga men inte till viklet pris som helst. DU måste SJÄLV förklara varför du är rädd för dem och inte litar på dem.

Jag vill passa på att varna alla som läser här inne att en lagändring kan mycket snart vara på gång angående det här. Det finns stora starka krafter bland 40-talister att ändra lagen så att far- och mor- föräldrar skall kunna kräva umgängesrätt. (40-talist propparna har ju alltid tänkt på sig själva i första hand och de börjar bli gamla nu.)




 

Och dom har ångrat vad dom INTE har gjort

Skrivet av  
och vad dom skulle vilja göra för barnbarnen?

Hoppas det finns starka yngre jurister som kan sätta hårt mot hårt...

Det måste ju ändå vara föräldrarna som ska få bestämma sånt.
 

Lars och Kerstin

Skrivet av  Sunrise
Det är bl.a. Folkpartisten Kerstin Heinemann och Moderaten Lars Elinderson som driver frågan.
[email protected]
[email protected]

Det finns en ideell förening ockaså som driver frågan och försöker påverka politikerna. Tyvärr har jag tappat adressen till deras hemsida men jag tror gruppen kallar sig "Forum" nånting.
 

Hoppas inte det !

Skrivet av  zaccheus
Jag har visserligen inga egna barn - men jag motsätter mig å det bestämdaste att mor- och farföräldrar skulle kuna kräva att få träffa sina barnbarn. För mig handlar det om vuxnas rättigheter att slippa lyda sina föräldrar !
Om jag hade haft barn, så anser jag att jag skulle haft rätt att säga till mina föräldrar :
"Jaså, ni vill träffa barnbarnen på julafton ? JA, DET SKULLE NI HA TÄNKT PÅ INNAN NI FÖRBJÖD MIG ATT GÅ PÅ DEN DÄR ROCKKONSERTEN !"
 

Ja

Skrivet av  Anonym i detta snack
och dessutom skulle det vara mycket konstigt om de fick rättigheter utan att det följde med några skyldigheter eller ansvar på köpet.

Även jag som har mycket bra relation till mina och makens föräldrar måste ju sätta mycket tydliga gränser för hur umgänget med barnbarnen ska se ut och har varit tvugna att markera att det är vi som är föräldrar och att det är en helt annan roll att vara mor- och farförälder.

 

Tyvärr

Skrivet av  Sunrise
Jag håller med dig ang rättigheter innebär skyldigheter.

Tyvärr är ju redan lagarna skrivna så att tex. separerade pappor (ibland mammor) har rättigheter men inte skyldigheter. En frånskild pappa har tex rätt att kräva umgämge men ingen skyldighet att träffa sina barn. Han får ändå behålla vårdnaden oavsett om han träffar barnen eller ej.

Barn kan tvångshämtas med polis till umgänge mot sin vilja. Pappor kan aldrig tvingas till umgänge eller ansvar. TRIST!
 

zaccheus ironisk?

Skrivet av  Sunrise
Är du ironisk zaccheus?

Det här handlar ju inte om att vuxna är så barnsliga så de drar upp rockkonserter etc för att djävlas med sina föräldrar.

Det här handlar i 1:a hand om pappor som sviker sina barn. Om pappan struntar i barnen efter en separation eller är helt olämplig som vårdnadshavare samt umgängesförälder så mister ofta också farmor och farfar kontakten med barnbarnen.

Istället för att uppostra sin son rätt så vill nu äldre människor kräva umgänge via domstol istället för att försöka ha en normal lontakt med barnbarnens mamma. Alla dessa extra tvister kommer dessutom vi skattebetalare att få betala (genom mindra pengar till sjukvård/skola/omsorg).

Dunder trist!
 

Nej...

Skrivet av  zaccheus
...jag är fullt allvarlig.
 

vilka fördomar

Skrivet av  Karin
Varför skulle just 40talisterna tänka mer på sig själva än andra? Vilka talister är det som inte tänker på sig själv i första hand? Dagens 24-34åringar är väl extremegoister eller?
 

Japp

Skrivet av  Pallas
fostrade av 40-talister...
 

Artiklar från Familjeliv