Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Spontanbesök

Skrivet av Irriterande
Svärföräldrarna tycker brukar besöka oss utan att ringa före trots att de bor ett par mil bort. Problemet är att de tycker 11 är en bra tid att komma trots att de vet att vi äter lunch ngn mellan 11 och 11.30. Efter lunchen ska dottern sova och vi brukar också vila eftersom hon vaknar ofta på nätterna och vi är trötta. Det kunde väl ringa och höra när det passar istället, skulle vara bättre om de kom när vi hade vilat så kan de stanna längre. Sambon vill inte sägaifrån för han är rädd att de tar illa upp och inte kommer och hälsar på alls istället. Uppskattar ni att få spontana besök?
Svar på tråden: Spontanbesök

Jag förstår

Skrivet av  j
dig till viss del.
Men jag själv uppskattar dessa spontan besök. Men jag tycker att ni ska prata med dem, med hänvsning till att om de kommer efter det att ni har fått vilat så kan de stanna längre.
 

Nej

Skrivet av  Maria.K
Jag uppskattar inte heller det. Just av samma anledning som du nämner. Har du möjlighet att på ett fint sätt avstyra de här spontana besöken från dem? Det skulle ju vara bäst döe alla.
 

Nej

Skrivet av  Mia med Amanda 030417
Jag uppskattar inte spontana besök precis av den anledningen du säger. Att man kanske själv har annat att göra /vill vila etc.

Dessutom kan det vara svårt att lägga ett barn som precis har fått syn på farmor/mormor och bara vill leka med om och inte alls sova...

Det är väl bättre att säga ifrån på ett trevligt sätt och att ni kan känna att de är välkomna och kan ägna er åt dom och har tid när de väl kommer än att de känner sig undanskuffade och oönskade när dom kommer spontant?!

Nej, ta ni ett vänligt snack med dom och lägg upp det så att ni vill ha tid för dom och hinna umgås ordentligt så därför är det bättre att ni bestämmer en tid när dom skall komma.

Lycka till!
 

Håller med

Skrivet av  Myran
Bra råd tycker jag .Ta initiativet, bjud in dem till efter er vila (och passa samtidigt på att förklara varför ni valt denna tidpunkt "vi vilar alltid innan kl 14 varje dag, så då är vi pigga allihop när ni kommer ..." eller ngt liknande). Det kan de väl knappt ta illa upp över!
 

Tycker du likadant om det...

Skrivet av  Milano
Tycker du likadant om det hade varit dina föräldrar som kom på besök? Tänk på att det är din sambos föräldrar du kritiserar. Hur hade du tagit det om han hade sagt liknande saker om din familj? Bjud dem på lunch och var dej själv!
 

Jag svarar (fast fråga inte är ställd till mig)

Skrivet av  Maria.K
Sömnlösa nätter och supertrött är man även om ens egna föräldrar kommer vid fel tidpunkt. Grejen är väl att det är mycket lättare att säga till om en sån grej till sina egna föräldrar. Jag skulle inte tveka en sekund. Det är svårare med folk man inte känner lika väl.
 

Jag har väntat...

Skrivet av  Milano
Jag har väntat på att få lite respons på mitt provocerande svar : ) Jag förstår irriterande mycket väl att hon blir irriterad när "svärisarna" kommer utan att förvarna. Men jag tro ändå att man bör tänka på att det är partnerns föräldrar man har att göra med. Och i det här fallet så vill ju inte irriterandes sambo säga till sina föräldrar då får man bjuda till själv, fast jag vet att det är lättare sagt än gjort.
 

Tänkte precis samma tanke ;o)

Skrivet av  Mrs Jane Doe
Själv förstår jag faktiskt inte det här med att göra skillnad på sina egna föräldrar och sina svärföräldrar - för mig finns det t ex inget jag inte kan prata med mina svärföräldrar om men som jag kan prata med min mamma om...

Att leva i en relation handlar för mig inte bara om att leva med just personen man älskar utan även dennes släkt (& då menar jag inte att man måste _bo_ tillsamman allihopa ;o)
För mig är det självklart att man ser till att ha en lika bra relation till sin partners släkt som man har till sin egen...
Jag skulle personligen inte kunna leva med en människa som behandlade sina egna föräldrar "bättre", eller annorlunda, än mina oavsett vad saken gällde...
 

Sätt en lapp på dörren.

Skrivet av  Lena_O
Skriv att "Vi sover, ring ej på klockan!".

Sedan om det ringer på dörren, så behöver ni inte öppna för ni har ju redan förklarat varför.
 

Eh?

Skrivet av  Myran
Ja det löser ju verkligen problemet, för möts det av en sådan lapp kommer de nog aldrig tillbaka.
 

Eh?

Skrivet av  gabbiz med Alvin
Hans egna _föräldrar_ skulle alltså inte komma tillbaka för att deras son med familj har uttryckt att de vilar och inte vill bli störda av dörrklockan? Om man kommer oinbjuden till någon så får man räkna med att de kanske inte är hemma eller att det inte passar, oavsett om man är familj eller inte. Jag vet att det finns känsliga människor, men kan man bli så känslig att man aldrig besöker sin son igen för att han en gång har satt upp en lapp där det står att de sover och inte vill bli störda i sitt eget hem? I så fall (om ditt scenario stämmer) kan jag bara beklaga "Irriterandes" man, vilken stackare som har sådana föräldrar..

Sedan kan jag hålla med om att det är en bättre väg att gå att prata med föräldrarna om när det passar att komma på besök och inte. Hjälper inte den pratstunden så kan Lena_O:s förslag om lapp på dörren visst funka bra.
 

Oj då

Skrivet av  Myran
Jag använde visst ironi. Skall sluta med det så att du inte missuppfattar mig.

Klart att de kommer tillbaka, men inte utan en rejäl tagg i hjärtat. Så hade iallafall jag känt. Vad tror du själv, den din dagen din son inte vågar/ids/har lust/tycker att det är värtbesväret att tala med dig direkt, utan börjar använda lappar i en konflikt mellan er, skulle du tycka det var ok? Jag vet iallafall att jag skulle bli ledsen, vad det än gällde. Kanske speciellt om det handlade om en sån här bagatell.

Och nu var det ju heller ingen allmänt hållen "vi sover middag" - lapp som åsyftades heller, eller hur? Utan en som underförstått var riktad till svärföräldrarna för att de inte hade vett att komma på tider som passade.
 

Klart dom kommer tillbaka.

Skrivet av  Lena_O
När vi hade småbarn så satte vi upp lappar om dom precis hade somnat. Speciellt om vi själva skulle gå och sova en stund, eller om vi kanske var sjuka.

Dom som läste på dörren kom tillbaka en annan gång, eller ringde på telefon först.

En god vän tar inte illa upp!
 

Obegripligt

Skrivet av  Myran
Sätta upp lappar på dörren för att pika sina föräldrar när de vill umgås med en. Är det vuxna människor vi pratar om nu eller är alla i familjen 14 år (inklusive mamma och pappa)?

Om den här familjen är intresserad av att ha ett bra förhållande till farmor och farfar bör de nog prova en annan väg, typ lyfta telefonluren och förklara vad som är fel med de objudna besöken på ett civiliserat sätt.

Om de däremot vill skapa ytterligare konflikter genom att såra farmor och farfar, samt sätta ribban för deras fortsatta förhållande på en riktig sandlådenivå, då tycker jag att lena_os råd verkar bra.

 

Obegripligt

Skrivet av  Pallas
Att det kan uppfattas som stötande med en lapp om att man vilar på dörren...

Tycker inte det är det minsta sandlådigt.
 

är du allvarlig?

Skrivet av  e
Det låter ju helt sjukt så får man väl inte behandla folk och inte nära och kära.
 

Av mina föräldrar...

Skrivet av  Nea
ja. Av hans - nej. Av den anledningen att det är enklare att säga till sina egna om det inte passar, vi är på väg bort etc...

Störde mig också mycket på att svärföräldrarna ofta ville bjuda in sig själva vid 17-tiden. Hur smart är det...?! Mitt i vår middag, suck... Vet inte hur många gånger jag tjatade om att "det är bättre ni kommer efter 18...". Lik förbaskat kom de tidigare och blev publik vid vårt matbord... Nå, efter några lite syrliga kommentarer om att det inte är konstigt att vi sitter och äter när de kommer 17.30 så verkar de nu har bättrat sig. Men att vuxna människor inte kan tänka själva ibland...
 

säj det rakt ut då inga kommentarer.

Skrivet av  e
 

Gillar inte spontanbesök i någon form

Skrivet av  Pallas
och det vet alla mina vänner och familjen om, därför att jag noga talat om det. Tål de inte mina villkor i mitt hem och blir sura för att jag har en egen integritet så behöver de inte göra sig besvär. Dock har jag sagt rent ut vad som gäller, jag tror inte att någon är tankeläsare.

När det gäller dina svärisar hade jag sagt till att jag inte uppskattar oanmälda besök eftersom vi behöver vilan på dagen. Hade de inte repekterat det hade jag kört Lena_O:s lapptips.
 

be dem vänligt att byta tid:

Skrivet av  gwendolyn
"det är otroligt trevligt att ni kommer förbi och hälsar på men undvik gära tidern ax o x eftersom vi vill sova/äta då" om ni _inte_ tycker det är trevligt "nu när lillan är så liten vore vi glada om ni ringer innan, vi behöver all sömn vi kan få, och det är ju roligare om ni kommer när hon är vaken så ni får träffas"

jag uppskattar spontana besök MYCKET! jaghar den realationeen till mina vänner (som ärd e som bor nära) att man säger ifrån om det inte passar (gäller båda håll förstås) och det är helt ok, så tar men det en anan gång. inga sura miner!
 

haaller med

Skrivet av  Solen
säg till vilka tider som inte är optimala för er. Det kan ju inte dom veta. :-)
 

Jag älskar spontana besök!

Skrivet av  lisa
Jag gillar att folk, svärisarna elelr vilka som helst komemr och hälsar på nrä de känner för det. Har inga problem med det!
 

Artiklar från Familjeliv