Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

är det bara jag som aldrig använde ordet

Skrivet av jag
Svärföräldrar. Tycker det låter så illa. Min man använder inte det häller.

I stället säger vi namn eller din mammam och så vidare när vi pratar. När det är någon utomstående så säger jag alltid min mans föräldrar.

Är det bara vi som gör så?
Svar på tråden: är det bara jag som aldrig använde ordet

Svärmor =

Skrivet av  Lena_O
positivt.

Jo, jag använder ordet för jag tycker att det är mer familjärt.

Namn säger jag till de som är vänner och bekanta. Men tycker nog att svärmor är närmre än så.
 

Använder namnen

Skrivet av  PF
alltid när vi pratar med varandra.

Tycker inte man behöver sätta etiketter på varandra.

Vill man förklara för någon som inte vet så kan man ju säga att det är min svärmor eller svärfar men för övrigt är det namnen som gäller.
Samma med mina föräldrar, jag som vuxen kvinna skulle känna mig fånig att säga mamma eller pappa när jag pratar med mina föräldrar.
 

Tänk så olika...

Skrivet av  Nea
man kan tycka ;-) Jag skulle aldrig kunna kalla mina föräldrar vid namn, det skulle kännas hemskt opersonligt tycker jag. De upphör ju inte att vara mamma och pappa bara för att jag blivit vuxen.

Sedan säger jag ju aldrig svärmor TILL svärmor, då är det hennes namn som gäller, men om jag pratar OM henne så säger jag svärmor. Det förklara ju snabbt vem jag pratar om. Tyvärr kanske det kan ha lite negativ klang av den anledningen att många inte gillar sina svärmödrar. Men det struntar jag faktiskt i för jag tycker inte att ordet på något sätt är fult.
 

Tvärt om för mig fakitskt :-)

Skrivet av  PF
För mig är det tvärt om.

Mina föräldrar upphör ju inte att vara de personer de är bara för att de är föräldrar till mig.

Namnen har varit bra att använda eftersom de har så många roller till alla barn som har växt upp helt eller delvis hos dom.

Om några av barnen ropar farmor och farfar några mormor och morfar andra mamma och pappa ytterligare andra namnen så blir det en enda röra av olika roller till sist.

Vi förenklade det hela genom att hela släken använder namnen.
Det har gjort hela situationen mycket smidigare.

Jag tycker inte det är opersonligt för personlighet tycker jag är något mer än bara att man råkar vara mamma eller pappa till någon.

Själv har jag också barn och de säger för det mesta namnen på oss föräldrar. De får naturligtvis säga det som känns mest naturligt för dom.
 

Va? :)

Skrivet av  gabbiz med Alvin
Kallar du dina föräldrar vid namn för att du är vuxen? Vad konstigt det känns för mig att höra.. Mina föräldrar (har inga mor- eller farföräldrar kvar) säger fortfarande mor/far resp. mamma/pappa om sina föräldrar som gick bort för flera år sedan. Jag kommer att kalla min mamma för mamma tills vi dör. Skulle jag säga Monika? *ryyys* ;)

Det är verkligen annorlunda hur man tänker. Vad säger dina föräldrar om detta, har de uttryckt någon önskan om vad de ska kallas? Har du syskon? Gör de isf likadant? Vad kallar du dina mor- och farföräldrar (om de är i livet, vad kallar du annars dem när du pratar om dem), också för förnamn? Och sedan undrar jag också (om jag får vara så ful att fråga) hur gammal du är. Jag är 26, och tänkte att det kanske är någon sorts generationsfråga.
 

Se svar till ovanstående

Skrivet av  PF
Jo de vill helst kallas för namnen.
För mig skulle det inte kännas bra att säga mamma eller pappa.
Men när jag var liten sa vi mamma och pappa.

Men inte min yngsta bror för då hade det börjat komma så mycket barnbarn och andra barn så det blev för rörigt med alla olika roller till olika barn.
 

Jag kallar min mamma för mormor... *s*

Skrivet av  Lena_O alias.. morsan/mamma/kärring
Min mamma kallar sig själv för mormor när hon konverserar med mig, så jag säger inte mamma längre utan mormor... :)

Min mormor då? Jo, hon har blivit gammelmormor.

Syrran kallar jag för moster... Sambon kallar jag för pappa, svärmor för svärmor eller farmor.

Tänk så namnlösa vi är
 

Jag säger..

Skrivet av  gabbiz med Alvin
svärföräldrar när jag pratar med någon som inte känner min sambo eller hans familj. Alltid annars använder jag namnen, alt. sambons/Mattias föräldrar ("dina föräldrar" när jag och sambon pratar med varandra). Tycker inte det är något större fel på orden, fast jag förstår dig för jag tycker att svåger och svägerska är så jäkla fula ord så jag kan inte med att använda dem..
 

Vad är det för fel

Skrivet av  Protan
på orden svärfar och svärmor? Tycker inte alls att det är något negativt med det.
 

Gör som många andra, dvs...

Skrivet av  AMD
... säger svärmor/svärfar OM dem (mest förklarande), men använder namnen när jag pratar MED dem.
Likadant med svågrar/svägerskor.

Jag skulle _aldrig_ kalla mina föräldrar vid namn! De är mamma och pappa helt enkelt!
Vet att en av mina svägerskor låter barnen (i 20-årsåldern) kalla henne och deras pappa vid namn. När vi är där och man hör dem ropa på Anna och Hans (heter de _inte_! *s*) så tycker jag det låter jätteilla! :(
 

Så här gör vi...

Skrivet av  Lillan med Carl-03
jag säger mamma, pappa och Maria (min mans mammas namn)

min man säger Kinna, Leif och mamma/morsan...

Mina föräldrar tycker däremot att det var lättare när det bara var jag som var gift, för de tycker att ordet måg är mindre känsligt att använda (när de talar OM min man alltså) än svärdotter (när de talar om min brors fru)... ;-)
 

Bara när jag skriver här på AFF

Skrivet av  Katja med Theo+4 till
så skriver jag svärmor, för anonymiteten, och för att man ska förstå VEM jag menar.

Privat säger jag hennes namn, eller X\'s mamma.
Då vet man vem man talar om=)
 

Nä då

Skrivet av  Anette
jag brukar inte heller säga "mina svärföräldrar". Har ALDRIG hört min sambo säga det ordet. Vi säger "dina föräldrar" eller "din mamma/pappa". Det jag tycker blir lite svårt är när jag pratar med min sambos syster (alltså min svägerska, ytterligare ett ord jag inte använder...) om deras föräldrar. Då vet jag inte riktigt vilket ord jag ska använda?
 

jag säger

Skrivet av  ~helena~
svärmor/svärfar när jag pratar om dem. När jag pratar med dem är det förnamnet som gäller. Jag tycker inte namnet svärmor eller svärfar klingar fult. (styv-mor/far osv tycker jag låter hemskt.)
 

Jag...

Skrivet av  Virris
säger ju aldrig svärmor till henne utan då blir det ju såklart namnet, däremot använder jag det om jag t ex skulle nämna henne vid fikat på jobbet. De vet ju inte vad min svärmor heter t ex så det förenklar ju saken betydligt =)
 

Artiklar från Familjeliv