Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Presenter bara till ett barnbarn

Skrivet av Ledsen mamma
Jag blir så ledsen på mina svärföräldrar och vet inte vad jag ska göra åt det. Sedan vi fick vårt andra barn har de bara med presenter till det stora barnet när de kommer och hälsar på. Den allra första gången de kom för att titta på vår lilla bäbis hade de förstås presenter med till båda barnen, men nu får aldrig bäbisen något. Sambon säger att vår lilla säkert också kommer att få saker längre fram. Är det normalt att göra så, bara ge till det stora barnet? Jag har funderat om jag skulle säga lite fint att de inte får glömma den lilla, men jag antar att de tar illa upp då. Jag känner att jag vill poängtera detta inför jul. Hjälp mig - hur skulle ni göra? Jag blir riktigt ledsen av detta, vill inte vara otacksam.
Svar på tråden: Presenter bara till ett barnbarn

Aj, aj, aj!

Skrivet av  Anonym på det här snacket
Vi har samma problem, men här är det den _äldsta_ som inget får! :(
Jag har bett maken fråga sina föräldrar "lite fint" om de glömt XX:s present, men han tycker att jag överdriver!
Händer det igen kommer jag att fråga själv! Det är så himla elakt! Och jag ser ju att XX tar illa vid sig när bara småsyskonen får.
Jo, barnen _är_ helsyskon, ifall någon undrade...

Stå på dig och säg ifrån, eller ännu bättre, be din sambo säga ifrån! Det är hans föräldrar!
 

Men jösses

Skrivet av  Malinau
Menar du allvar att de har med presenter till alla barn utom ett? Det skulle jag aldrig finna mig i. Tycker absolut att det är dags att säga ifrån. Antingen är de rättvisa mot barnbarnen när de ger presenter, eller så ger de inga alls.
 

Hur gammal är barnen?

Skrivet av  Maria m. 2 barn
JAg tycker att det beror lite på hur gamla barnen är. Är det lilla barnet en bebis osm inte riktigt förstår så tycker jag inte att det är så farligt. Det är säkert som din amn säger att det får när det blir större.
Vi har också två barn, ett som är nästan 5 och en liten på 7 månader. Jag tycker inte att det är konstigt att mormor har en liten present, typ lite godis eller såpbubblor till stora tjejen men inget till bebisen. I den här åldern så är ju presenter till bebisen mest present till mig, för han märker inte någon skillnad.

Om det däremot fortsätter så här när de blir äldre så kommer jag reagera, men det tror jag inte det gör.
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Ledsen mamma
Barnen är ju ganska små, största 2 ½ och minsta 2 mån. När presenterna är kläder tycker jag faktiskt att de lika gärna kan köpa så att båda får ett klädplagg istället för att den stora får 2 st. Bara för rättvisans skull.
 

Det håller jag med om!

Skrivet av  Katja med Theo+4 till
När det är kläder.
För det behöver ju alla barn.

Men en leksak för att inte hamna "utanför" när alla vill gulla är EN sak...men när bebisen blir större och medvetet så ska ju båda ha, eller ingen.
 

Kläder - igen

Skrivet av  Ledsen mamma
Nu senast kom de med kläder till stora barnet och naturligtvis hade de inte frågat om storleken. Det var en tröja som jag såg var i minsta laget och sa lite fint att jag nog skulle vilja ha en större. Då fick jag till svar "du får väl spara den till bäbisen". Då hade jag ju faktiskt föredragit att få något i rätt storlek direkt. Jag fick i alla fall kvittot till slut.
 

Kan det vara så

Skrivet av  Jo73hanna
att de vill att din älsta inte ska känna sig bortglömd över att alla andra kommer & tittar på eran bäbis 2 månader var den va?
så gjorde min mamma med men det var för att alla andra kom med saker till min son & samma sak var det när mitt tredje kom de 2 älsta fick saker när de kom. BRA tycker jag. din bäbis kommer nog få saker när h*N förtsår vad det innebär
 

Du har nog rätt!

Skrivet av  Ledsen mamma
Ja, du har nog rätt, men jag tycker ändå att det känns så fel. Min egen mamma brukar säga att de vet nog inte hur de ska bete sig - har inga andra barnbarn.
 

Tankar

Skrivet av  me
Jag skulle nog inte bry mig om det så länge det ena barnet var så litet att det inte brydde sig. Skillnad om det lilla barnet förstod att det inte fick lika mycket. Det blir ju annat när barnen blir större.
 

Artiklar från Familjeliv