Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ingen som ville kommentera

Skrivet av Svärdotern
mitt inlägg längre ner om svärföräldrar?

*trist*
Svar på tråden: Ingen som ville kommentera

Kan jag väl :-)

Skrivet av  Malinau
Jag tror som du att de bara vill visa upp sig inför andra människor. I min värld är det inte äkta omtanke och därmed människor som jag skulle förhålla mig artig mot, men inget mer. På vilket annat sätt är de genuina om de beter sig så, skulle jag undra.

Du kan, som du själv skriver, inte ändra på dem. Men du behöver heller inte låta dem reta upp dig, även om jag kan förstå varför de lyckas.
 

Jag med!

Skrivet av  Mia med Amanda 18 mån
Jag känner igen mig i din berättelse men jag har inga direkta råd att komma med. Skit i dom, låt dom hålla på men försök att inte blir irreterad.

Däremot kan du ju försöka få fram även när ni är hos andra att ni faktiskt inte träffas så ofta som de vill ge sken av tex genom att öppet berätta om något som hänt sedan ni sågs sist och betona att det "var ju ett tag sedan nu... ", eller beroende på hur gamla barnen är att säga att "nu kan XX det och det, det har ni ju inte sett för det var ju länge sedan vi träffades" eller nåt annat. Lite elakt men kan kännas skönt att få ur sig lite!

Annars så är det ju så att de är vuxna människor och vill de hålla på och "hålla masken" inför släkten så kan man inte göra så mycket åt det. Det du kan göra något åt är hur du känner dig själv så försök att inte ta åt dig utan skratta åt dom barnsliga svärföräldrarna istället.

Min man och jag är rörande överens att hans mamma är lite knasig och mest vill höras och synas som Farmor utan att för den skull agera som det i vardagen. Men vi skrattar tillsammans och låter henne hållas!

Lycka till!
 

Min pappa

Skrivet av  Sunrise
Precis så där var min pappa. Det är väldigt egoistiskt och fegt. I botten bygger det förstås på att pappa har extremt dåligt självförtoende.

Jag har idag helt brutit med min pappa men det är inget jag rekomenderar i 1:a hand. Jag tycker i alla fall att ni skall markera inför andra hur de beter sig.
 

Hej!

Skrivet av  Maria.K
De är ögontjänare! Bry dig inte om det. Svårt jag vet - för det känns så ruttet. Men som du också nämner så lär de inte ändra sig. De vill verka mer hygglo i andras ögon än vad de i själva verket är...
 

Artiklar från Familjeliv