Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hatkärlek till syster

Skrivet av Andra systern
Har en syster som jag aldrig tyckt om. Hon tryckte ned mig som barn och jag kände mig alltid otillräcklig. Detta berodde på att hon själv blev dåligt behandlad. Samtidigt såg jag upp till henne och känner fortfarande att jag är rädd för henne. Hon har plötsligt, efter att ha levt på annan ort, kommit in i mitt liv igen och vi har väl försökt hitta tillbaka till varandra. Våra föräldrar har inte långt kvar och hon känner så mycket ångest över detta, eftersom vi inte haft så bra relation till dem heller. Jag accepterade, när jag själv bildade familj, att min mamma och pappa aldrig kommer bli de föräldrar som jag önskat. Det var en befrielse att lämna det bakom mig. Nu tjatar min syster på mig att vi ska hjälpa mamma och pappa och hennes sätt att vilja nå fram till dem (vilket är omöjligt) är på gränsen till maniskt. Hon tycker att jag ska ta på mig ansvaret för min mamma då vi alltid haft en närmare relation än de haft. Jag har en stor klump i magen, hon får mig att känna mig så dålig. Jag känner att jag redan gjort allt och att det enda jag kan göra är att träffa dem då och då och ha så trevligt det går. Men jag orkar inte kämpa för något som inte finns! Jag känner hur hatet och föraktet växer för min syster och det gör mig så ledsen. Mamma är på väg att bli dement, något hon vägrar erkänna. Detta är jobbigt för alla, främst för pappa men han lägger locket på (de har aldrig haft någon bra relation). Tanken att de skulle dö och att jag kommer känna skuld för att jag inte gjort tillräckligt för dem gnager inom mig. Vad kan jag göra?
Svar på tråden: Hatkärlek till syster

jag tror du

Skrivet av  Solen
känner svaret själv. Du skriver att det inte går att nå fram som du vill till dina föräldrarna. Du skriver att du bara vill det ha det trevligt med dom så bra det går.
Din syster har inte kommit så långt i processen än. Hon fattar ännu inte att sättet att umgås med era föräldrar har förändrats.
är det bara ni två eller finns det mera syskon?
Det är svårt när en person är så dominant som din syster men kanske kan du skriva henne ett brev och berätta hur du känner? Att du vill föräldrarna väl, men på ditt sätt? Om hon vill "göra" annat med föräldrarna är det hennes problem.
Du har lyckats bygga upp ditt liv utan att låta dig påverka av dina föräldrar. Pröva att göra samma sak med din syster. Om det är nödvändigt, bygg upp en vägg runt om dig och begränsa umgänget med henne. Lycka till!
 

tillägg

Skrivet av  Solen
Om dina föräldrar (hemska tanke) skulle dö idag, vad skulle du sörja över? Finns det någonting, du skulle sörjat över att du inte gjort? Om det finns något, gör det nu. Om inte, behöver du inte heller vara rädd att du sörjer någonting den dag dom verkligen går bort/inte är tillgängliga mera.
 

Du skriver att..

Skrivet av  gabbiz med Alvin
du har accepterat att dina föräldrar och er relation inte är det du önskat dig. Nu måste du nog gå ett steg till och acceptera att din relation till din syster inte heller är vad du önskat dig. För jag tror att du känner skuld inför dina föräldrars ålderdom och död endast för att din syster ger dig skuldkänslor. Eftersom du redan accepterat att dina föräldrar inte behöver eller förtjänar din hjälp, så måste skulden komma någon annanstans ifrån. Om du accepterar att din syster är någon du inte tycker om och inte vill umgås med, då kan du också säga till henne att du gjort upp med din relation till era föräldrar och att hon inte kan styra dig. Om hon har det jobbigt med era föräldrars ålderdom, då är det hennes problem och något hon själv måste ta itu med. Men jag tror inte du kan säga det till din syster förrän du verkligen accepterat att ni inte bör ha någon relation. Fy, vilken jobbig situation du hamnat i, jag avundas dig inte. Stort lycka till och ha det bra i framtiden!

Kram,
 

Artiklar från Familjeliv