Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tycker ni

Skrivet av laila
att farmor farfar och mormor och morfar automatiskt ska ha rätt till regelbundet umgänge med barn tex att föräldrar måste se till att de ses var 14:e dag och att barnbarn måste sova över ensamma hos dem
Svar på tråden: Tycker ni

Så klart inte! :-)imt

Skrivet av  Carla
 

Självklart inte! (imt)

Skrivet av  Malinau
x
 

Nej! imt

Skrivet av  ErikaME
mmm
 

Nej

Skrivet av  PF
Det är upp till föräldrarna hur mycket barnen ska träffa den äldre generationen.
Inget far eller morföräldrar kan styra över.

Umjänge är något som barn har med den förälder som barnet inte bor hos.
Att vara tillsammans med sin mormor eller farfar kallar inte jag umjänge.
Det är helt enkelt att träffas och ha roligt tillsammans.

Om far eller morföräldrar ställer upp som barnvakt så är det isåfall en extra bonus som fungerar om det finns förutsättningar för det.
Men ingen kan ju kräva att få vara barnvakt inte ens till sina egna barnbarn.
 

Vad säger barnen själva?

Skrivet av  Lena_O
Vill dom ha det umgänget så är det väl det som får styra, inte vad farmor och farfar vill. Det måste ju komma från barnbarnen.
 

Absolut inte!

Skrivet av  ~helena~
Av flera orsaker: mormor/farmor/morfar/farfar är inte ansvariga för barnens välmående, varken moraliskt eller rättsligt, vilket föräldrar är. Barnens behov måste få styra detta, och ett behov, även om det kan tolkas väldigt olika, är ju olika från barn till barn. Generellt tror inte att ett barn har ett *verkligt* behov av att träffa sin farmor/mormor *ensam* (utan föräldrarna) någon gång, hur gamla barnen än är. Visst kan det kanske vara kul för dem (båda parter), men det kan ju inte ses som ett behov. Mormor/farmor har kanske ett "behov" att få träffa barnet utan föräldrarnas närvaro, men då ligger det nog något annat bakom.
 

Absolut inte!

Skrivet av  Mollan
Även om jag tyvärr har en mamma som tycker det *suck*
 

Nej

Skrivet av  Protan
det tycker jag inte.
 

Inte automatiskt rätt...

Skrivet av  Nea
men jag tror att det är bra för barn att ha en god relation med sina far- och morföräldrar. Om det inte finns några större hinder (långt avstånd, alkohol etc...) som stökar till det hela tycker jag barnen bör få träffa dem MINST var 14:e dag. Det är ju faktiskt ändå inte speciellt ofta och de brukar ju ha stort utbyte av varandra. Det tycker jag man kan bjuda på.

Däremot tycker jag inte att allt ansvar för denna kontakt ska ligga på föräldrarna. Det ska vara lika mycket i far-/morföräldrarnas intresse, men som förälder kan man ju försöka underlätta kontakten.

Gränsen går vid att sova över. Det ser jag faktiskt ingen anledning till om inte barnet själv väldigt gärna vill. Då finns det väl inget som hindrar det heller.
 

självklart, INTE

Skrivet av  Molle
Nej det tycker jag inte alls är rätt.
Sedan att barnen vill det passar, och andra anledningar till att det blir så, visst då är det inget fel.
Men att det ska vara "bara för att det ska så va" Nej, absolut inte.
 

Artiklar från Familjeliv